Klimmen zonder vangnet: De verborgen realiteit van sociale stijgers

Cynthia
Maes
  • Mikay
    De Jaeger

Wie uit een gezin met weinig kansen naar een betere job klimt, draagt die afkomst vaak nog mee op de werkvloer. Dat stelden twee masterstudenten van de Universiteit Gent vast tijdens een onderzoek naar de ervaringen van zogenoemde sociale stijgers – mensen die opklimmen uit een lage socio-economische positie. 51 verschillende verhalen hadden toch veel gelijkenissen: De complexe mix van trots, stress en veerkracht. Hun verhalen tonen hoe trots en pijn vaak hand in hand gaan.

 

Meetmethode

In een wereld die vaak oordeelt op basis van cijfers, is het essentieel om ook te kijken naar het potentieel, de groei en de waarde van mensen. Aan de hand van 51 uitgebreide interviews, werd getracht om een duidelijker beeld te schetsen van de ervaringen van de sociale stijgers.  

 

Het tweesnijdend zwaard

Wie opklimt naar een hogere sociale positie, laat zijn afkomst nooit helemaal achter. Uit interviews blijkt hoe sterk dat verleden blijft doorwerken: in hoe sociale stijgers zich voelen, hoe ze zichzelf zien en hoe ze functioneren op de werkvloer.

 

De gevolgen van die opwaartse mobiliteit uiten zich op drie vlakken. Gevoelsmatig kampen velen met minder zelfvertrouwen en een hoger stressniveau. In hun gedrag uit zich dat in een voortdurende bewijsdrang: de druk om steeds opnieuw hun plek te rechtvaardigen. Twijfel duikt geregeld op in hun overtuigingen, zelfs wanneer hun prestaties objectief bewezen zijn.

 

Codeboom - Affectief, Gedragsmatig & Cognitief
 

De keerzijde van opklimmen

Voor veel sociale stijgers is hun nieuwe positie op de arbeidsmarkt geen zorgeloos succesverhaal. Een hogere sociale positie gaat vaak gepaard met een laag zelfvertrouwen en een gevoel van voortdurende druk. In de gesprekken vertelden respondenten hoe ze zich vaker onzeker voelen dan collega’s die van huis uit al vertrouwd zijn met de ongeschreven regels van de werkvloer. Het besef dat zij “anders” zijn, legt extra gewicht op hun schouders.

 

“Ik voelde altijd dat ik dubbel zo hard moest werken om hetzelfde te bereiken. Het werd een gewoonte, maar ook een last.”

 

Uit de gesprekken blijkt dat sociale stijgers vaak botsen op het belang van netwerken. In omgevingen waar “ons kent ons” de norm is, voelen zij zich minder vanzelfsprekend opgenomen. Collega’s met een hogere socio-economische achtergrond beschikken vaak al over connecties of een netwerk waarop ze kunnen terugvallen. Voor sociale stijgers ontbreekt dat, waardoor ze zich sneller buitengesloten voelen of harder moeten werken om dezelfde toegang te krijgen.

 

De kracht van veerkracht

Toch is het verhaal van sociale mobiliteit niet uitsluitend negatief. Voor sommigen werkte diezelfde druk juist als een motor. Het besef dat ze zich moesten bewijzen, werd een bron van motivatie en doorzettingsvermogen. De moeilijke start gaf hun een scherp bewustzijn van wat ze wél konden bereiken.

 

“Ik ga nooit heel rijk zijn. Maar ik ga wel voor anderen iets kunnen betekenen, oprecht. Ik ben van mening: als je goed bent, ga ik heel goed terug zijn.”

 

De woorden van bovenstaande respondent tonen hoe sociale stijgers hun ervaringen niet alleen zien als een last, maar ook als brandstof om anderen te ondersteunen en betekenis te geven aan hun traject.

 

Een hobbelige weg

“Het feit dat we nog zo weinig daarover weten, zo weinig daarover zien, is voor mij ook een signaal dat dit veel te weinig naar de oppervlakte komt. Dus dat er misschien ook wel een bepaalde schaamte over aanwezig is.”

