Februari 2024, Sint-Petersburg. De oorlog duurt al twee jaar en toch ben ik hier om mijn grootmoeder te bezoeken. De wind, waar ik niet gekleed op ben, jaagt als een mes door de straten. Om aan de kou te ontsnappen duik ik een souvenirwinkel in. Tussen de talloze kleurrijke matroesjka’s valt er meteen één op: een pop met het gezicht van Vladimir Poetin. Al snel zie ik hem daar overal: op mokken, magneten, tassen en T-shirts. In strak pak, met ontbloot bovenlijf op een paard, of gephotoshopt op een beer.
Ik weet niet of ik het komisch of verontrustend moet vinden. In plaats van de strenge, angstaanjagende autocraat, zie ik op al die spullen een geliefde celebrity.
En dat is opvallend. Al meer dan twintig jaar houdt hij zijn populariteit vast, ondanks oorlog, internationale sancties en politieke schandalen. Zijn macho-optredens, grove uitspraken en demonstraties van vechtkunsten lijken veel Russen juist te bekoren, en velen zien hem bovendien als de enige competente leider. Maar hoe slaagt hij er in om zo lang populair te blijven?
Angst, dat is de reden van zijn populariteit. Of dat is misschien wat je dacht toen ik die vraag stelde. Wie Poetins populariteit wil verklaren door enkel repressie, ziet maar de helft van het verhaal. Academisch onderzoek toont juist aan dat moderne autocraten hun imago zorgvuldig managen en nauwgezet volgen hoe populair ze werkelijk zijn. In een wereld van sociale media laat een volledig geïsoleerd positief beeld zich nauwelijks nog handhaven. Echte populariteit telt daardoor meer dan ooit. Angst alleen volstaat niet: het is duur, inefficiënt en het blijkt ook onvoldoende om kritische stemmen volledig de mond te snoeren. Wie kritiek nonchalant wil wegwuiven, moet kunnen wijzen naar steun bij bevolking.
Populariteit als autocraat behouden is een delicate evenwichtsoefening: je moet zowel de bevolking begrijpen als je politieke bondgenoten tevreden houden. Poetins persona zorgt daarbij ook voor veel speculaties. Hij heeft geen uitdrukkelijke ideologie, zijn inner circle blijft een mysterie en zijn uiteindelijke doel is onduidelijk. Maar de gevolgen van zijn handelingen en keuzes zijn te groot om te negeren en vragen dringend voor wat voorspelbaarheid.
Die souvenirwinkel bracht me toen op een idee: als Poetins beeltenis zo goed verkoopt, zegt dat misschien meer over zijn politieke strategie dan we denken. Misschien kun je de aantrekkingskracht van een politicus het best begrijpen zoals marketeers een product bekijken: wat verkoopt, wat spreekt aan, wat houdt mensen betrokken? Speculeren over zijn persoonlijkheid of intenties voegt weinig toe. Poetin analyseren als merk daarentegen maakt zijn strategieën begrijpelijk.
Oprechtheid, sensatie, competentie, verfijning, stoerheid… het zijn de ingrediënten voor een sterk merk. Marketingonderzoek noemt dit de merkpersoonlijkheid: de manier waarop een merk een karakter krijgt dat klanten herkennen en voelen. Bij eerder gevoerd onderzoek valt op dat Poetin vaak wordt neergezet als een vaststaand imago: altijd even stoer, altijd even competent. Maar klopt dat wel? Ik vermoedde dat zijn imago juist veel dynamischer is. Om een voorbeeld te geven: een Poetin die zichtbaar treurt om gesneuvelde soldaten of boerderijdieren aait (oprechtheid) en uit het hoofd statistieken citeert (competentie) laat een heel ander beeld zien dan dezelfde Poetin die een grapje maakt over het kijken naar porno (sensatie) of kortaf verklaart dat sommige feiten “gewoon gelul” zijn (stoerheid). Het zette me aan het denken: welke eigenschappen vormen nu eigenlijk de kern van zijn imago? De uitkomst zou je zomaar kunnen verrassen…
Om zijn imagomanagement in actie te zien, heb ik die vijf merkeigenschappen toegepast op Poetins jaarlijkse live televisieprogramma Direct Line. Tijdens deze marathon van gemiddeld drieënhalf uur beantwoordt hij vragen van burgers, berispt hij bureaucraten en legt hij lopend beleid uit. Het is zijn meest bekeken optreden en dé plek om zijn imagomanagement in actie te zien.
Ik analyseerde drie edities: 2014 (annexatie van de Krim), 2019 (economische stabiliteit) en 2024 (de aanslepende oorlog in Oekraïne). In totaal dertien uur video en ruim driehonderd pagina’s transcripties, codeerde ik al zijn zinnen volgens die vijf eigenschappen.
