“Accounting is the language of business.” Met die woorden benadrukte investeerder Warren Buffett het belang van boekhouden, en toch is het vak vandaag allesbehalve populair. Aan de Universiteit Gent ontwikkelden onderzoekers daarom de Nieuwe Aanpak Boekhoudonderwijs (NABO), een methode die middelbare scholieren op een boeiende, effectieve én efficiënte manier de basisprincipes van boekhouden aanleert. In mijn onderzoek onderzocht ik of deze aanpak écht werkt, en de resultaten zijn veelbelovend!
Boekhouden? Liever niet…
Boekhouders zijn schaars, en dat is geen toeval. Het beroep kampt al jaren met een stoffig imago: saai, repetitief en weinig creatief. Dat schrikt jongeren af en leidt tot een structureel tekort aan instroom. Tegelijk stijgt de vraag naar hoogopgeleide profielen door digitalisering, strengere regelgeving en toenemende complexiteit. Veel kantoren vinden amper geschikte kandidaten en zien zich zelfs genoodzaakt om te krimpen.
De verkeerde perceptie die jongeren van het beroep hebben, ontwikkelt zich vroeg, vaak al in het middelbaar onderwijs. Tijdens die eerste kennismaking ligt de focus sterk op technische vaardigheden, terwijl context en relevantie vaak ontbreken. Het vak komt daardoor droog over, wat jongeren ontmoedigt om verder te gaan in die richting. Nochtans is het net belangrijk om ook de bredere context te tonen en de link te leggen met de droom van velen om een eigen onderneming te starten. Zo wordt de leerstof meteen herkenbaar en relevant voor meer leerlingen. Steeds meer stemmen pleiten daarom voor vernieuwing van het accountingonderwijs, met meer aandacht voor kritisch denken, communicatie en praktijkgerichte opdrachten. Vooral de eerste cursus is daarbij cruciaal, want daar wordt het beeld gevormd dat de studiekeuze en verdere carrière beïnvloedt.
NABO als antwoord
De Nieuwe Aanpak Boekhoudonderwijs (NABO-methode) werd ontwikkeld door onderzoekers aan de Universiteit Gent (Accounting Education Research Center), in nauwe samenwerking met leerkrachten uit het secundair onderwijs, om de eerste lessen boekhouden aantrekkelijker, relevanter en toegankelijker te maken. De methode sluit aan bij de leefwereld van jongeren door hen stap voor stap mee te nemen in het verhaal van een eigen telefoonhoesjesbedrijf. Via die herkenbare insteek maken ze op een laagdrempelige manier kennis met basisbegrippen uit de boekhouding en begrijpen ze wat een jaarrekening vertelt. De methode laat zien hoe bezittingen, schulden, inkomsten en uitgaven met elkaar verbonden zijn. Zo krijgen leerlingen niet alleen inzicht in de cijfers, maar ook een brede kijk op hoe een onderneming als geheel functioneert, een echte helikopterview.
“Er is geen student die ik niet enthousiast krijg voor accounting.”
– Patricia Everaert

De NABO-methode maakt gebruik van actief leren, een stapsgewijze aanpak en de focus op écht begrijpen. Studenten schrijven zelf boekhoudkundige transacties uit, denken na over hun betekenis en passen ze toe in herkenbare situaties. Door elk nieuw concept stap voor stap aan te reiken, blijven leerlingen beter gefocust en bouwen ze geleidelijk inzicht op. We willen hen daarbij niet overladen met allerlei informatie tegelijk, maar zorgen net voor een duidelijke en logische opbouw. Zo krijgen studenten de kans om elk onderdeel goed te begrijpen vóór ze doorgaan naar het volgende. Deze manier van werken bevordert niet alleen betrokkenheid, maar leidt ook tot diepgaander begrip. Vanbuiten leren heeft daarbij weinig zin: we peilen bewust naar inzicht en logisch redeneren, niet naar het reproduceren van losse feiten. Eerder onderzoek toont aan dat dit type onderwijs resulteert in betere leerprestaties, meer motivatie en een sterker begrip van de boekhoudkundige samenhang.
