De ‘Golden Sixties’: een revolutie aan gevoelens?

Lies-An
Desaever

De jaren 1960 worden vaak herinnerd als de ‘Golden Sixties’: een periode van welvaart, vrijheid, rebellie en maatschappelijke omwentelingen. Denk aan slogans als ‘seks, drugs en rock-’n-roll’ of ‘vrijheid blijheid’: symbolen van een tijd die in ons collectief geheugen bijna mythisch is geworden. 

Maar Spoiler alert: in Vlaanderen liep dat verhaal een stuk stiller dan de iconische beelden ons doen geloven. Niet elke tiener trok namelijk de straat op. Ik onderzocht hoe Vlaamse jongeren in de jaren 1960 hun gevoelens beleefden en uitten, hoe ze relaties vormgaven en hoe technologie en consumptie hun wereld beïnvloedden. 

Tussen voelen en vertellen

Emoties lijken persoonlijk, maar dat zijn ze nooit helemaal. Ze ontstaan binnen normen, gezagsrelaties en culturele verwachtingen. De Pixarfilm Inside Out laat dat mooi zien: Riley’s vier basisemoties - Joy, Sadness, Anger en Fear - zijn in de eerste film te simplistisch voorgesteld. In het vervolg wordt duidelijk dat Riley’s gevoelens sterk afhangen van haar leeftijd en omgeving. Zo werkt het ook met emoties doorheen de geschiedenis; ze veranderen naar gelang tijd en ruimte. 

Om te begrijpen hoe Vlaamse jongeren hun gevoelens beleefden, keek ik naar volgende drie thema’s: het zelf, relaties met anderen, en de rol van technologie en consumptie. Interviews met mensen die hun jeugd toen meemaakten, lieten alvast zien dat emoties sterk verschilden van stad of platteland, geslacht en sociaaleconomische achtergrond. 

De stille en stabiele tiener

“Ik ben nooit, echt, emotioneel geweest.” - Edward

Opvallend genoeg omschreven de vertellers zichzelf niet als opstandig of emotioneel. Dat staat haaks op het stereotype beeld van de ‘rebelse tiener’ dat vaak met de sixties wordt geassocieerd. Ze zagen zichzelf eerder als rationeel en beheerste personen, passend bij een Westers persoonlijkheidsideaal. 

Toch begonnen er dingen te verschuiven: Vlaamse jongeren zochten in de jaren 1960 hun eigen weg naar meer openheid en verbondenheid, vaak kritisch maar vooral stil. Hun verzet was meestal intern, subtiel en persoonlijk. 

“Niet altijd akkoord gaan met de gevestigde waarden, maar ook niet openlijk gerebelleerd.” – Jacqueline

En als er al sprake was van ‘opstandig gedrag’, dan bleef dat vaak beperkt tot kinderstreken: een kikker opblazen, een non plagen of hoogstens eens spijbelen. 

Ouderschap in de jaren 1960: controle, zorg en afstand

Een gezinsportret voor het huis.

Het gezin wordt gezien als de plek waar emoties worden beleefd en gereguleerd. Het opvoedingsideaal van de jaren 1960 legde nadruk op drie dimensies: controle, zorg en emotionele intimiteit. 

Uit de interviews blijkt dat vooral controle en zorg aanwezig waren, terwijl emotionele nabijheid vaak afwezig bleef. Vaders traden op als gezagsfiguur en morele gids, moeders verzorgden het huishouden en boden praktische zorg, maar zelden expliciete emotionele steun. Straffen en gehoorzaamheid waren normaal, maar niet altijd hard ervaren. Liefde werd vooral via handelingen getoond, zoals lekker eten en propere kleren.  

Tegelijkertijd ontstond een generatieverschil: jongeren van toen koppelden emoties aan hun innerlijk en zochten intimiteit buiten het gezin. Daarmee zetten ze de eerste stap naar een nieuwe emotionele cultuur van persoonlijke expressie.

Zoektocht naar intimiteit

Omdat ouders en leerkrachten eerder afstandelijk waren, zochten jongeren dus alternatieven voor emotionele nabijheid. Vriendschappen, jeugdbewegingen, maar vooral liefdesrelaties werden belangrijker. Historica Claire Langhamer spreekt in dit verband over een “emotional revolution”. Volgens haar stonden de jaren 1960 niet in het teken van een tegenstelling tussen emotie en seksualiteit, maar kreeg intimiteit juist een diepere en gevoeligere betekenis. 

