Co-teaching, de samenwerking in lesgeven tussen twee of meer leerkrachten, wordt al vaker in de literatuur naar voren geschoven als een mogelijke factor voor krachtige leeromgevingen en professionele groei. In Vlaamse contexten werd de effectiviteit ervan slecht matig aangetoond. MIjn masterpraktijkproef onderzocht daarom (1) de perceptie van leerkrachten van wetenschapsvakken over co-teaching en (2) in welke mate schoolcultuur, finaliteit en het wetenschapsvak die perceptie kleur geven.
Het onderzoek gebruikte een online enquête (n = 21) waar er met Likertschaal- en meerkeuzevragen gepeild werd naar de houding tegenover co-teaching in zes didactische werkvormen. Daarbij werd er ook context- en achtergrondvariabelen verzameld. De kwantitatieve data werd geanalyseerd met Pearson-correlaties en Mann-Whitney U-testen. Vijf respondenten namen vervolgens deel aan semigestructureerde interviews om meer duiding te geven.
Uit het onderzoek kwamen er enkele bevindingen naar voren.(1) Leerkrachten zijn overwegend neutraal tot zeer positief over co-teaching. Voornamelijk in meer praktisch gerichte werkvormen wordt het als een grote meerwaarde gezien, terwijl het enthousiasme voor theoretisch gerichte werkvormen lager is. (2) Schoolcultuur blijkt richtinggevend te zijn. Als een school minder samenwerking promoot, lijkt er een tendens te zijn dat leerkrachten minder interesse tonen naar co-teaching (p = .085). (3) Leerkrachten die buiten in doorstroom ook in dubbele finaliteit lesgeven zijn significant positiever over co-teaching bij doceren (p < .05). (4) Er lijkt een tendens te zijn dat wiskundeleerkrachten co-teaching nuttiger vinden voor hun vak dan collega’s die andere wetenschapsvakken geven (p = .069).
Hoewel de steekproef te klein is om duidelijke conclusies te trekken, wijzen de resultaten erop dat co-teaching in Vlaamse wetenschapsvakken als waardevol wordt aanschouwd. Verder onderzoek met grotere en diverse steekproeven is aangewezen om deze voorlopige inzichten te verbeteren.
De Meester, J. (2019). Designing iSTEM learning materials for secondary education [Masterthesis, KU Leuven]. KU Leuven. https://lirias.kuleuven.be/retrieve/528750
Deboes, T. (2017, augustus 30). Co-teaching: Ken jij deze 6 vormen? Klasse. https://www.klasse.be/88761/co-teaching-6-vormen/
Fluijt, Dian., Struyf, Elke., & Bakker, Cok. (2016). Samen lesgeven: Co-teaching in de praktijk. In Samen lesgeven Co-teaching in de praktijk. Pelckmans Pro.
Friend, M., Cook, L., Hurley-Chamberlain, D., & Shamberger, C. (2010). Co-Teaching: An Illustration of the Complexity of Collaboration in Special Education. Journal of Educational and Psychological Consultation, 20(1), 9-27. https://doi.org/10.1080/10474410903535380
Gotelaere, E. (2020). Co-Teaching In Het Beroepssecundair Onderwijs [Masterthesis, Universiteit Gent]. Universiteit Gent. https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/838/639/RUG01-002838639_202…
Larock, Y., Royackers, J., & Van Waes, J. (2017). Co-teaching als opstap naar de school als lerende organisatie. Impuls, 48(1), 27-34.
Magiera, K., Smith, C., Zigmond, N., & Gebauer, K. (2005). Benefits of Co-Teaching in Secondary Mathematics Classes. Teaching Exceptional Children, 37(3), 20-24. https://doi.org/10.1177/004005990503700303
Morin, A. (2020, maart 9). 6 models of co-teaching. Understood. https://www.understood.org/en/articles/6-models-of-co-teaching
25
Rexroat‐Frazier, N., & Chamberlin, S. (2019). Best practices in co‐teaching mathematics with special needs students. Journal of Research in Special Educational Needs, 19(3), 173-183. https://doi.org/10.1111/1471-3802.12439
Rönn-Liljenfeldt, M. (2024). Creating a School Culture Promoting co-teaching [Doctoral thesis, Åbo Akademi University]. Åbo Akademi. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-12-4385-1
Vembye, M. H., Weiss, F., & Bhat, B. H. (2024). The Effects of Co-Teaching and Related Collaborative Models of Instruction on Student Achievement: A Systematic Review and Meta-Analysis. Review of Educational Research, 94(3), 376-422. https://doi.org/10.3102/00346543231186588
Wright, E. T. (2021). Teacher Perceptions Of Academic Outcomes Of High School Co-Teach Mathematics Classes [University of West Florida]. The University of West Florida ProQuest Dissertations & Theses. https://www.proquest.com/openview/7a6484e5b9461f41845c82141afc2cb2/1?pq…