Op ontdekkingstocht in de klas
Om te weten of de NABO-methode echt werkt, voerden we een vergelijkend onderzoek uit in 14 middelbare scholen in Vlaanderen. Tussen 2018 en 2022 verzamelden we gegevens van 582 leerlingen. Een deel van hen kreeg les op de traditionele manier, het andere deel met de NABO-methode. We keken of leerlingen met NABO beter scoorden, meer gemotiveerd waren en zich meer betrokken voelden. In het eerste jaar gaven 20 leerkrachten les zoals ze dat altijd deden. Daarna kregen zij een tweedaagse NABO-opleiding en begonnen ze het nieuwe materiaal te gebruiken. Zo konden we de twee aanpakken eerlijk vergelijken, gewoon in de klas!
Een schot in de roos!
De resultaten laten duidelijk zien dat de NABO-methode werkt. Leerlingen die met NABO les kregen, scoorden beter op testen en waren gemotiveerder om met de leerstof aan de slag te gaan. Deze positieve effecten sluiten nauw aan bij de drie onderliggende theorieën waarop NABO gebaseerd is: actief leren, stapsgewijs opbouwen en écht begrijpen. Door zelf te oefenen, geleidelijk nieuwe concepten te verwerken en verbanden te leggen, behalen leerlingen betere resultaten. Ze tonen bovendien een sterker inzicht in de samenhang van de leerstof en kunnen die beter toepassen in nieuwe situaties.
Laten we het anders doen
Veel leerkrachten economie geven nog les volgens traditionele methodes. Bijscholing in de NABO-methode helpt hen om boekhouden op een heldere en boeiende manier aan te brengen. Zo wordt de leerstof begrijpelijker en groeit de interesse van leerlingen voor het vak én het beroep.
Daarnaast is het essentieel dat de NABO-training van hoge kwaliteit is, met praktische oefeningen, overleg met andere leerkrachten en duidelijke ondersteuning, zodat zij de methode met vertrouwen kunnen toepassen. Deze opleiding en verdere ontwikkeling kunnen mogelijk gemaakt worden door Samen Impact vzw, die middelen inzamelt bij accountantskantoren om te investeren in leerkrachten en onderzoek. Zo blijft de methode groeien, gevoed door klaservaringen en onderzoeksresultaten, en afgestemd op de noden van zowel leerlingen als leerkrachten.
De resultaten van dit onderzoek tonen dus aan dat het anders kan in het boekhoudonderwijs. Met een doordachte aanpak zoals NABO, die inzet op actief leren, stapsgewijze opbouw en écht begrijpen, kunnen we leerlingen opnieuw enthousiast maken voor het vak. Door te investeren in kwaliteitsvolle training en voortdurende verfijning van de methode, maken we van boekhouden opnieuw een vak met toekomst.
Boekhouden draait om balans, en laat dat nu precies zijn wat ons onderwijs ook nodig heeft. Minder droge cijfers, meer inzicht. Minder vanbuiten leren, meer begrijpen. De rekensom klopt pas als leerlingen mee zijn!
Achor, S. Z., Zaria, L. I., & Achor, E. (2022). Perceived cognitive load and students' performance in social studies. Journal of Research in Instructional, 2(2), 129-140. https://doi.org/10.30862/jri.v2i2.74
American Institute of Certified Public Accountants. (2023). 2023 Trends: A report on accounting education, the CPA exam, and public accounting firms’ hiring of recent graduates.
Amies, N. (2024, February 12). Belgian accounting sector is overworked and turning away new clients. The Brussels Times. Retrieved from https://www.brusselstimes.com/915429/belgian-accounting-sector-is-overworked-and-turning-away-new-clients
Bacigalupo, M., Kampylis, P., Punie, Y., & Van den Brande, G. (2016). EntreComp: The entrepreneurship competence framework. Luxembourg: Publication Office of the European Union. https://doi.org/10.2791/593884
Bedford, D. S., & Spekle, R. F. (2017). Construct validity in survey-based management accounting and control research. AAA 2018 Management Accounting Section (MAS) Meeting.