 

“Onze emoties konden wij toen al aan mekaar kwijt, eerder dan aan ouders of aan vrienden.” – Isolde

 

 

 

 

 

 

Het pad van consumptie: de weg naar zelfontdekking

Ook technologie en consumptie boden nieuwe manieren om het ‘zelf’ te ontdekken. Muziek, televisie, de auto en allerhande producten waren niet alleen een manier van vermaak, maar ook manieren om identiteit en emotie te verkennen. De opkomst van welvaart bood ruimte voor vrijheid, zelfontplooiing en persoonlijke expressie. Voor het eerst konden jongeren het ‘ik’ centraal zetten in hun wereld, en dat voelde bevrijdend. 

Stad versus Platteland

De plaats waar je opgroeide maakte een groot verschil voor de manier waarop emoties konden worden beleefd en geuit. 

Zo waren plattelandsgemeenschappen eerder streng en conservatief van aard, maar boden tegelijk veel vrije plaatsen, zoals bossen, weiden of bij dieren. Marie-Paule herinnerde haar ‘support animal’ avant la lettre

“Mijn vader had mij een keer enorm beledigd waar mijn vriendinnen bij waren. Ik ben dan gaan huilen. Weet je waar? Bij de ezel in de stal. Echt waar: ik heb mij op die ezel gezet, ik heb hem vastgepakt en ik heb het hem allemaal verteld.” - Marie-Paule

In de stad daarentegen werden jongeren meer in de gaten gehouden, uit angst voor ‘stedelijke verleidingen’: cafés, alcohol of het drukker wordende verkeer. 

Sociaaleconomische verschillen speelden ook een grote rol: jongeren uit minder welgestelde gezinnen droegen vroeg verantwoordelijkheid en hadden minder vrijheid om hun emoties te ontdekken. 

Conclusie: geen revolutie, maar een zoektocht

De ‘Golden Sixties’ waren veel meer dan ‘vrijheid-blijheid’ of seksuele revolutie. Voor Vlaamse jongeren betekende het decennium vooral opgroeien in emotionele terughoudendheid, maar tegelijk een stille zoektocht naar eigen gevoelens. Relaties kregen meer diepgang, vriendschappen en liefdes boden meer ruimte voor intimiteit, en het ‘ik’ werd belangrijker. 

Tegenover een beeld van de opstandige tiener stond dus eerder een ‘brave’ generatie, die kritisch was, maar vooral intern rebelleerde. De groeiende welvaart bood ruimte voor zelfontplooiing, maar de manier waarop jongeren dat beleefden, hing sterk af van hun woonplaats en sociale achtergrond.

“Het leven is niet dat wat je hebt geleefd, maar dat wat je je herinnert om het te kunnen vertellen.”- Gabriel García Marquez

Met dit onderzoek wil ik scherpstellen dat geschiedenis niet alleen gaat over grote historische feiten, maar ook over hoe gebeurtenissen werden beleefd. Mondelinge interviews tonen dat emoties zowel de samenleving weerspiegelen als mee vormgeven. Door te luisteren naar herinneringen ontstaat dus een rijker en menselijker beeld van het verleden: een geschiedenis waarin ook gevoelens hun plaats krijgen. 

Bibliografie 

Citaat Gabriel García Márquez

Gabriel García Márquez, Leven om het te vertellen., vertaald door Aline Glastra Van Loon e.a., 7de dr. (Amsterdam: Meulenhoff, 2007), 5. 

Ik leerde dit citaat kennen via mijn promotor, prof. Magaly Rodríguez García, en bleef me sindsdien bij.

Voor meer informatie omtrent secundaire werken, wordt verwezen naar de volledige thesis: 

Lies-An Desaever, Tussen voelen en vertellen: De emotionele cultuur tijdens de jaren 1960 in Vlaanderen (onuitgegeven masterthesis, KU Leuven, Faculteit Letteren, 2025). 

Afbeeldingen:

Afbeelding 1: Gezinsportret voor de woning, Beervelde, 1965. Collectie Huis van Alijn. Publiek domein. 

Afbeelding 2: Verliefd koppel. Privécollectie Devriendt Albert. 

