In Vlaamse klaslokalen spelen zich dagelijks stille gevechten af. Niet met boeken of toetsen, maar met overprikkeling, onbegrip en onzichtbare muren die jongeren met een autismespectrumstoornis (ASS) scheiden van de rest. Twee studenten van de lerarenopleiding, Niobe Bonni en Jordy De Wever, doken voor hun bachelorproef in een vraag die hen persoonlijk raakt: hoe kunnen leerkrachten het mentale welzijn van leerlingen met ASS in het secundair onderwijs beter ondersteunen?
De realiteit achter het spectrum
Autisme is geen zwart-witverhaal, maar wel een andere manier van denken. Pas wanneer we dat beseffen, kunnen we echt inclusief onderwijs realiseren, onderwijs op maat voor iedereen. Het spectrum is breed, de kenmerken divers, en net dat maakt herkenning complex. Leerlingen met ASS hebben vaak moeite met sociale interacties, verwerken prikkels anders, en zoeken houvast in routines. In hun bachelorproef wijzen de studenten erop dat deze jongeren niet altijd de nodige ondersteuning krijgen, simpelweg omdat hun noden niet opgemerkt worden.
Hun onderzoek toont dat ASS-leerlingen een verhoogd risico lopen op mentale gezondheidsproblemen zoals angst, depressie en sociaal isolement. De studenten baseren zich op zowel literatuur als eigen praktijkonderzoeken die ze uitvoerden. Hun conclusie: zonder juiste begeleiding blijven leerlingen met ASS onder de radar, en dus ook onder hun potentieel. Die ondersteuning hoeft niet groot te zijn. Soms maakt een rustige hoek buiten het klaslokaal, een duidelijke dagplanning of en klein gesprek een wereld van verschil voor zulke jongeren.
Mentaal welzijn is namelijk meer dan ‘je goed voelen’
Een belangrijk inzicht uit hun bachelorproef is dat mentaal welzijn bij leerlingen met ASS niet alleen te maken heeft met emotioneel ‘gelukkig’ zijn. Het gaat ook om voorspelbaarheid, sociale aanvaarding en het gevoel begrepen te worden. Wanneer die voorwaarden ontbreken, zien we gedragsveranderingen: terugtrekking, onrust, slaapproblemen, of zelfs depressieve symptomen.
Leerkrachten signaleren dit vaak eerst, maar weten niet altijd hoe ze moeten reageren. Daarom pleiten wij voor meer gerichte vorming binnen de lerarenopleiding: niet in de vorm van dikke handboeken, maar via échte verhalen, casussen en praktische hulpmiddelen.
Leerkracht als sleutel
De leerkracht is geen therapeut, maar wél een cruciale schakel in het welzijn van jongeren met ASS. De studenten benadrukken dat het niet gaat om het aanbieden van extra zorg, maar om het aanpassen van het onderwijsklimaat. Begrip, structuur, voorspelbaarheid en communicatie zijn volgens hen essentieel.
In hun bachelorproef reiken ze concrete tools aan: van posters die informatieverwerking visueel ondersteunen tot schoolbrede beleidsaanbevelingen. Hun praktische insteek maakt hun werk meteen bruikbaar in het werkveld door zowel leerkrachten als beleidsmedewerkers.
Praktijkonderzoek: Twee scholen, één gemene deler
Voor hun praktijkonderzoek trokken Niobe Bonni en Jordy de Wever naar twee scholen die elk op hun manier inzetten op ondersteuning van jongeren met autisme: het Zwin College in Oostburg en De Passer in Brugge. Twee totaal verschillende contexten, maar met opvallend gelijklopende inzichten.
Wat beide scholen gemeen hebben? Ze bewijzen dat wanneer je als leerkracht bereid bent om te kijken achter het gedrag, je veel kunt betekenen. De conclusies waren meteen duidelijk. Als er geen aanpassingen zijn, verliezen we deze leerlingen. Er moet niet alleen gesproken worden over leerlingen, maar vooral met hen.
Op basis van hun observaties ontwikkelden de studenten posters met praktische tips over informatiewerking, het vinden van balans tussen flexibiliteit en structuur, en het omgaan met gedragsproblemen en sociale uitdagingen in de klas. Deze visuele hulpmiddelen ondersteunen leerkrachten en hebben indirect grote invloeden op het mentaal welzijn van leerlingen met ASS.
Een warme oproep om anders te kijken
"Jongeren met ASS voelen zich vaak unieker, maar ook eenzamer. Hun mentale welzijn krijgt klappen en dat mogelijks duur hun unieke kijk op de wereld. Laten we niet wachten tot ze vastlopen, maar laten we leren kijken, écht kijken – zodat élke leerling zich gezien, begrepen en gesteund voelt.”
Door Niobe Bonni en Jordy de Wever
American Psychiatric Association, D. S., & American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5 (Vol. 5). Washington, DC: American psychiatric association
Autisme | Vlaamse vereniging Autisme. (z.d.-d). https://autismevlaanderen.be/autisme
Aneshensel, C. S. (1992). Social stress: Theory and research. Annual review of sociology, 18(1), 15-38.
Begeer, S., Terwogt, M. M., Rieffe, C. J., & Stockmann, L. P. A. M. (2005). Begrip en gebruik van sociaal-emotionele regels bij kinderen met autisme spectrum stoornissen. Kind en Adolescent, 26(1), 58–65. https://doi.org/10.1007/bf03060942
Biggs, A., Brough, P., & Drummond, S. (2017). Lazarus and Folkman's psychological stress and coping theory. The handbook of stress and health: A guide to research and practice, 349-364.