 

Hoewel er vaak ruimte bestaat om achtergrond ter sprake te brengen, blijkt de drempel hoog. Niet iedereen wíl zijn afkomst delen. Sommigen vrezen dat extra begeleiding hen te veel zou vastpinnen op “die ene kwetsbaarheid”. Voor anderen voelt het net als een gemis dat er te weinig ondersteuning op maat is. Dat spanningsveld maakt duidelijk dat één standaardaanpak niet werkt. Diversiteit gaat verder dan afkomst of gender, maar ook over sociale klasse – iets wat nog te vaak vergeten wordt.

 

Nood aan structurele inspanningen

De onderzoekers benadrukken dat gelijke kansen niet vanzelf komen. “Iedereen gelijk behandelen” klinkt eenvoudig, maar de praktijk is veel complexer. Het vraagt structurele inspanningen – van beleid, organisaties én individuen – om een werkvloer écht inclusief te maken. Sociale stijgers maken duidelijk dat mobiliteit niet stopt bij een nieuwe baan: ook erkenning, begrip en steun zijn nodig om zich thuis te voelen. Dat kan door ruimte te creëren voor open gesprekken, maar ook door mentorprogramma’s, toegankelijke opleidingen en een cultuur waarin verschillende achtergronden echt gewaardeerd worden. Op maatschappelijk vlak is er nood aan beleid dat niet enkel inzet op instroom, maar ook op duurzame kansen voor wie doorstroomt.

 

Verandering begint bij erkenning

“Die zoektocht, het proberen, soms mislukken, opnieuw beginnen, steun zoeken, maar progressie maken—dat is de essentie. Er zijn inderdaad mensen die misschien jaloers zijn. Die zeggen: ‘Jij staat daar, jij hebt dat mogen doen’, ja, maar als ik gewoon in de hoek was blijven zitten, als ik in de kudde was gebleven, dan had ik ook gewoon gras gegeten zoals al die anderen. Je moet meegaan met de stroom, niet ertegenin. Maar die stroom heeft aftakkingen. En die aftakking? Die kies je zelf. Dáár kun je je eigen parcours uitstippelen.”

 

De kern van het gevoerde onderzoek schuilt achter de woorden van deze respondent. Achter elk traject van sociale mobiliteit zit een verhaal van vallen en opstaan, van kwetsbaarheid en kracht, maar vooral van keuze en veerkracht.

 

Sociale mobiliteit is meer dan klimmen op de ladder. Het is een voortdurende zoektocht naar plek, erkenning en balans. De verhalen van sociale stijgers maken duidelijk dat beleid en organisaties nog werk hebben: ondersteuning moet niet enkel beschikbaar zijn, maar ook aansluiten bij de realiteit van wie ze wil gebruiken.

 

“Not everything that is faced can be changed, but nothing can be changed until it is faced.” Deze woorden, van auteur James Baldwin (1962) blijken ook in deze context toepasbaar. Door deze verhalen onder ogen te zien en écht in gesprek te gaan met sociale stijgers, ontstaat er ruimte voor echte verandering. Niet door alles op te lossen, maar door te luisteren, te erkennen en te begrijpen.

Bibliografie

Andresen, M., & Stapf, J. (2022). Is career what you make it? A critical review of research on social origin

and career success. European Management Journal, 41(6), 1056–

1071. https://doi.org/10.1016/j.emj.2022.12.008

Baert, S., Clays, E., Derous, E., Kristen, D. B., Lippens, L., Mertens, S., Neyt, B., Rooman, C., Schollaert, E.,

Sterkens, P., Luc, V. O., & Verhofstadt, E. (2022). Welzijn op het werk in Vlaanderen : nieuwe

cijfers en duiding vanuit onderzoek. https://biblio.ugent.be/publication/8762586

Baker, A. C., Larcker, D. F., McCLURE, C. G., Saraph, D., & Watts, E. M. (2024). Diversity washing. Journal Of

Accounting Research, 62(5), 1661–1709. https://doi.org/10.1111/1475-679x.12542

Baker, A., Perreault, D., Reid, A., & Blanchard, C. M. (2013). Feedback and organizations: Feedback is

good, feedback-friendly culture is better. Canadian Psychology/Psychologie Canadienne, 54(4),

