Ze oversteken geen grenzen met schoten in de rug, maar met water aan hun enkels of stof in hun longen. Klimaatvluchtelingen – mensen die hun leefgebied verlaten door droogte, overstroming of verzilting – vormen de snelst groeiende groep ontheemden ter wereld. Toch bestaat er voor hen geen enkele officiële beschermingsstatus.
In mijn masterproef onderzocht ik hoe klimaatverandering onze kijk op veiligheid verandert. Wat betekent “veiligheid” nog in een wereld waarin niet oorlog, maar het weer mensen op de vlucht jaagt? Om die vraag te beantwoorden vergeleek ik twee uitersten: Syrië, waar extreme droogte en misoogsten bijdroegen aan sociale onrust en massale migratie, en Bangladesh, waar de zee langzaam maar zeker land en levens opslokt.
Veiligheid wordt al eeuwenlang gelijkgesteld aan militaire macht en staatsgrenzen. Maar de 21e eeuw confronteert ons met een nieuw type dreiging: de klimaatcrisis. Volgens de Verenigde Naties zijn er vandaag al meer dan 20 miljoen mensen per jaar die door klimaatgerelateerde rampen moeten vluchten.
Klimaatverandering is geen verre toekomstmuziek; ze is een “dreigingsvermenigvuldiger”. Ze vergroot bestaande spanningen in samenlevingen die al onder druk staan door armoede, ongelijkheid of zwak bestuur. De vraag is niet langer of het klimaat tot conflict leidt, maar hoe kwetsbare staten reageren wanneer de natuur zelf hun bestaansbasis ondermijnt.
Jaren vóór de burgeroorlog die Syrië verwoestte, trof een extreme droogte het noordoosten van het land. Tussen 2006 en 2010 mislukten oogsten, vee stierf en 1,3 miljoen boeren verlieten hun dorpen. De meeste trokken naar steden zoals Aleppo en Daraa, waar de werkloosheid opliep en sociale spanningen toenamen.
Hoewel klimaatverandering niet de enige oorzaak van de oorlog was, was ze wél de aanjager van instabiliteit in een regime dat al op barsten stond. Het Syrische voorbeeld toont hoe ecologische schokken, slecht bestuur en economische ongelijkheid samen een explosieve mix vormen.
![Frequency of severe drought in the Syrian Arab Republic (1984–2021), based on the Agricultural Stress Index derived from METOP-AVHRR data. Source: Food and Agriculture Organization of the United Nations. (n.d.). Historic drought frequency – Syria [Map]. FAO Hand-in-Hand Geospatial Portal. Retrieved March 15, 2025, from https://www.fao.org/giews/earthobservation/asis/index_1.jsp?lang=en](/sites/default/files/thesis-inline-images/image_980.png)
Aan de andere kant van het spectrum ligt Bangladesh, waar de dreiging traag maar onafwendbaar nadert. Het land ligt gemiddeld amper enkele meters boven zeeniveau. Door stijgende zeespiegels en verzilting verliezen miljoenen boeren hun akkers.
Anders dan in Syrië gebeurt de migratie hier geleidelijk en intern. Families verhuizen van het platteland naar steden zoals Dhaka, die daardoor overbevolkt raken. Daar wachten nieuwe gevaren: overstromingen, slechte woonomstandigheden en armoede. De klimaatverandering ontwortelt mensen dus niet alleen fysiek, maar ook sociaal.
![Bangladesh Coastal Flood Risk Map Source: Rekacewicz, P. (2009). Impact of sea level rise in Bangladesh [Map]. In GRID-Arendal, Vital Water Graphics 2. Retrieved from https://www.grida.no/resources/5648](/sites/default/files/thesis-inline-images/image_981.png)
Wie vlucht voor oorlog, kan zich beroepen op het Vluchtelingenverdrag van 1951. Wie vlucht voor de zee of de droogte, heeft juridisch geen poot om op te staan. De wetgeving maakt geen onderscheid tussen iemand die zijn dorp verlaat na een bombardement en iemand die moet vertrekken omdat zijn akker door zoutwater is overspoeld.
Het VN-Mensenrechtencomité erkende in 2020 wel dat klimaatverandering het recht op leven kan bedreigen, maar een juridisch bindende status kwam er niet. Dat betekent dat miljoenen mensen letterlijk tussen wal en schip vallen: ze zijn niet veilig genoeg om te blijven, maar niet erkend genoeg om te vertrekken.