Afbeelding 3: Twee koppels bij auto, ca. 1966-1967. Collectie Huis van Alijn. Publiek domein. 

Afbeelding 4 (collage):

 • Elleboogstraat 1960, XIII, S, 8, l, (176). © Copyright Stad Kortrijk 

• Van Damme, Gustaaf. Beluik Sassepoortstraat, Gent. Foto, 1968. Industriemuseum, Gent. Objectnummer F10003-344. Publiek domein, niet-commercieel gebruik toegestaan.

 

Bibliografie

Bronnen

Mondelinge interviews 

Annemie. Persoonlijk interview, 27 januari 2024. 

André. Persoonlijk interview, 27 januari 2024. 

Barbara. Persoonlijk interview, 29 januari 2024. 

Claire. Persoonlijk interview, 29 januari 2024. 

Diane. Persoonlijk interview, 30 januari 2024. 

Edward. Persoonlijk interview, 30 januari 2024. 

Frank. Persoonlijk interview, 31 januari 2024. 

Claudine. Persoonlijk interview, 31 januari 2024. 

Johanna. Persoonlijk interview, 1 februari 2024. 

Griet. Persoonlijk interview, 18 september 2024.

Marie-Paule. Persoonlijk interview, 18 september 2024.

Helene. Persoonlijk interview, 20 september 2024. 

Henk. Persoonlijk interview, 20 september 2024.

Ivo. Persoonlijk interview, 30 september 2024. 

Isolde. Persoonlijk interview, 30 september 2024. 

Medard. Persoonlijk interview, 4 oktober 2024

Jacqueline. Persoonlijk interview, 5 oktober 2024. 

Kathy. Persoonlijk interview, 7 oktober 2024. 

Muzikale bron

Miek En Roel. Signatuur. Plansjee Records, 1967. https://www.youtube.com/watch?v=jNxUPByq-V0.

Secundaire literatuur

Abrams, Lynn. Oral History Theory. Londen: Routledge, 2010.

Barclay, Katie. ‘Capitalism and Consumption’. In The Routledge History of Emotions in the Modern World, onder redactie van Peter N. Stearns en Katie Barclay, 440-59. Routledge Histories. Londen: Routledge, 2023.

———. Sources for the History of Emotions: A Guide. Routledge Guides to Using Historical Sources. Londen: Routledge, 2020.

Bisschop, Chantal. Meer dan boer alleen: een geschiedenis van de Landelijke Gilde, 1950-1990. ICAG-studies. Leuven: Universitaire Pers Leuven, 2015.

Bisschop, Chantal en Centrum Agrarische Geschiedenis. Leren luisteren: Een handleiding voor mondelinge geschiedenis van landbouw, voeding en landelijk leven. Centrum Agrarische Geschiedenis, 2017.

Bleyen, Jan. Doodgeboren: een mondelinge geschiedenis van rouw. Tweede druk, Derde druk. Amsterdam: De Bezige Bij, 2012.

Bleyen, Jan, en Leen Van Molle. Wat is mondelinge geschiedenis? Leuven: Acco, 2012.

Boddice, Rob. The History of Emotions. Historical Approaches. Manchester: University Press, 2018.

———. ‘The History of Emotions: Past, Present and Future’. Revista de Estudios Sociales, nr. 62 (1 oktober 2017): 10-15.

Bornat, Joanna. ‘Oral History as a Social Movement: Reminiscence and Older People’. Oral History 17, nr. 2 (1989): 16-24.

———. ‘Remembering and Reworking Emotions: The Reanalysis of Emotion in an Interview’. Oral History 38, nr. 2 (2010): 43-52.

Bourke, Brian. ‘Positionality: Reflecting on the Research Process’. The Qualitative Report, 15 oktober 2014. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2014.1026.

Brookshaw, Sharon en Melanie Tebbutt. ‘Leisure and Play’. In A Cultural History of Youth in the Modern Age, onder redactie van Simon Sleight en Alexander Kristine, 83-103. Bloomsbury Academic, 2022. https://doi.org/10.5040/9781350033085.

Broomhall, Susan, Jane Davidson, Andrew Lynch, Douglas Cairns, Juanita Feros Ruys, Clare Monagle, Claire Walker, e.a. A Cultural History of Emotions. Vol. In the modern and post-modern age. The Cultural Histories Series 6. Londen: Bloomsbury Academic, 2019.