260–268. https://doi.org/10.1037/a0034691

Baker, E. H. (2014). Socioeconomic status, definition. The Wiley Blackwell Encyclopedia Of Health, Illness,

Behavior, And Society, 2210–2214. https://doi.org/10.1002/9781118410868.wbehibs395

Barakat, C., & Konstantinidis, T. (2023b). A Review of the Relationship between Socioeconomic Status

Change and Health. International Journal Of Environmental Research And Public Health, 20(13),

6249. https://doi.org/10.3390/ijerph20136249

Baum, A., Garofalo, J. P., & Yali, A. M. (1999). Socioeconomic Status and Chronic Stress: Does Stress

Account for SES Effects on Health? Annals Of The New York Academy Of Sciences, 896(1), 131–

144. https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.1999.tb08111.x

Belmi, P., Raz, K., Neale, M., & Thomas-Hunt, M. (2023). The Consequences of Revealing First-

Generational Status. Organization Science, 35(2), 667–

697. https://doi.org/10.1287/orsc.2023.1682

XVIIBestuurscollege. (2023). GENERIEKE GEDRAGSCODE VOOR DE VERWERKING VAN PERSOONSGEGEVENS EN

ANDERE VERTROUWELIJKE INFORMATIE.

https://www.ugent.be/nl/univgent/privacy/gedragscode-persoonsgegevens.p…

Blommaert, L., & Coenders, M. (2023b). The effects of and support for anonymous job application

procedures: evidence from a large-scale, multi-faceted study in the Netherlands. Journal Of Ethnic

And Migration Studies, 50(10), 2468–2490. https://doi.org/10.1080/1369183x.2023.2282385

Bourdieu, Pierre. 1986. “The Forms of Capital.” Pp. 241-258 in Handbook of Theory and Research for the

Sociology of Education, edited by J. G. Richardson. New York: Greenwood Press.

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in

Psychology, 3(2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Bronfenbrenner, U. (1977). Toward an experimental ecology of human development. American

psychologist, 32 (7), 513.

Brooks, J. T. (2023). Defining Stereotype Threat and Why It Matters. Journal Of The Pediatric Orthopaedic

Society Of North America, 5, 576. https://doi.org/10.55275/jposna-2023-576

Boyce, C. and Neale, P. (2006) Conducting In-Depth Interview: A Guide for Designing and Conducting In-

Depth Interviews for Evaluation Input. Pathfinder International Tool Series, Monitoring and

Evaluation-2.

http://www.pathfind.org/site/DocServer/m_e_tool_series_indepth_intervie…

Chiew, V., & Wang, N. Y. (2003). From cognitive psychology to cognitive informatics (pp. 114–

120). https://doi.org/10.1109/coginf.2003.1225967

Colding, J., & Barthel, S. (2019). Exploring the social-ecological systems discourse 20 years later. Ecology

And Society, 24(1). https://doi.org/10.5751/es-10598-240102

Crenshaw, Kimberle (1989) "Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of

Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory and Antiracist Politics," University of Chicago Legal

XVIIIForum: Vol. 1989, Article 8.

Available at: https://chicagounbound.uchicago.edu/uclf/vol1989/iss1/8

Cundiff, J. M., Boylan, J. M., Pardini, D. A., & Matthews, K. A. (2017). Moving up matters: Socioeconomic

mobility prospectively predicts better physical health. Health Psychology, 36(6), 609–

617. https://doi.org/10.1037/hea0000473

Damaske, S., Zawadzki, M. J., & Smyth, J. M. (2016). Stress at work: Differential experiences of high versus

low SES workers. Social Science & Medicine, 156, 125–

133. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2016.03.010

Davis, L. P., & Museus, S. D. (2019). What Is Deficit Thinking? An Analysis of Conceptualizations of Deficit

Thinking and Implications for Scholarly Research. Currents Journal Of Diversity Scholarship For

Social Change, 1(1). https://doi.org/10.3998/currents.17387731.0001.110

De Wispelaere, J. (2020). EXPLORATIEF ONDERZOEK NAAR HET STERKTEGERICHT WERKEN BIJ BRAKE-OUT.