De uitkomst: Poetins imago is allesbehalve statisch. Zijn populariteit steunt vooral op drie pijlers : oprechtheid, sensatie en competentie, die goed te zien zijn op de grafiek. Daartussen schuift hij afhankelijk van de context. Opvallend: in tegenstelling tot eerdere studies blijkt uit het programma dat hij helemaal niet zo vaak stoere of harde uitspraken doet.
In 2019, een relatief rustig jaar, legde hij sterk de nadruk op zijn competentie, door statistieken te citeren, moeilijke termen uit te leggen en te benadrukken dat alles vrij goed gaat. Tijdens crisismomenten, 2014 en 2024, lijkt hij juist meer sensationele dingen te zeggen en komen harde uitspraken wat meer voor. Het merk Poetin past zich dus duidelijk aan: flexibel, strategisch en het lijkt steeds afgestemd te zijn op de stemming van het land. Hij is een leider die zich presenteert als een man van het volk, geduldig vriendelijk en competent, en juist dat kan verklaren waarom hij zo goed verkoopt in die souvenirwinkeltjes.
Wat Poetin nu écht denkt of wil, zullen we waarschijnlijk nooit volledig weten. Maar door zijn imago te ontleden en te volgen hoe hij zich aanpast aan crises, hebben we mogelijk wel een kans. Misschien kunnen we zo beter inschatten hoe (on)stabiel zijn positie is, welke koers hij zal varen en wat het sentiment bij de bevolking is, en wie weet, ooit een deel van Poetin volledig ontcijferen.
Bronnen Illustraties:
Foto Poetin op souvenirs, eigen foto
Foto Poetin achtervolgd door camera, door Sergey Klimkin, via PublicDomainPictures.net , CC0 Public Domain
Foto Direct Line: Kremlin.ru, President van de Russische Federatie (CC BY 4.0)
Eigen grafiek
Bibliografie
Aaker, J. L. (1997). Dimensions of Brand Personality. Journal of Marketing Research, 34(3), 347-. https://doi.org/10.2307/3151897
Baturo, A., & Tolstrup, J. (2024). Strategic Communication in Dictatorships: Performance, Patriotism, and Intimidation. The Journal of Politics, 86(2), 582–596. https://doi.org/10.1086/726945
Beale, M. (2018). Brand Putin: An Analysis of Vladimir Putin's Projected Images. Defence Strategic Communications, 5(5), 129–169.
Boskakov, I. (2023). The Presidentialization of Russian Political Parties. In M. Glaser, I. V. Krivushin, & M. Morini (Eds.), The Presidentialization of Political Parties in Russia, Kazakhstan and Belarus (1st ed.). Springer Nature Switzerland. https://doi.org/10.1007/978-3-031-25977-7
Buckley, N., Marquardt, K. L., Reuter, O. J., & Tertytchnaya, K. (2024). Endogenous Popularity: How Perceptions of Support Affect the Popularity of Authoritarian Regimes. The American Political Science Review, 118(2), 1046–1052. https://doi.org/10.1017/S0003055423000618
Burrett, T. (2025). Making Russia Great Again? Vladimir Putin’s Changing Sources of Legitimacy 2000–2024. Politics and Governance, 13(0). https://www.cogitatiopress.com/politicsandgovernance/article/view/9029
Chapman, H. S. (2024). Dialogue with the Dictator: Authoritarian Legitimation and Information Management in Putin’s Russia (1st ed.). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781009427548
DeBardeleben, J. (2024). Misreading Russia or Misreading Putin?: A Commentary on Leigh Sarty’s Article. Canadian Journal of European and Russian Studies, 17(1), 139–145. https://doi.org/10.22215/cjers.v17i1.4954
Dougherty, J. (2015, December 25). Trash talk: What Putin’s presidential potty mouth is all about. CNN. https://www.cnn.com/2015/12/25/europe/vladimir-putin-bad-language/index…
Fridman, O., & Michlin-Shapir, V. (2024). Deciphering Russian Enigma: In 15 Questions and 30 Answers. Springer Nature Switzerland. https://doi.org/10.1007/978-3-031-58669-9
Frye, T., Gehlbach, S., Marquardt, K. L., & Reuter, O. J. (2017). Is Putin’s popularity real? Post- Soviet Affairs, 33(1), 1–15. https://doi.org/10.1080/1060586X.2016.1144334
Fugard, A., Potts, H. W. W., Atkinson, P., Delamont, S., Cernat, A., Sakshaug, J. W., & Williams, R. A. (2020). Thematic analysis. SAGE Publications Ltd.