Brown, Timothy Scott. West Germany and the Global Sixties: The Antiauthoritarian Revolt, 1962-1978. First paperback edition. New Studies in European History. Cambridge: Cambridge University Press, 2015.

Buelens, Geert. De jaren zestig: een cultuurgeschiedenis. Ambo|Anthos, 2018.

Ceuleers, Jan, red. De Stoute jaren ’58-’68: muziek, mode, design, architectuur, fotografie, radio & TV, film, theater, kunst, literatuur. Leuven: Kritak, 1988.

Christianson, Sven-Åke, en Martin A. Safer. ‘Emotional events and emotions in autobiographical memories’. In Remembering our Past: Studies in Autobiographical Memory, onder redactie van David C. Rubin, 218-43. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. https://doi.org/10.1017/CBO9780511527913.009.

Clifford, Rebecca. ‘Emotions and Gender in Oral History: Narrating Italy’s 1968’. Modern Italy 17, nr. 2 (mei 2012): 209-21. https://doi.org/10.1080/13532944.2012.665284.

Cullen, Niamh. ‘Love’. In The Routledge History of Emotions in the Modern World, onder redactie van Peter N. Stearns en Katie Barclay, 13-28. Londen: Routledge, 2022. https://doi.org/10.4324/9781003023326.

Davidson, Joyce, en Christine Milligan. ‘Embodying emotion sensing space: introducing emotional geographies’. Social & Cultural Geography 5, nr. 4 (1 december 2004): 523-32. https://doi.org/10.1080/1464936042000317677.

Davison, Kate, Marja Jalava, Giulia Morosini, Monique Scheer, Kristine Steenbergh, Iris van der Zande, en Lisa Fetheringill Zwicker. ‘Emotions as a Kind of Practice: Six Case Studies Utilizing Monique Scheer’s Practice-Based Approach to Emotions in History’. Cultural History 7, nr. 2 (2018): 226-38. https://doi.org/10.3366/cult.2018.0175.

De Keere, Kobe. ‘Van zelfcontrole naar zelfexpressie’. Sociologie 9, nr. 1 (januari 2013): 50-72. https://doi.org/10.5117/SOC2013.1.KEER.

De Rynck, Korneel. De golden Sixties: hoe het dagelijks leven in België veranderde tussen 1958-1973. Antwerpen: Manteau, 2022.

Demasure, Brecht. Over werk en mensen: een sociaaleconomische streekgeschiedenis van Midden- en Zuid-West-Vlaanderen. Erfgoedgidsen. S.l: Provinciebestuur West-Vlaanderen, 2012.

Desaever, Lies-An. Tussen ‘seksploitatie’ en representatie: de ambigue rol van seksualiteit binnen de muzieksector vanaf de jaren zestig. Onuitgegeven paper, KU Leuven, 2024.

Desaever, Lies-An. Au nom de la patrie? De betekenis van het begrip ‘vaderland’ volgens Alexandre Gendebien, revolutionair tijdens de Belgische Revolutie. Onuitgegeven eerstejaarspaper, KU Leuven, 2021. 

Desaever, Lies-An. Pers en hypnose, een culturele symbiose? De ontwikkeling van het fenomeen hypnose in de Belgische grande presse op het einde van de negentiende eeuw. Onuitgegeven bachelorpaper, KU Leuven, 2023.

Dilena, Portia. ‘“Listening against the grain”: Methodologies in uncovering emotions in oral history interviews’. Studies in Oral History: The Journal of Oral History Australia, nr. 41 (november 2019): 43-49. https://doi.org/10.3316/informit.912518205778754.

Dumolyn, Jan, Hendrik Callewier, en Tjen Mampaey. ‘“In de hoogste nood is het geloof het meest levendig” Geloof en vrijzinnigheid’. In België: een geschiedenis van onderuit, 217-44. Berchem: EPO, 2012.

Fischer, Agneta H. en Jeroen Jansz. ‘Reconciling Emotions with Western Personhood’. In Emotions: A Social Science Reader, onder redactie van Monica Greco en Paul Stenner, 166-74. Routledge Student Readers. Londen: Routledge, 2008.