In C. Claes, Masterproef voorgelegd voor het behalen van de graad master in de Pedagogische

Wetenschappen met afstudeerrichting Klinische Orthopedagogiek en Disability Studies.

https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/838/535/RUG01-002838535_202…

Dollah, S., Abduh, A., & Rosmaladewi. (2017). Benefits and Drawbacks of NVivo QSR Application. Journal

Of Geoscience And Environment Protection, Vol.11 No.5. https://doi.org/10.2991/icest-17.2017.21

Dreher, G. F., & Ash, R. A. (1990). A comparative study of mentoring among men and women in

managerial, professional, and technical positions. Journal of Applied Psychology, 75, 539–546.

Dweck, C. S. (2017). From needs to goals and representations: Foundations for a unified theory of

motivation, personality, and development. Psychological Review, 124(6), 689–

719. https://doi.org/10.1037/rev0000082

Etikan, I. (2016). Comparison of Convenience Sampling and Purposive Sampling. American Journal Of

Theoretical And Applied Statistics, 5(1), 1. https://doi.org/10.11648/j.ajtas.20160501.11

XIXEllis, A. (1991). The revised ABC’s of rational-emotive therapy (RET). Journal Of Rational-Emotive &

Cognitive-Behavior Therapy, 9(3), 139–172. https://doi.org/10.1007/bf01061227

Feigofsky, S. (2022). Imposter syndrome. HeartRhythm Case Reports, 8(12), 861–

862. https://doi.org/10.1016/j.hrcr.2022.11.001

Fusch, P., & Ness, L. (2015). Are we there yet? Data saturation in qualitative research. The Qualitative

Report. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2015.2281

Geldstress doet iedereen pijn op de werkvloer. (2024b, september 19). Vrije Universiteit

Brussel. https://www.vub.be/nl/nieuws/geldstress-doet-iedereen-pijn-op-de-werkvl…

GIELEN, H., & MOREELS, A. (2005). Werken met een peter/meter? (p. 19). Acco.

https://www.mvovlaanderen.be/sites/default/files/media/talentontwikkela…-

peter-en-meter.pdf

Goodman, L. A. (1961). Snowball sampling. The Annals Of Mathematical Statistics, 32(1), 148–

170. https://doi.org/10.1214/aoms/1177705148

Grima, F., Paillé, P., Mejia, J. H., & Prud’homme, L. (2014). Exploring the benefits of mentoring activities

for the mentor. Career Development International, 19(4), 469–490. https://doi.org/10.1108/cdi-

05-2012-0056

Heijmans, M. J. W. M. (2006). Mensen met COPD met een lage sociaal - economische status - een

profielschets -. In nivel.nl(ISBN 90-6905-802-

2). https://www.nivel.nl/sites/default/files/bestanden/Mensen-met-COPD-met-…-

economische%20status-2006.pdf

Hing, L. S. S., Bobocel, D. R., Zanna, M. P., Garcia, D. M., Gee, S. S., & Orazietti, K. (2011b). The merit of

meritocracy. Journal Of Personality And Social Psychology, 101(3), 433–

450. https://doi.org/10.1037/a0024618

XXJug, R., Jiang, X. “., & Bean, S. M. (2018). Giving and Receiving Effective Feedback: A Review Article and

How-To Guide. Archives Of Pathology & Laboratory Medicine, 143(2), 244–

250. https://doi.org/10.5858/arpa.2018-0058-ra

Koberg, C., Boss, R. W., & Goodman, E. (1998). Factors and outcomes associated with mentoring among

health-care professionals. Journal of Vocational Behavior, 53, 58–72.

Kram, K. E. (1988). Mentoring at work: Developmental relationships in organizational life. University Press

of America.