Gomza, I. (2022). The War in Ukraine: Putin’s Inevitable Invasion. Journal of Democracy, 33(3), 23– 30. https://doi.org/10.1353/jod.2022.0036
Guriev, S., & Treisman, D. (2019). Informational Autocrats. Journal of Economic Perspectives, 33(4), 100–127. https://doi.org/10.1257/jep.33.4.100
Guriev, S., & Treisman, D. (2020). The Popularity of Authoritarian Leaders: A Cross-National Investigation. World Politics, 72(4), 601–638. https://doi.org/10.1017/S0043887120000167
- 29 -
Guriev, S., & Treisman, D. (2022). Spin dictators: The changing face of tyranny in the 21st century. University Press.
Guzmán, F., & Sierra, V. (2009). A political candidate’s brand image scale: Are political candidates brands? The Journal of Brand Management, 17(3), 207–217. https://doi.org/10.1057/bm.2009.19
Hutcheson, D. S., & Petersson, B. (2016). Shortcut to Legitimacy: Popularity in Putin’s Russia. Europe-Asia Studies, 68(7), 1107–1126. https://doi.org/10.1080/09668136.2016.1216949
Kelley, D. R. (2017). Russian politics and presidential power: Transformational leadership from Gorbachev to Putin (First edition.). CQ Press.
La Lova, L. (2025). Vladimir Putin on Channel One, 2000-2022. Political Communication, 42(2), 234–252. https://doi.org/10.1080/10584609.2024.2380438
Petersson, B. (2017). Putin and the Russian Mythscape: Dilemmas of Charismatic Legitimacy. Demokratizatsiya (Washington, D.C.), 25(3), 235–254.
Pich, C., & Newman, B. I. (2020). Evolution of Political Branding: Typologies, Diverse Settings and Future Research. Journal of Political Marketing, 19(1–2), 3–14. https://doi.org/10.1080/15377857.2019.1680932
Poll: State political priorities in Russia 2019. (2020, November 17). Statista. https://www.statista.com/statistics/1066823/opinion-poll-state-politica…
Putin, V. (Director). (2014, April 17). Прямая линия с Владимиром Путиным [Broadcast]. http://www.kremlin.ru/events/president/transcripts/statements/20796
Putin, V. (Director). (2019, June 20). Прямая линия с Владимиром Путиным [Broadcast]. http://www.kremlin.ru/events/president/news/60795
Putin, V. (Director). (2024, December 19). Итоги года с Владимиром Путиным [Broadcast]. http://www.kremlin.ru/events/president/transcripts/75909
Ryan, G. W., & Bernard, H. R. (2003). Techniques to Identify Themes. Field Methods, 15(1), 85–109. https://doi.org/10.1177/1525822x02239569
Scammell, M. (2015). Politics and Image: The Conceptual Value of Branding. Journal of Political Marketing, 14(1–2), 7–18. https://doi.org/10.1080/15377857.2014.990829
Simons, G. (2016). Stability and Change in Putin’s Political Image During the 2000 and 2012 Presidential Elections: Putin 1.0 and Putin 2.0? Journal of Political Marketing, 15(2–3), 149– 170. https://doi.org/10.1080/15377857.2016.1151114
Snegovaya, M. (2024, December 17). The reluctant consensus: War and Russia’s public opinion. Atlantic Council. https://www.atlanticcouncil.org/content-series/russia-tomorrow/reluctant- consensus-war-and-russias-public-opinion/
Sperling, V. (2015). Sex, politics, and Putin: Political legitimacy in Russia. University Press. Stoner, K. (2023). The Putin Myth. Journal of Democracy, 34(2), 5–18.
https://doi.org/10.1353/jod.2023.0020
- 30 -
Tempest, R. (2016). The Charismatic Body Politics of President Putin. Journal of Political Marketing, 15(2–3), 101–119. https://doi.org/10.1080/15377857.2016.1151105
Times, T. M. (2021, April 2). Putin Named Russia’s Hottest Man. The Moscow Times. https://www.themoscowtimes.com/2021/04/02/putin-named-russias-hottest-m…
Wilson, K., & Lee, J. (2020). Questioning Putin’s Popularity: Presidential Approval in an Electoral Authoritarian Regime. Problems of Post-Communism, 67(1), 37–52. https://doi.org/10.1080/10758216.2018.1541751
World Bank Open Data. (n.d.). World Bank Open Data. Retrieved May 18, 2025, from https://data.worldbank.org
Yudin, G. (2022). The War in Ukraine: Do Russians Support Putin? Journal of Democracy, 33(3), 31– 37. https://doi.org/10.1353/jod.2022.0037
Путин переживал из-за фразы “мочить в сортире.” (2011, July 15). BBC News Русская служба. https://www.bbc.com/russian/russia/2011/07/110715_putin_toilet_aforism