Behn, B. K., Ezzell, W. F., Murphy, L. A., Rayburn, J. D., Stith, M. T., & Strawser, J. R. (2012). The Pathways Commission on Accounting Higher Education: Charting a national strategy for the next generation of accountants. Issues in Accounting Education, 27(3), 595-600. https://doi.org/10.2308/iace-10300
Biggs, J. B. (1987). Student approaches to learning and studying. Research Monograph. Australian Council for Educational Research Ltd.
Blondeel, E., Everaert, P., & Opdecam, E. (2021). And then there was COVID-19: Do the benefits of cooperative learning disappear when switching to online education? Sustainability, 13(21), 12168. https://doi.org/10.3390/su132112168
Boel, C., Rotsaert, T., Valcke, M., & Schellens, T. (2025). A sequencing effect of adding generative learning strategies to immersive virtual reality on middle school students’ performance, intrinsic motivation, and self-efficacy. Journal of Computer Assisted Learning, 41(3), 758-774. https://doi.org/10.1111/jcal.70045
Boyce, G., Narayanan, V., Greer, S., & Blair, B. T. (2019). Taking the pulse of accounting education reform: Liberal education, sociological perspectives, and exploring ways forward. Accounting Education, 28(2), 1-30. https://doi.org/10.1080/09639284.2019.1586552
Bryant, L., & Harris, R. (2011). Using storytelling to increase interest and recollection in finance concepts. Journal of Instructional Pedagogies, 6.
Butler, M. G., Church, K. S., & Spencer, A. W. (2019). Do, reflect, think, apply: Experiential education in accounting. Journal of Accounting Education, 48, 12-21.
Byrne, M., & Flood, B. (2008). Examining the relationships among background variables and academic performance of first year accounting students at an Irish university. Journal of Accounting Education, 26(4), 202-212. https://doi.org/10.1016/j.jaccedu.2009.02.001
Chue, K. L., & Nie, Y. (2017). Study orchestrations and motivational differences in a mathematical context. Learning and Individual Differences, 57, 77-84. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2017.06.002
Claeys, L., Everaert, P., & Opdecam, E. (2025). First impressions matter: Teaching approaches to introduce accounting in secondary education. Educational Studies. https://doi.org/10.1080/03055698.2025.2502449
Connell, J. P., & Wellborn, J. G. (1991). Competence, autonomy, and relatedness: A motivational analysis of self-system processes. In M. R. Gunnar & L. A. Sroufe (Eds.), Minnesota symposia on child psychology (Vol. 23, pp. 43-77). Lawrence Erlbaum.
Cote, C. (2022). The importance of communication in accounting. Harvard Business School Online. https://online.hbs.edu/blog/post/communication-in-accounting
Council of the European Union. (2019). Key competences for lifelong learning. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2766/569540
Cristea, T. S., Heikkinen, S., Snijders, C., Saqr, M., Matzat, U., Conijn, R., & Kleingeld, A. (2025). Dynamics of self-regulated learning: The effectiveness of students’ strategies across course periods. Computers & Education, 228, Article 105233. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2025.105233
Cunningham, A., & Cullinan, C. (2018). Financial literacy: Impact on student success. Bryant University Honors Program Senior Capstone Project.
Davis, S. W., & Sherman, W. R. (1996). The Accounting Education Change Commission: A critical perspective. Critical Perspectives on Accounting, 7(2), 159-189. https://doi.org/10.1006/cpac.1996.0022
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum Press. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4899-2271-7
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2008). Self-determination theory: A macrotheory of human motivation, development, and health. Canadian Psychology / Psychologie canadienne, 49(3), 182-185. https://doi.org/10.1037/a0012801
Dramanu, B. Y., & Mohammed, A. I. (2017). Academic motivation and performance of junior high school students in Ghana. European Journal of Educational and Development Psychology, 5(1), 1-11.