Flamand, Viktor. ‘Herinneringen verwoord: Een ervaringsgeschiedenis van de aidscrisis in Vlaanderen (1981-1996)’. Onuitgegeven masterproef, KU Leuven, 2022.

Fussell, Susan R. The Verbal Communication of Emotions: Interdisciplinary Perspectives. Hillsdale: Erlbaum, 2002.

Gammerl, Benno. ‘Emotional Styles - Concepts and Challenges’. Rethinking History 16, nr. 2 (2012): 161-75. https://doi.org/10.1080/13642529.2012.681189.

———. ‘Erinnerte Liebe: Was kann eine Oral History zur Geschichte der Gefühle und der Homosexualitäten beitragen?’ Geschichte und Gesellschaft (Göttingen) 35, nr. 2 (2009): 314-45. https://doi.org/10.13109/gege.2009.35.2.314.

García Márquez, Gabriel. Leven om het te vertellen. Vertaald door Aline Glastra Van Loon, Mariolein Sabarte Belacortu, Arie van der Wal, en Mieke Westra. 7de dr. Amsterdam: Meulenhoff, 2007.

Grossey, Ronald. Goedenavond, beste kijkers: de televisie in zwart-wit, van 31 oktober 1953 tot 31 december 1970. Waar is de tijd. Antwerpen: Standaard, 1993.

Harding, Jenny. ‘Talk About Care: Emotions, Culture and Oral History’. Oral History 38, nr. 2 (2010): 33-42.

Hochschild, Arlie Russell. The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling. University of California Press, 1983.

Hoegaerts, Josephine, en Tine Van Osselaer. ‘Lichamelijkheid en zedelijkheid: Gender in de klas en op de speelplaats’. In Katholiek onderwijs in België: identiteiten in evolutie 19de-21ste eeuw, onder redactie van Jan De Maeyer en Paul Weynants, 437-55. Leuven: KADOC-KU, 2016.

Hofman, Elwin. ‘De eeuw van tranen: emotie en sentiment in de achttiende eeuw’. Hermes : tijdschrift van de Vlaamse Vereniging Leraren Geschiedenis, MAVO, PAV en Cultuurwetenschappen., 2015, 38-41.

Hooghe, Marc, Ann Jooris, en Petra Gunst. Golden sixties: Belgie in de jaren zestig 1958-1973. Brussel: ASLK Algemene Spaar en Lijfrentekas, 1999.

Janssens, Leon. ‘Tussen angst, afkeer en wanhoop. Een emotionele geschiedenis van de strijd tegen pornografie in België (1880-1910)’. Onuitgegeven masterproef, KU Leuven, 2023.

Kerff, Marcel, Mario Smeets, en Fred Herckens. De jaren ’60: (on)bekend en (on)bemind. Leuven: Garant, 2004.

Klep, Paul, Thijs Emons, en Carla Hoetink. Persoonlijk verleden: over geschiedenis, individu en identiteit. Amsterdam: Aksant, 2005.

LaBar, Kevin S., en Roberto Cabeza. ‘Cognitive Neuroscience of Emotional Memory’. Nature Reviews Neuroscience 7, nr. 1 (januari 2006): 54-64. https://doi.org/10.1038/nrn1825.

Langhamer, Claire. The English in Love: The Intimate Story of an Emotional Revolution. OUP Oxford, 2013.

Leech, Beth L. ‘Asking Questions: Techniques for Semistructured Interviews’. PS: Political Science & Politics 35, nr. 4 (december 2002): 665-68. https://doi.org/10.1017/S1049096502001129.

Lutz, Catherine A. ‘Engendered Emotion. Gender, Power, and the Rethoric of Emotional Control in American Discourse’. In Emotions: A Social Science Reader, onder redactie van Monica Greco en Paul Stenner, 63-71. Routledge Student Readers. Londen: Routledge, 2008.

Malin, Brenton. ‘Media and the Question of Emotional Intensification’. In The Routledge History of Emotions in the Modern World, onder redactie van Peter N. Stearns en Katie Barclay, 527-40. Routledge Histories. Londen: Routledge, 2023.

Mampaey, Tjen en Anne-Laure Van Bruaene. ‘“Koevoet es beter dan boelie” Over volkscultuur en ontspanning’. In België: een geschiedenis van onderuit, onder redactie van Jan Dumolyn en Tjen Mampaey, 185-216. Berchem: EPO, 2012.