Center for Disease Control and Prevention. About Emotional Well-Being (15 mei 2024)
Cohen, S., & McKay, G. (2020). Social support, stress and the buffering hypothesis: A theoretical analysis. In Handbook of psychology and health (Volume IV) (pp. 253-267). Routledge.
de bruin, C. (2019). Geef me de 5 een praktische houvast bij de opvoeding en begeleiding Van Kinderen met Autisme. Graviant. 25-27.
De geluksdriehoek: jouw kompas op weg naar geluk. (z.d.). Gezond Leven. https://www.gezondleven.be/themas/mentaal-welbevinden/geluksdriehoek
Delfos, M. F., Dr., & Van Dijk, M. (z.d.). Autisme op school: Waar lopen leerkrachten tegenaan? Autisme op School: Waar Lopen Leerkrachten Tegenaan?
https://mdelfos.nl/pdf/Autisme%20op%20school.pdf
GGZ Standaarden. (2024). Zorgstandaard Autisme. In GGZ Standaarden.
https://www.ggzstandaarden.nl/uploads/pdf/project/project_7726e103-bfc1…
Gevaerts, J. (2022). Drempels en deuren: een kwalitatieve studie naar de perceptie van psychologische hulp en de toegankelijkheid ervan bij Vlaamse jongeren. (Door M. De Smet, Viki Vereertbrugghen, & Margaux Schoofs) [Thesis]. https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01/003/146/225/RUG01-003146225_202…;
Hermans, P. (2020). Jongeren en mentaal welzijn: Nieuwe uitdagingen voor het onderwijs. Welwijs, 31(1), 9-14. https://www.welwijs.be/jaargangen/jaargang%2031,%20nummer%201,%20maart%…;
House, J. S. (1987). Social support and social structure. In Sociological forum (pp. 135-146).
Eastern Sociological Society
Germeys, I., (2021). Inhoudsopgave. https://www.recht-op.be/images/pdf/mw-rol-school.pdf
Jans-Beken, L. (z.d.). Wat is mentale gezondheid? – Dr. Lilian Jans-Beken. Copyright Lilian Jans-Beken PhD - All Rights Reserved. Geraadpleegd op 28 februari 2025, van https://www.lilianjansbeken.nl/wat-is-mentale-gezondheid/
Katerndahl, D. A., & Parchman, M. (2002). The ability of the stress process model to explain mental health outcomes. Comprehensive psychiatry, 43(5), 351-360.
Keyes, C. L. M., Dhingra, S. S., & Simoes, E. J. (2010). Change in level of positive mental health as a predictor of future risk of mental illness. American Journal of Public Health, 100, 2366-2371.
Lai, W. W., & Oei, T. P. S. (2014). Coping in parents and caregivers of children with autism spectrum disorders (ASD): A review. Review Journal of Autism and Developmental Disorders, 1, 207-224.
Lieshout, B. E. M., & Van Lieshout, T. (2007). Pedagogische Adviezen Voor Speciale Kinderen. Springer Science & Business Media.
NVA, Nederlandse Vereniging voor Autisme. (2020, 8 september). NVA - Autisme en depressie. NVA | Nederlandse Vereniging Voor Autisme. https://www.autisme.nl/over-autisme/autisme-in-combinatie-met/depressie/
Pearlin, L. I., & Schooler, C. (1978). The structure of coping. Journal of health and social behavior, 2-21.
Pearlin, L. I. (1989). The sociological study of stress. Journal of health and social behavior, 241-256.
Peterautisme. (2021, 20 augustus). Autismevriendelijke welzijnsstrategieën. AUTISM in CONTEXT. https://petervermeulen.be/2021/08/20/autismevriendelijke-welzijnsstrate…
Schoors, M., Ducatteeuw, N., Simpelaere, E. (2023). Onderwijskunde 3, accent op leerzorg
Staal, W., Buruma, M., & Servatius-Oosterling, I. (Reds.). (2021). Autisme bij kinderen: Signalering, diagnostiek en behandeling [OriginalPaper]. Bohn Stafleu van Loghum. https://doi.org/10.1007/978-90-368-2665-5
van der Galiën, A. (2021). Mentaal welbevinden van jongeren en jongvolwassenen op het voorgezet onderwijs. In GGD Fryslân. https://publiekegezondheid.nl/docs/publicatie/mentaal-welbevinden-van-j…
van Lieshout, T. (2009). Pedagogische Adviezen voor Speciale Kinderen. Bohn Stafleu Van Loghum. 275-285.
Van Wassenhove, E. (2023). Stress, coping en sociale steun bij autisme: kwalitatief onderzoek naar de stressbeleving van jongeren met een autismespectrumstoornis in het gewoon secundair onderwijs in Vlaanderen (Door P. Stevens). https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01/003/151/138/RUG01-003151138_202…
Vermeulen, P., & Degrieck, S. (2006). Mijn kind heeft autisme: gids voor ouders, leerkrachten en hulpverleners. Lannoo.
Vrij CLB network. Project HIT (z.d.) Project HIT | Vrij CLB netwerk. (z.d.). https://www.vrijclb.be/vrij-clb-brabant-oost/project-hit#:~:text=Als%20….
Zauderer, S. (2024b, juni 29). Who Created the Triad of Impairments?
https://www.crossrivertherapy.com/autism/who-created-the-triad-of-impai…