Entwistle, N., McCune, V., & Walker, P. (2001). Conceptions, styles, and approaches within higher education: Analytical abstractions and everyday experience. In R. J. Sternberg & L.-f. Zhang (Eds.), Perspectives on thinking, learning, and cognitive styles (pp. 103-136). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Eskie, K. E., & Hammer, E. (2017). Students’ perspectives on the first day of class: A replication. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 11(1), Article 5. https://doi.org/10.20429/ijsotl.2017.110105
Everaert, P., Opdecam, E., & Claeys, L. (2023, October 2). How to increase enthusiasm for accounting among students? [PowerPoint slides]. Department of Accounting, Corporate Finance and Taxation, Ghent University.
Everaert, P., Opdecam, E., & Claeys, L. (2024a). NABO: Een kennismaking met boekhouden. Department of Accounting, Corporate Finance and Taxation, Ghent University.
Everaert, P., Opdecam, E., & Claeys, L. (2024b). Didactische leidraad - NABO. Department of Accounting, Corporate Finance and Taxation, Ghent University.
Everaert, P., Opdecam, E., & Maussen, S. (2017). The relationship between motivation, learning approaches, academic performance and time spent. Accounting Education, 26(1), 78-107. https://doi.org/10.1080/09639284.2016.1274911
Ferreira, A., & Santoso, A. (2008). Do students' perceptions matter? A study of the effect of students' perceptions on academic performance. Accounting and Finance, 48(2), 209-231. https://doi.org/10.1111/j.1467-629X.2007.00239.x
Finn, J. D. (1993). School engagement & students at risk. U.S. Department of Education, National Center for Education Statistics.
Finn, J. D., & Rock, D. A. (1997). Academic success among students at risk for school failure. Journal of Applied Psychology, 82(2), 221-234. https://doi.org/10.1037/0021-9010.82.2.221
Fouché, J. P. (2013). A renewed call for change in accounting education practices. International Journal of Educational Sciences, 5(2), 137-150. https://doi.org/10.1080/09751122.2013.11890071
Fouché, J. P., & Visser, S. S. (2009). An evaluation of the integration of a board game in introductory accounting education. South African Journal of Higher Education, 22(3). https://doi.org/10.4314/sajhe.v22i3.25804
Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59-109. https://doi.org/10.3102/00346543074001059
Freeman, M., & Burkette, G. (2019). Storytelling in the accounting classroom. The Accounting Educators' Journal, 29(1), 29-39.
Freeman, S., Eddy, S. L., McDonough, M., Smith, M. K., Okoroafor, N., Jordt, H., & Wenderoth, M. P. (2014). Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proceedings of the National Academy of Sciences, 111(23), 8410-8415. https://doi.org/10.1073/pnas.1319030111
Furrer, C., & Skinner, E. (2003). Sense of relatedness as a factor in children's academic engagement and performance. Journal of Educational Psychology, 95(1), 148-162. https://doi.org/10.1037/0022-0663.95.1.148
Geiger, M. A., & Ogilby, S. M. (2000). The first course in accounting: Students' perceptions and their effect on the decision to major in accounting. Journal of Accounting Education, 18(2), 63-78. https://doi.org/10.1016/S0748-5751(00)00011-7
Ghent University. (n.d.). Nieuwe aanpak boekhoudonderwijs (NABO). https://www.accountingeducation.ugent.be/nl/nabo
Gittings, L., Taplin, R., & Kerr, R. (2020). Experiential learning activities in university accounting education: A systematic literature review. Journal of Accounting Education, 52, 100680.
Gnambs, T., & Hanfstingl, B. (2016). The decline of academic motivation during adolescence: An accelerated longitudinal cohort analysis on the effect of psychological need satisfaction. Educational Psychology, 36(9), 1691-1705. https://doi.org/10.1080/01443410.2015.1113236
Gosen, J., & Washbush, J. (2004). A review of scholarship on assessing experiential learning effectiveness. Simulation & Gaming, 35(2), 270-293. https://doi.org/10.1177/1046878104263544
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate data analysis (7th ed.). Pearson.