Manohar, Narendar, Pranee Liamputtong, Sameer Bhole, en Amit Arora. ‘Researcher Positionality in Cross-Cultural and Sensitive Research’. In Handbook of Research Methods in Health Social Sciences, onder redactie van Pranee Liamputtong, 1-15. Singapore: Springer, 2017. https://doi.org/10.1007/978-981-10-2779-6_35-1.

Marissal, Claudine. Moeders en vaders: geen vanzelfsprekende gelijkheid: België, 19de-21ste eeuw. Brussel: Instituut voor de gelijkheid van mannen en vrouwen, 2018.

Mark Seymour. ‘Global Happiness: From Providential Moments to Hedonic Treadmills?’ In The Routledge History of Emotions in the Modern World, onder redactie van Peter N. Stearns en Katie Barclay, 29-45. Routledge Histories. Londen: Routledge, 2023.

Marwick, Arthur. The Sixties: Cultural Revolution in Britain, France, Italy, and the United States, c. 1958-c. 1974. Oxford [Engeland] ; New York: Oxford University Press, 1998.

Mesquita, Batja. De emoties tussen ons: hoe cultuur onze emoties bepaalt. Eerste druk. Gent: Borgerhoff & Lamberigts, 2024.

Musschoot, Dirk. Toen geluk nog heel gewoon was: Hoe het Vlaamse gezin in honderd jaar helemaal veranderde. Tielt: Lannoo, 2020.

Nys, Laura. ‘De geschiedenis van emoties: een meerwaarde in het ontmantelen van stereotypen’. Historica 3 (2018): 3-4.

———. ‘Distance and proximity: Interpersonal Relations Between Pupils and Educators in the Belgian Reform School of Mol (1927-1960)’. Crime, Histoire & Sociétés 25, nr. 1 (5 augustus 2021): 5-28. https://doi.org/10.4000/chs.2870.

———. ‘“Emoties en het lichaam zijn volledig cultuur afhankelijk.” Genderinterview met Tine van Osselaer’. Historica, nr. 3 (2018): 17-21.

Plamper, Jan. ‘The History of Emotions: An Interview with Willam Reddy, Barbara Rosenwein, and Peter Stearns’. History and Theory: Studies in the Philosophy of History 49, nr. 2 (2010): 237-65. https://doi.org/10.1111/j.1468-2303.2010.00541.x.

———. The History of Emotions: An Introduction. Impression: 2. Emotions in History. Oxford: university press, 2015.

Reddy, William M. The Navigation of Feeling: A Framework for the History of Emotions. Cambridge University Press, 2001.

Ribbens, Kees. ‘Tussen verleden en geschiedenis: Omzien met open vizier’. In Persoonlijk verleden: over geschiedenis, individu en identiteit., 11-20. Amsterdam: Aksant, 2005.

Righart, Johannes Antonius. De eindeloze jaren zestig: geschiedenis van een generatieconflict. Amsterdam: Arbeiderspers, 1995.

Roo, Niek de, Filip de Rynck, en Sofie Vandelannoote, red. De stille metamorfose van het Vlaamse platteland: verslagboek Reflectiedag Platteland. Brugge: Die Keure, 1999.

Rosenwein, Barbara H. ‘Worrying about Emotions in History’. The American Historical Review 107, nr. 3 (2002): 821-45. https://doi.org/10.1086/532498.

Rosenwein, Barbara H., en Riccardo Cristiani. What Is the History of Emotions? What Is History? Series. Cambridge: Polity Press, 2018.

Scheer, Monique. ‘Are Emotions a Kind of Practice (and Is That What Makes Them Have a History)? A Bourdieuian Approach to Understanding Emotion’. History and Theory 51, nr. 2 (2012): 193-220. https://doi.org/10.1111/j.1468-2303.2012.00621.x.

The Sixties: A Journal of History, Politics and Culture (2008-2021); vanaf 2022 verschenen als The Global Sixties: An Interdisciplinary Journal.  Philadelphia: Taylor & Francis.

Slim, Hugo, en Paul Thompson. ‘Ways of Listening’. In The Oral History Reader, onder redactie van Robert Perks en Alistair Thomson, Reprinted., 114-25. Londen: Routledge, 2007.