Om deze realiteit te begrijpen onderzocht ik drie denkkaders binnen de veiligheidsstudies:
Deze drie kaders verklaren elk een deel van het verhaal, maar laten ook veel liggen. Milieuveiligheid blijft vaak staatgericht, menselijke veiligheid moralistisch maar zwak in uitvoering, en securitisatie politiek misbruikt: klimaatmigranten worden soms eerder als bedreiging dan als slachtoffers voorgesteld.
Daarom pleit ik in mijn onderzoek voor een nieuw perspectief: Green Theory. Deze benadering breekt met het idee dat alleen mensen recht hebben op veiligheid. Ze beschouwt de aarde als een levend systeem waarin menselijke en ecologische belangen onafscheidelijk zijn.
Green Theory verbindt veiligheid met klimaatrechtvaardigheid: landen die historisch de meeste broeikasgassen uitstootten, dragen ook de morele verantwoordelijkheid om klimaatontheemden te beschermen en te ondersteunen. Dat betekent: meer financiering voor adaptatie, eerlijke verdeling van lasten en het erkennen van klimaatverplaatsing als legitieme grond voor internationale bescherming.
Op basis van mijn bevindingen stel ik een conceptueel plan voor een internationaal beschermingsregime voor klimaatontheemden voor. Het zou kunnen bestaan uit:
Erkenning van klimaatverplaatsing in het internationale recht;
Verantwoordelijkheidsdeling gebaseerd op historische emissies;
Financieringsmechanismen voor geplande relocatie en aanpassingsprojecten;
Monitoring en naleving via de VN en regionale samenwerkingen.
Zulke maatregelen vergen politieke wil, maar ook een mentaliteitswijziging: van korte termijn naar planetaire solidariteit.
Achter elk rapport en statistiek schuilt een mens. Een Syrische boer die zijn olijfgaard verloor aan droogte. Een Bengaalse moeder die haar kinderen naar Dhaka stuurt omdat het land onder water staat. Hun verhalen herinneren ons eraan dat klimaatverandering geen abstract probleem is, maar een veiligheidscrisis die levens ontwricht.
De klimaatcrisis dwingt ons om veiligheid opnieuw te definiëren. Niet langer als de bescherming van grenzen, maar als de bescherming van het leven zelf. In het tijdperk van het Antropoceen – waarin de mens de geologische krachten van de aarde beïnvloedt – kan echte veiligheid alleen bestaan als mens en natuur samen worden beschermd.
Klimaatvluchtelingen zijn geen voorspelling voor de toekomst; ze zijn het heden. En hoe we vandaag reageren, zal bepalen of de wereld van morgen gebouwd is op angst of op rechtvaardigheid.
A Christian Aid Report. (2007). Human tide: The real migration crisis. Christian Aid.
Acharya, A. (2001). Human security: East versus West. International Journal, 56(3), 442–460. https://doi.org/10.1177/002070200105600310
Adger, W. N., Barnett, J., Brown, K., Marshall, N., & O’Brien, K. (2014). Human security. In C. B. Field et al. (Eds.), Climate change 2014: Impacts, adaptation, and vulnerability. Part A: Global and sectoral aspects (pp. 755–791). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415379.017
Ardeni, P. G., & Wright, B. (1992). The Prebisch–Singer hypothesis: A reappraisal independent of stationarity hypotheses. The Economic Journal, 102(413), 803–812. https://doi.org/10.2307/2234578
Ağır, B. S. (2019). Critical security studies. In T. Arı & E. Toprak (Eds.), Theories of international relations II (pp. 111–127). Anadolu University Press.
Alamgir, M. (1980). Famine in Bangladesh: Causes, responses, and policies. MIT Press.
Alessi, E. (2018). Out of the plastic trap: Saving the Mediterranean from plastic pollution. WWF.
Amin, S. (1992). A brief biography of Samir Amin. Monthly Review, 44(4), 50–59. https://doi.org/10.14452/MR-044-04-1992-08_4
Atvur, S., & Vural, Ç. (2022). Türkiye’s climate policies in the context of sustainable security. Bilig, (103), 59–93. https://doi.org/10.12995/bilig.10303
Arı, T. (2018). Theories of international relations. Aktüel Publishing.
Arı, T., & Gökpınar, F. B. (2019). Green theory in international relations. In T. Arı & E. Toprak (Eds.), Theories of international relations II (pp. 163–175). Anadolu University Press.