Hawtrey, K. (2007). Using experiential learning techniques. The Journal of Economic Education, 38(2), 143-152.
Hopson, L. M., & Holleran Steiker, L. K. (2010). The effectiveness of adapted versions of an evidence-based prevention program in reducing alcohol use among alternative school students. Children & Schools, 32(2), 81-92. https://doi.org/10.1093/cs/32.2.81
Howieson, B. (2003). Accounting practice in the new millennium: Is accounting education ready to meet the challenge? The British Accounting Review, 35(2), 69-103. https://doi.org/10.1016/S0890-8389(03)00004-0
Jackling, B. (2002). Are negative perceptions of the accounting profession perpetuated by the introductory accounting course? An Australian study. Asian Review of Accounting, 10(2), 62-80. https://doi.org/10.1108/eb060758
Jeno, L. M., Raaheim, A., Kristensen, S. M., Kristensen, K. D., Hole, T. N., Haugland, M. J., & Mæland, S. (2017). The relative effect of team-based learning on motivation and learning: A self-determination theory perspective. CBE—Life Sciences Education, 16(4), ar59. https://doi.org/10.1187/cbe.17-03-0055
Johnson, B. G., & Slayter, E. (2012). Impact of structure of early practice on student performance in transaction analysis. Issues in Accounting Education, 27(1), 101-112. https://doi.org/10.2308/iace-50092
Karlsson, P. A., & Noela, M. (2022). Beliefs influencing students’ career choices in Sweden and reasons for not choosing the accounting profession. Journal of Accounting Education, 58(1), 100756. https://doi.org/10.1016/j.jaccedu.2021.100756
King, R. B. (2015). Sense of relatedness boosts engagement, achievement, and well-being: A latent growth model study. Contemporary Educational Psychology, 42, 26-38. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2015.04.002
Klem, A. M., & Connell, J. P. (2004). Relationships matter: Linking teacher support to student engagement and achievement. Journal of School Health, 74(7), 262-273. https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2004.tb08283.x
Koestner, R., Otis, N., Powers, T. A., Pelletier, L., & Gagnon, H. (2008). Autonomous motivation, controlled motivation, and goal progress. Journal of Personality, 76(5), 1201-1230. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2008.00519.x
Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Lane, A. K., Meaders, C. L., Shuman, J. K., Setzer, M. R., Vinson, E. L., Couch, B. A., Smith, M. K., & Stains, M. (2021). Making a first impression: Exploring what instructors do and say on the first day of introductory STEM courses. CBE—Life Sciences Education, 20(1), ar7. https://doi.org/10.1187/cbe.20-05-0098
Lavrijsen, J., Preckel, F., Verachtert, P., Vansteenkiste, M., & Verschueren, K. (2021). Are motivational benefits of adequately challenging schoolwork related to students' need for cognition, cognitive ability, or both? Personality and Individual Differences, 171(3), 110558. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110558
Leauby, B. A., Szabat, K. A., & Maas, J. D. (2010). Concept mapping - An empirical study in introductory financial accounting. Accounting Education, 19(3), 279–300. https://doi.org/10.1080/09639280903412334
Lei, H., Cui, Y., & Zhou, W. (2018). Relationships between student engagement and academic achievement: A meta-analysis. Social Behavior and Personality: An International Journal, 46(3), 517-528. https://doi.org/10.2224/sbp.7054
Li, J., & Xue, E. (2023). Dynamic interaction between student learning behaviour and learning environment: Meta-analysis of student engagement and its influencing factors. Behavioural Sciences, 13(59). https://doi.org/10.3390/bs13010059
Lopez, S. (2024). The impact of Cognitive Load Theory on the effectiveness of microlearning modules. European Journal of Education and Pedagogy, 5(2), 29. https://doi.org/10.24018/ejedu.2024.5.2.799
Maksy, M. M., & Zheng, L. (2008). Factors associated with student performance in advanced accounting and auditing: An empirical study in a public university. Accounting Research Journal, 21(July), 16-32. https://doi.org/10.1108/10309610810891328
Marton, F., & Saljo, R. (1976). On qualitative differences in learning: I. Outcome and process. British Journal of Educational Psychology, 46(1), 4-11. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1976.tb02980.x
Marton, F., & Säljö, R. (1984). Approaches to learning. In F. Marton, D. Hounsell, & N. Entwistle (Eds.), The experience of learning (pp. 39-58). Scottish Academic Press.