Stearns, Katie Barclay, Peter N., red. The Routledge History of Emotions in the Modern World. Londen: Routledge, 2022. https://doi.org/10.4324/9781003023326.

Stearns, Peter N. ‘Pets and Emotions in Modern History’. In The Routledge History of Emotions in the Modern World, onder redactie van Peter N. Stearns en Katie Barclay, 295-306. Routledge Histories. Londen: Routledge, 2023.

Stearns, Peter N., en Carol Z. Stearns. ‘Emotionology: Clarifying the History of Emotions and Emotional Standards’. The American Historical Review 90, nr. 4 (1 oktober 1985): 813-36. https://doi.org/10.1086/ahr/90.4.813.

Sturkenboom, Dorothee. ‘Understanding Emotional Identities: The Dutch Phlegmatic Temperament as Historical Case-Study’. BMGN - Low Countries Historical Review 129, nr. 2 (12 juni 2014): 163-91. https://doi.org/10.18352/bmgn-lchr.9545.

Suenens, Kristien. ‘Broeders en paters voor de klas: De mannelijke religieuzen’. In Katholiek onderwijs in België: identiteiten in evolutie 19de-21ste eeuw, onder redactie van Jan De Maeyer en Paul Weynants, 161-75. Leuven: KADOC-KU, 2016.

Taylor, Chloë. ‘The Will to Know’. In The Routledge Guidebook to Foucault’s ‘The History of Sexuality’, 9-41. Routledge Guides to the Great Books. Londen en New York: Routledge, Taylor & Francis group, 2016.

Terug naar de Sixties. Tielt: Lannoo, 2011.

Thompson, Paul. ‘Pioneering the Life Story Method’. International Journal of Social Research Methodology 7, nr. 1 (februari 2004): 81-84. https://doi.org/10.1080/13645570310001640671.

———. ‘The Voice of the Past: Oral History’. In The Oral History Reader, onder redactie van Robert Perks en Alistair Thomson, 2nd ed, Reprinted., 21-28. Londen; New York: Routledge, 2007.

Truong, Khiet P., Gerben J. Westerhof, Sanne M. A. Lamers, en Franciska De Jong. ‘Towards Modeling Expressed Emotions in Oral History Interviews: Using Verbal and Nonverbal Signals to Track Personal History Narratives’. Digital Scholarship in the Humanities 29, nr. 4 (2014): 621-.

Vallgärda, Karen. ‘Emotions’. In A Cultural History of Youth in the Modern Age, onder redactie van Simon Sleight en Alexander Kristine, 104-25. The Cultural Histories Series. Bloomsbury Academic, 2022. https://doi.org/10.5040/9781350033085.

Van Laer, Ellen. ‘Endemische kennis of virale onwetendheid? Een mondelinge geschiedenis van informatiecirculatie over hiv en aids in Vlaanderen en Brussel’. Onuitgegeven masterproef, KU Leuven, 2022.

Westerhof, Gerben. ‘Oud en nieuw: Het levensverhaal van ouderen in een veranderende samenleving’. In Persoonlijk verleden: over geschiedenis, individu en identiteit, onder redactie van P. M. M. Klep, Carla Hoetink, en Thijs Emons, 59-73. Amsterdam: Aksant, 2005.

Yow, Valerie. ‘“Do I like Them Too Much?”: Effects of the Oral History Interview on the Interviewer and Vice-Versa’. The Oral History Review 24, nr. 1 (1997): 55-79.

Zwiers, Maarten. ‘The Whistles of George Wallace: Gender and Emotions in the 1968 Presidential Campaign’. European Journal of American Studies 14, nr. 1 (1 april 2019). https://doi.org/10.4000/ejas.14454.

Online informatie

Max Planck Institute For Human Development. ‘History of Emotions’. Geraadpleegd 25 oktober 2023. Https://www.history-of-emotions.mpg.de/en.

‘Amsterdam Centre for Cross-Disciplinary Emotions and Senses Studies’, 28 oktober 2019. https://emotionsandsenses.wordpress.com/tag/amsterdam-centre-for-cross-disciplinary-emotions-and-senses-studies/.

Download scriptie (1.82 MB)
Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2025
Promotor(en)
Magaly Rodríguez García
Thema('s)