Ayaydın, E. (2017). The Arctic region: Impact of global warming & competition for energy resources (Master’s thesis). Yeditepe University, Istanbul, Turkey.
Balcılar, A. N. (2022). Borders and climate migration in the context of climate justice. Journal of International Equality Politics, 2(1), 118–132.
Baldwin, D. A. (Ed.). (1993). Neorealism and neoliberalism: The contemporary debate. Columbia University Press.
Baldwin, D. A. (1997). The concept of security. Review of International Studies, 23(1), 5–26. https://doi.org/10.1017/S0260210597000053
Barnett, J. (2003). Security and climate change. Global Environmental Change, 13(1), 7–17.
Barnett, J., & Adger, W. N. (2007). Climate change, human security and violent conflict. Political Geography, 26(6), 639–655.
Barry, J. (2007). Towards a model of green political economy: From ecological modernisation to economic security. International Journal of Green Economics, 1(3–4), 446–464.
Biermann, F., & Boas, I. (2010). Preparing for a warmer world: Towards a global governance system to protect climate refugees. Global Environmental Politics, 10(1), 60–88.
Boas, I., & Rothe, D. (2016). From conflict to resilience? Explaining recent changes in climate security discourse and practice. Environmental Politics, 25(4), 613–632. https://doi.org/10.1080/09644016.2016.1160479
Bookchin, M. (1982). The ecology of freedom: The emergence and dissolution of hierarchy. Cheshire Books.
Boulding, K. E. (1966). The economics of the coming spaceship Earth. In H. Jarrett (Ed.), Environmental quality in a growing economy (pp. 3–14). Johns Hopkins University Press.
Buzan, B., Wæver, O., & de Wilde, J. (1998). Security: A new framework for analysis. Lynne Rienner Publishers.
Clemencon, R. (2016). The two sides of Paris climate agreement: Dismal failure or historic breakthrough? The Journal of Environment & Development, 25(1), 3–24.
Dalby, S. (2009). Security and environmental change. MIT Press.
Desai, B. (2018). No matter of choice: Displacement in a changing climate. Internal Displacement Monitoring Centre.
Eckersley, R. (1990). Habermas and green political thought – Two roads diverging. Theory and Society, 19(6), 739–776.
El-Hinnawi, E. (1985). Environmental refugees. United Nations Environment Programme.
FAO. (2013). Syria: Agricultural livelihoods and food security in the context of the crisis. Food and Agriculture Organization of the United Nations.
Frank, A. G. (1967). Capitalism and underdevelopment in Latin America. Monthly Review Press.
Hiraide, R. (2022). Climate change displacement and the legal gaps in refugee protection. International Journal of Refugee Law, 34(1), 1–28. https://doi.org/10.1093/ijrl/eeac002
Homer-Dixon, T. F. (1994). Environmental scarcities and violent conflict: Evidence from cases. International Security, 19(1), 5–40. https://doi.org/10.2307/2539147
IPCC. (2022). Climate change 2022: Impacts, adaptation, and vulnerability. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781009325844
Kälin, W., & Schrepfer, N. (2012). Protecting people crossing borders in the context of climate change. UNHCR.
McAdam, J. (2012). Climate change, forced migration and international law. Oxford University Press.
McLeman, R. (2017). Climate and human migration: Past experiences, future challenges. Cambridge University Press.
Myers, N. (2002). Environmental refugees: A growing phenomenon of the 21st century. Philosophical Transactions of the Royal Society B, 357(1420), 609–613.
Naess, A. (1973). The shallow and the deep ecology movement. Inquiry, 16(1–4), 95–100.
Newell, P. (2019). Global green politics. Cambridge University Press.
United Nations. (1951). Convention relating to the status of refugees. United Nations Treaty Series, vol. 189, p.137.
UNFCCC. (2015). Paris Agreement. United Nations Framework Convention on Climate Change.
Wendt, A. (1992). Anarchy is what states make of it: The social construction of power politics. International Organization, 46(2), 391–425.
Westra, L. (2009). Environmental justice and the rights of ecological refugees. Earthscan.
World Bank. (2021). Groundswell Part 2: Acting on internal climate migration. Washington, DC: World Bank. https://doi.org/10.1596/978-1-4648-1810-4
World Weather Attribution. (2023). How much more intense was the drought in Syria and Iraq due to climate change?