Mauldin, S., Crain, J. L., & Mounce, P. H. (2000). The accounting principles instructor’s influence on students’ decision to major in accounting. Journal of Education for Business, 75(3), 142-148. https://doi.org/10.1080/08832320009599005
McCarthy, M. (2010). Experiential learning theory: From theory to practice. Journal of Business & Economics Research, 8(5), 131-139.
McManus, I. C., Richards, P., Winder, B. C., & Sproston, K. A. (1998). Clinical experience, performance in final examinations, and learning style in medical students: Prospective study. BMJ, 316(7128), 345-350. https://doi.org/10.1136/bmj.316.7128.345
Mehta, J., & Fine, S. (2015). The why, what, where, and how of deeper learning in American secondary schools (Executive Summary). Jobs for the Future.
Nauzeer, S., & Jaunky, V. C. (2021). A meta-analysis of the combined effects of motivation, learning and personality traits on academic performance. Pedagogical Research, 6(3), em0097. https://doi.org/10.29333/pr/10963
Oben, J. A., & van Rooyen, A. (2022). Social cognitive career theory and rural high school learners’ intentions to pursue an accounting career. Accounting Education, 32(6), 1-34. https://doi.org/10.1080/09639284.2022.2076564
Office of Educational Improvement. (2022). Cognitive load theory: A guide to applying cognitive load theory to your teaching. Medical College of Wisconsin.
Okafor, C. A., & Egbon, O. S. (2011). Academic performance of male versus female accounting undergraduate students: Evidence from Nigeria. Higher Education Studies, 1(1), 9-13. https://doi.org/10.5539/hes.v1n1p9
Pathways Commission. (2012). Charting a national strategy for the next generation of accountants. American Accounting Association & American Institute of Certified Public Accountants.
Phillips, F., & Heiser, L. (2011). A field experiment examining the effects of accounting equation emphasis and transaction scope on students' learning to journalize. Issues in Accounting Education, 26(4), 681-699. https://doi.org/10.2308/iace-50051
Ramsden, P. (1991). A performance indicator of teaching quality in higher education: The course experience questionnaire. Studies in Higher Education, 16, 129-150.
Richardson, M., Abraham, C., & Bond, R. (2012). Psychological correlates of university students' academic performance: A systematic review and meta-analysis. Psychological Bulletin, 138(2), 353-387. https://doi.org/10.1037/a0026838
Rotgans, J. I., & Schmidt, H. G. (2011). The role of teachers in facilitating situational interest in an active-learning classroom. Teaching and Teacher Education, 27(1), 37-42. https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.06.025
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000a). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000b). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54-67. https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1020
Sadowski, E. (2018). Intuition and education. Oxford Research Encyclopedias. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.306
Saemann, G. P., & Crooker, K. J. (1999). Student perceptions of the profession and its effect on decisions to major in accounting. Journal of Accounting Education, 17(1), 1-22. https://doi.org/10.1016/s0748-5751(99)00007-x
Shadish, W. R, Cook, T. D., & Campbell, D. Thomas. (2002). Experimental and quasi-experimental designs for generalized causal inference. Belmont (Calif.): Wadsworth.