Life, J. (2013). Success in higher education: the challenge to achieve academic standing and social

position. Interactive Learning Environments, 23(6), 683–

695. https://doi.org/10.1080/10494820.2013.792843

Lincoln, Y.S. and Guba, E.G. (1985) Naturalistic Inquiry. SAGE, Thousand Oaks, 289-331.

http://dx.doi.org/10.1016/0147-1767(85)90062-8

Markle, G., & Stelzriede, D. D. (2020). Comparing First-Generation Students to Continuing-Generation

Students and the Impact of a First-Generation Learning Community. Innovative Higher

Education, 45(4), 285–298. https://doi.org/10.1007/s10755-020-09502-0

Mertens, S., & Schollaert, E. (2023). Performance Feedback During a Pandemic – (Social) Distancing from

Feedback? Journal Of Personnel Psychology, 22(3), 136–145. https://doi.org/10.1027/1866-

5888/a000317

Metadata: Bevolking in armoede of sociale uitsluiting. (z.d.).

Vlaanderen.be. https://www.vlaanderen.be/statistiek-vlaanderen/inkomen-en-

armoede/bevolking-in-armoede-of-sociale-uitsluiting/metadata-bevolking-in-armoede-of-sociale-

uitsluiting

Mortelmans, D. (2018). Handboek kwalitatieve onderzoeksmethoden (2 ed). Acco.

XXINguyen, B. M. D., & Nguyen, M. H. (2020). Extending cultural mismatch theory: in consideration of

race/ethnicity. International Studies in Sociology Of Education, 29(3), 224–

249. https://doi.org/10.1080/09620214.2020.1755881

Nmbrs. (2023, 18 oktober). Het belang van erkenning voor werknemerswelzijn en productiviteit. HR

Praktijk. https://www.hrpraktijk.nl/hr-tech/hybride-werken/het-belang-van-erkenni…-

werknemerswelzijn-en-productiviteit/

Noel, J. K., Lakhan, H. A., Sammartino, C. J., & Rosenthal, S. R. (2021). Depressive and anxiety symptoms in

first generation college students. Journal Of American College Health, 71(6), 1906–

1915. https://doi.org/10.1080/07448481.2021.1950727

OECD. (z.d.). Social mobility and equal opportunity. https://www.oecd.org/en/topics/social-mobility-and-

equal-opportunity.html

Oyserman, D., Lewis, N. A., Yan, V. X., Fisher, O., O’Donnell, S. C., & Horowitz, E. (2017). An Identity-Based

Motivation Framework for Self-Regulation. Psychological Inquiry, 28(2–3), 139–

147. https://doi.org/10.1080/1047840x.2017.1337406

Pharos. (2025, 17 januari). Sociaal economische Gezondheidsverschillen (SEGV).

https://www.pharos.nl/factsheets/sociaaleconomische-gezondheidsverschil…

Pharos. (2025b, januari 17). Sociaal economische Gezondheidsverschillen (SEGV).

https://www.pharos.nl/factsheets/sociaaleconomische-gezondheidsverschil…-

segv/#:~:text=Sociaal%20economische%20gezondheidsverschillen%20(SEGV)%20zijn,sociaal%20e

conomische%20status%20(SES)

Pitesa, M., & Pillutla, M. M. (2019). Socioeconomic Mobility and Talent Utilization of Workers from Poorer

Backgrounds: The Overlooked Importance of Within-Organization Dynamics. Academy Of

Management Annals, 13(2), 737–769. https://doi.org/10.5465/annals.2017.0115

XXIIPokrikyan, A. (2016). The Impact of Financial Literacy Workshops in Rural Areas of Armenia. Journal Of

Business, 5(1), 35–38. https://doi.org/10.31578/.v5i1.105

Preckel, D., Von Känel, R., Kudielka, B. M., & Fischer, J. E. (2005). Overcommitment to work is associated

with vital exhaustion. International Archives Of Occupational And Environmental Health, 78(2),

117–122. https://doi.org/10.1007/s00420-004-0572-8

Purdie-Vaughns, V., Steele, C. M., Davies, P. G., Ditlmann, R., & Crosby, J. R. (2008). Social identity

contingencies: How diversity cues signal threat or safety for African Americans in mainstream

institutions. Journal Of Personality And Social Psychology, 94(4), 615–

630. https://doi.org/10.1037/0022-3514.94.4.615

Raque-Bogdan, T. L., & Lucas, M. S. (2016). Career Aspirations and the First Generation Student:

