Waarom reageert een jongere met woede? Waarom sluit iemand zich emotioneel af? In Junitas Huize de Weijers, een voorziening voor jongeren met een zwaar verleden zijn dit geen uitzonderingen. Het zijn signalen. Tekens van trauma. Maar hoe begeleid je jongeren die vaak al zoveel hebben meegemaakt dat zelfs veiligheid hen onveilig aanvoelt?
Veel jongeren in de residentiële jeugdzorg dragen een onzichtbare rugzak vol ervaringen mee. Denk aan mishandeling, verwaarlozing, uithuisplaatsing, of een gebrek aan veilige hechting. Die rugzak bepaalt hun gedrag vandaag. "Een woede-uitbarsting is zelden zomaar woede. Het is vaak een roep om hulp, een manier om controle te herwinnen in een onvoorspelbare wereld", zo zegt trauma-expert Anja Loyens, die werd geïnterviewd voor het onderzoek.
Trauma-sensitief werken biedt begeleiders een bril om dat gedrag anders te bekijken: niet als lastig of onaangepast, maar als logisch binnen een traumatische context.
Een van de grootste uitdagingen voor begeleiders? Zelf kalm blijven in de storm. Het model van het "Window of Tolerance" werd tijdens het praktijkonderzoek veel aangehaald: pas als een begeleider zelf in een staat van emotionele rust blijft, kan hij of zij jongeren effectief begeleiden.
Dat klinkt simpel, maar in realiteit is het dat vaak niet. Jongeren kunnen plots regresseren, leugens vertellen als overlevingsstrategie of hard uithalen. Begeleiders moeten dan stevig in hun schoenen staan en blijven reflecteren: “Wat raakt mij hierin? Wat heeft de jongere nu echt nodig?”
De grote conclusie van het onderzoek? Er bestaat geen universele methode. Elke jongere is anders. Wat bij de ene werkt, kan bij de ander juist averechts zijn. Het vraagt maatwerk, continue zelfreflectie en teamoverleg.
Daarom werd binnen deze bachelorproef een concreet hulpmiddel ontwikkeld: het Herstelkompas. Dit hulpmiddel begeleidt jongeren op een laagdrempelige manier in gesprekken over emoties, veerkracht en herstel. Een creatief en praktisch instrument om die “onzichtbare last” iets minder onzichtbaar te maken.
Trauma-sensitief werken draait niet alleen om wat je doet, maar vooral om hoe je bent. Jongeren voelen haarfijn aan of een begeleider echt luistert, oordeelloos blijft, en betrouwbaar is. Het is niet altijd evident in een sector die onder druk staat door personeelstekorten en lange wachtlijsten.
Maar de boodschap is duidelijk: wie trauma erkent, creëert ruimte voor groei. En dat begint bij kleine dingen — een voorspelbare dagstructuur, een rustige stem, een blik die zegt: "Ik zie jou."
AthenaCheck. (z.d.). Welke soorten interviews zijn er? [Website]. Geraadpleegd op 14 februari 2025, https://athenacheck.nl/kennisbank/onderzoek/onderzoeksmethoden/dataverzameling/interviews/soorten-interviews
Breinbijsluiter., (z.d.). Werk jij met jongeren? [Website]. Geraadpleegd op 17 april 2025, https://www.augeo.nl/nl-nl/breinbijsluiter/professionals-en-jongeren/
ChatGpt (Teksten herschreven)
Complex Posttraumatic Stress Disorder. Geraadpleegd op 7 april 2025, https://connect.springerpub.com/content/sgremdr/13/4/284.abstract
De Jongh et al., (2019). The Current Status of EMDR Therapy Involving the Treatment of
De Weijers- Junitas. (2023, 3 augustus). Ons team [Website]. Geraadpleegd 10 november https://www.junitas.be/de-weijers/ons-team/
De Weijers- Junitas. (2023, 3 augustus). Onze werking [Website]. Geraadpleegd 10 november 2024, https://www.junitas.be/de-weijers/onze-werking/
Dierickx, S., & Iványi, E. (2022). Enhancing the Capacity to combat chiLd abuse through an Integral training and Protocol for childcare professionalS (ECLIPS). UCLL Research & Expertise. https://research-expertise.ucll.be/sites/default/files/2022-05/ECLIPS%20TIC%20NL%20all.pdf
Dr. Neff, M. (2025). The Window of Tolerance: How To Better Handle Stress. [Blog]. Geraadpleegd 11 april 2025, https://neurodivergentinsights.com/window-of-tolerance/
Meurs et al. (2017). Van kwetsuur naar litteken: Hulpverlening aan kinderen met complex trauma. Pleckmans Pro.
Ministerie van Volsgezondheid, Welzijn en Sport. (2021, 14 september). Signaleringsplan. Psychische klachten Regelhulp- Ministergie van VWS. [Website]. Geraadpleegd, 12 mei 2025, https://www.regelhulp.nl/onderwerpen/psychische-klachten/signaleringsplan#:~:text=Een%20signaleringsplan%20is%20bedoeld%20om,als%20er%20vroege%20voortekenen%20zijn.
Shiro, E. (2023). Trauma als onverwacht geschenk: De weg naar posstraumatische groei. Copyright
SOS Kinderdorpen Internationaal, & CELCIS. (2021). Een veilige plek om groot te worden: Plaats geven aan traumasensitieve zorg voor kinderen. SOS Kinderdorpen Internationaal. https://www.sos-kinderdorpen.be/files/nl-safe-places-pg-web-61826e8de5ce6.pdf
Triggers. (2024, 22 augustus). Wat zijn het en hoe kan je ermee omgaan?. [Website]. Geraadpleegd 10 april 2025, https://slachtofferwijzer.nl/artikelen/triggers-ptss-trauma-voorbeelden
Van der Donk, C., & van Lanen, B. (2021). Praktijkonderzoek in zorg en welzijn. Uitgeverij coutinho
Van der Kolk, B. (2016). Traumasporen. Uitgeverij Mens!
Van Deth, R. (2017). Inleiding in de psychopathologie. Bohn Stafleu van Loghum.
Vijf unieke deelwerkingen – Junitas. (2023, 2 juli). Junitas [Website]. Geraadpleegd 10 november 2024, https://www.junitas.be/over-junitas/vijf-unieke-deelwerkingen/
Visie Jeugdhulp Don Bosco Vlaanderen. (2021). Kinderen en jongeren niet loslaten. Geraadpleegd 10 november 2024 via https://www.jeugdhulpdonbosco.be/sites/default/files/wysiwyg/opvoedingsproject_jeugdhulp_2023.pdf
Witte, E. (2018, januari). Hoe begeleid je kinderen en jongeren met een complex trauma in gezinsvervangende woonsituaties? Handvaten voor jeugdprofessionals en pleeg- en gezinshuisouders. Geraadpleegd op 17 februari 2025, https://www.nji.nl/uploads/2021-05/WEB-Hoe-begeleid-je-kinderen-en-jongeren-met-complex-trauma-in-gezinsvervangende-woonsituaties.pdf