Skinner, E. A., Kindermann, T., & Furrer, C. (2009). A motivational perspective on engagement and disaffection: Conceptualization and assessment of children's behavioural and emotional participation in academic activities in the classroom. Educational and Psychological Measurement, 69(3), 493-525. https://doi.org/10.1177/0013164408323233
Skinner, E. A., Zimmer-Gembeck, M. J., & Connell, J. P. (1998). Individual differences and the development of perceived control. Monographs of the Society for Research in Child Development, 63(2-3), i-vi, 1-220. https://doi.org/10.2307/1166220
Sweller, J. (1988). Cognitive load during problem solving: Effects on learning. Cognitive Science, 12(2), 257-285. https://doi.org/10.1207/s15516709cog1202_4
Tannoubi, A., Bonsaksen, T., Mork, G., Ahmedov, F., Setiawan, E., & Azaiez, F. (2025). Engagement factors affect academic success through study approaches among physical education and sport university students: A mediation analysis. Frontiers in Education, 10. https://doi.org/10.3389/feduc.2025.1512557
Tarhan, G., & Öztürk, G. (2022). Flipped learning and gamification in information technologies and software course. International Journal of Contemporary Educational Research, 9(1), 62-77. https://doi.org/10.33200/ijcer.969959
Theobald, E. J., Hill, M. J., Tran, E., Agrawal, S., Arroyo, E. N., Behling, S., Chambwe, N., Cintrón, D. L., Cooper, J. D., Dunster, G., Grummer, J. A., Hennessey, K., Hsiao, J., Iranon, N., Jones II, L., Jordt, H., Keller, M., Lacey, M. E., Littlefield, C. E., Lowe, A., Newman, S., Okolo, V., Olroyd, S., Peecook, B. R., Pickett, S. B., Slager, D. L., Caviedes-Solis, I. W., Stanchak, K. E., Sundaravardan, V., Valdebenito, C., Williams, C. R., Zinsli, K., & Freeman, S. (2020). Active learning narrows achievement gaps for underrepresented students in undergraduate science, technology, engineering, and math. Proceedings of the National Academy of Sciences, 117(12), 6476-6483. https://doi.org/10.1073/pnas.1916903117
Turner, K. F., Reed, R., & Greiman, J. (2011). Accounting education in crisis. American Journal of Business Education, 4(12). https://doi.org/10.19030/ajbe.v4i12.6612
van Beek, I., Taris, T. W., & Schaufeli, W. B. (2011). Workaholic and work engaged employees: Dead ringers or worlds apart? Journal of Occupational Health Psychology, 16(4), 468-482. https://doi.org/10.1037/a0024392
Vansteenkiste, M., Sierens, E., Soenens, B., Luyckx, K., & Lens, W. (2009). Motivational profiles from a self-determination perspective: The quality of motivation matters. Journal of Educational Psychology, 101(3), 671-688. https://doi.org/10.1037/a0015083
Vescio, V., Ross, D., & Adams, A. (2008). A review of research on the impact of professional learning communities on teaching practice and student learning. Teaching and Teacher Education, 24(1), 80-91. https://doi.org/10.1016/j.tate.2007.01.004
VDAB. (2025). Knelpuntberoepen in Vlaanderen - Editie 2025. Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB). Retrieved from https://www.vdab.be/trends-en-cijfers/knelpuntberoepenlijst
Wells, P. (2015). New Zealand high school students’ perception of accounting: How and why those perceptions were formed. Accounting Education, 24(6), 461-479. https://doi.org/10.1080/09639284.2015.1072727
Wong, Z. Y., Liem, G. A. D., Chan, M., & Datu, J. A. D. (2023). Student engagement and its association with academic achievement and subjective well-being: A systematic review and meta-analysis. Journal of Educational Psychology, 116(1), 48-75. https://doi.org/10.1037/edu0000833
Xu, X., Wu, Z., & Wei, D. (2023). The relationship between perceived teacher support and student engagement among higher vocational students: A moderated mediation model. Frontiers in Psychology, 14, 1116932. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1116932
Yeh, H.-C., & Yang, Y.-F. (2011). Prospective teachers' insights towards scaffolding students' writing processes through teacher-student role reversal in an online system. Educational Technology Research and Development, 59(3), 351-368.