Unraveling the Layers With Social Cognitive Career Theory. Journal Of College Student

Development, 57(3), 248–262. https://doi.org/10.1353/csd.2016.0026

Reiss, F., Meyrose, A., Otto, C., Lampert, T., Klasen, F., & Ravens-Sieberer, U. (2019). Socioeconomic

status, stressful life situations and mental health problems in children and adolescents: Results of

the German BELLA cohort-study. PLoS ONE, 14(3),

e0213700. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0213700

R Kerbo, H. (2003). Social Stratification and Inequality: class conflict in historical, comparative, and global

perspective. McGraw-Hill.

Rossides, D. W. (1976). The American class system: An introduction to social stratification

[E-book]. Houghton Mifflin

Sáenz, V. B., Hurtado, S., Barrera, D., Wolf, D., & Yeung, F. (2007). First in my family: A profile of first-

generation college students at four-year institutions since 1971. Higher Education Research

Institute, UCLA.

XXIIISpiegler, T., & Bednarek, A. (2013). First-generation students: what we ask, what we know and what it

means: an international review of the state of research. International Studies in Sociology Of

Education, 23(4), 318–337. https://doi.org/10.1080/09620214.2013.815441

Steele, C. M., & Aronson, J. (1995). Stereotype threat and the intellectual test performance of African

Americans. Journal Of Personality And Social Psychology, 69(5), 797–

811. https://doi.org/10.1037/0022-3514.69.5.797

Stephens, N. M., & Townsend, S. S. M. (2015). The norms that drive behavior. Journal Of Cross-Cultural

Psychology, 46(10), 1304–1306. https://doi.org/10.1177/0022022115600264

Tajfel, H., & Turner, J. C. (1979). An integrative theory of intergroup conflict. In W. G. Austin & S. Worchel

(Eds.), The social psychology of intergroup relations (pp. 33-47). Monterey, CA: Brooks Cole.

Trivedi, R., & Pattusamy, M. (2022c). Performance pressure and innovative work behaviour: The role of

problem-orientated daydreams. IIMB Management Review, 34(4), 333–

345. https://doi.org/10.1016/j.iimb.2022.12.005

Trusty, J. (1998). Family Influences on Educational Expectations of Late Adolescents. The Journal Of

Educational Research, 91(5), 260–271. https://doi.org/10.1080/00220679809597553

Tym, C., McMillion, R., Barone, S., & Webster, J. (2004). First-Generation College Students: A Literature

review. Research and Analytical Services. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED542505.pdf

Uyterlinde, M., Lub, V., de Groot, A. (2009). Meer dan een steuntje in de rug: succesfactoren van coaching

en mentoring onderzocht.

Van Dijk, H., Kooij, D., Karanika-Murray, M., De Vos, A., & Meyer, B. (2020). Meritocracy a myth? A

multilevel perspective of how social inequality accumulates through work. Organizational

Psychology Review, 10(3–4), 240–269. https://doi.org/10.1177/2041386620930063

XXIVHumblet, P. Verboden vragen. (2017, 26 september). Nieuwsbrief |

VDAB. https://www.vdab.be/nieuwsbrief/09-2017/verboden-vragen

VSNU-NOA. (2016). Competentie-Instrument voor de Nederlandse

Universiteiten. https://www.universiteitenvannederland.nl/files/publications/Vernieuwd%…

etentie%20Instrument%20Nederlandse%20Universiteiten%202016%20-

%20%20versie%202019.pdf

Weiner, B. (1985). An Attributional Theory of Achievement Motivation and Emotion. In Psychological

Review (Vol. 92, Nummer 4, pp. 548–573). American Psychological Association, Inc.

https://acmd615.pbworks.com/f/weinerAnattributionaltheory.pdf

Welzijn op het werk | Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid - Arbeid en Sociaal Overleg.

(z.d.). https://werk.belgie.be/nl/themas/welzijn-op-het-werk


 

Universiteit of Hogeschool
Universiteit Gent
Thesis jaar
2025
Promotor(en)
Eveline Schollaert