“Beeld je in: je bent een kleuter in de klas spelend met je lievelingsspeelgoed. Ondertussen hoor je roepende kinderen buiten, ruik je de sterke verfgeur, en je voelt het kriebelende etiket van je trui in je nek. Naast je stuitert een kind met een lichtgevende botsbal: tik, bots, lichtflits. En dan… denk je weer aan het tandartsbezoek van morgen. Te veel prikkels met als gevolg een complete chaos in je hoofd.”
Deze chaos in het hoofd ervaart een kleuter met ASS (Autisme Spectrum Stoornis) tijdens een normale schooldag.
Voor mijn bachelorproef onderzocht ik hoe een volledige schoolomgeving er voor kan zorgen dat deze chaos in het hoofd wordt uitgeschakeld en leidt tot meer comfort en rust voor de kleuters met autisme.

Een autistisch brein heeft een gebrek aan sensorische filtering waardoor alle informatie en prikkels zoals geluiden, gedachten, geuren, …. tegelijk binnenkomen in de hersenen waardoor ze chaos in hun hoofd ervaren. Belangrijke en onbelangrijke prikkels worden niet of moeilijk van elkaar onderscheiden.
Er zijn echter tal van mogelijkheden die schoolbreed kunnen worden ingezet om een omgeving met comfort te creëren of anders gezegd: te zorgen voor een autismevriendelijke omgeving.
Denk maar aan een rusttentje in de klas om even te ontspannen, een gestructureerde daglijn van een schooldag, een hoofdtelefoon die het lawaai dempt. De enige echte oplossing bestaat jammer genoeg niet. Vermits autisme een breed spectrum kent, dient er rekening gehouden te worden met heel veel factoren. Daarom lijkt het voor een school niet altijd realiseerbaar. Toch kunnen kleine haalbare aanpassingen al een groot verschil maken voor kleuters met ASS en hen helpen rust te vinden op school.
Om te weten te komen welke haalbare aanpassingen een school kan toepassen ging ik, gebaseerd op mijn literatuurstudie, van start met een onderzoek in de praktijk.
Door middel van een enquête bij verschillende schooldirecties polste ik welke aanpassingen, strategieën of hulpmidden scholen reeds hanteren en haalbaar vinden om schoolbreed in te voeren zoals het gebruik van pictogrammen, kleuren, indeling speelplaats,… om zo een ASS-vriendelijke omgeving te creëren. Uit de resultaten blijkt dat kleuterscholen reeds redelijk actief inzetten op een ASS-vriendelijke omgeving. Toch zijn niet alle aanpassingen voor elke school even haalbaar omwille van budgetbeperkingen, beschikbare ruimte of infrastructuur. Wel zijn veel scholen gedreven om met kleine ingrepen een groot verschil te maken.
Daarnaast onderzocht ik in scholen welke mogelijkheden er zijn om een klasomgeving aan te passen die beter aansluit bij leerlingen met autisme. Hiervoor ging ik een kijkje nemen in verschillende kleuterklassen, zowel in het reguliere onderwijs als in het buitengewoon onderwijs voor kinderen met autisme. Hoe zorgen deze klassen voor structuur in de klas en hoe uit zich dit in de klasinrichting? Is er een rustruimte en welke rustgevende materialen zijn hier aanwezig?
Vanuit mijn onderzoek kwamen vier uitgangspunten naar voren die cruciaal zijn voor een autismevriendelijke school: structuur, zintuiglijk comfort, autisme begrijpen en zorg & ondersteuning. Elk uitgangspunt heeft bijhorende en haalbare aanpassingen, hulpmiddelen en strategieën die schoolbreed geïntegreerd kunnen worden om een ASS-vriendelijke omgeving te creëren.
Zintuiglijk comfort gaat vooral over het creëren van de overgang van chaos naar rust in het hoofd. Om dit na te streven gaan we een prikkelarme omgeving creëren. Enkele van de onderzochte aanpassingen die zintuiglijk comfort bevorderen zijn:
Kinderen met autisme verwerken informatie als losse puzzelstukjes. Door structuur en duidelijkheid te bieden in de omgeving helpen we hen om de wereld te begrijpen.
“Verhelderen is de kern van autismevriendelijkheid.“ (Vermeulen, Mertens & Vanroy, 2010)

Voorbeelden van structurele aanpassingen zijn o.a.:
Het is zeker belangrijk dat schoolpersoneel op de hoogte is van wat autisme is en juist inhoudt. Hierdoor kan het de focus meer leggen op de denkwijze van de kinderen in plaats van alleen het gedrag te bekijken.
Schoolleidinggevenden moeten daarom aan hun personeel kansen en ruimte bieden om als school de kennis op het gebied van autisme te verbreden en op die manier autisme concreet te maken.
Scholen kunnen dit o.a doen door:
Stimuleer en faciliteer scholing over autisme aan leerkrachten en zorgcoördinatoren
Het is belangrijk om de nodige zorg te bieden om kinderen met autisme optimaal te kunnen ondersteunen. Samenwerking met het brede netwerk van het kind staat hier centraal en versterkt de effectiviteit van deze zorg.
Met enkele eenvoudige, haalbare maatregelen die school breed kunnen worden ingezet, is al een stap richting een autismevriendelijke school gezet. Mijn bachelorproef geeft hiervoor zo veel mogelijk tips, handvaten en richtlijnen.
Het zijn kleine gebaren die voor een kleuter met autisme het verschil kunnen maken tussen chaos en rust en zo een veilige plek creëren om te spelen en te leren. Dit geldt niet enkel voor kleuters met autisme, maar eigenlijk voor élke leerling die wat meer rust en structuur kan gebruiken. Want zeg nu zelf: wie zou er niet af en toe een koptelefoon of een rusttentje kunnen gebruiken?

Vermeulen, P. (1993). Voor alle duidelijkheid: Leerlingen met autisme in het gewoon onderwijs (2de editie, Vol. 137). EPO vzw.
De Caluwe, P., Meganck, H., Michiels, C., & Pauwels, H. (z.d.). AliASS: Algemene leidraad in autismespectrumstoornissen (Vol. 78). Politeia.
Vanroy, K. (2018). Autisme centraal: Methodiek voor ouders en begeleiders (1ste editie, Vol. 144). Acco.
Vermeulen, P. (2016). Autisme & het voorspellende brein (Vol. 198). Pelckmans.
Van Berckelaer-Onnes, I. (2012). Autisme in school: Een passend aanbod binnen een passend onderwijs (3de editie, Vol. 159). Boom.
Van Soerland, A., & Odolphi, J. (2016). Kleuters & Autisme (Vol. 120). Graviant educatieve uitgaven.
Awouters, S., & Beunckens, I. (2017). Autisme in de klas. Acco.
De Bruin, C. (2011). Geef me de 5: Een praktisch houvast bij de opvoeding en begeleiding van kinderen met autisme(13de editie). Graviant educatieve uitgaven. (Oorspronkelijk gepubliceerd 2004)
Willems, M. (2012). Als de wereld er anders uit ziet: Omgaan met autisme (1ste editie). Uitgeverij Acco.
Geveke, C., Ouwerkerk, I., Steenbeek, H., & Lectoraat Curious Minds - Diversiteit & Gedrag, Hanzehogeschool Groningen. (2019). Leerlingen met autisme effectief ondersteunen bij sociale interactie in de klas. In Thematisch Overzichtsartikel NRO. https://www.nro.nl/sites/nro/files/migrate/nro-eindrapportage-405-18-638.pdf
Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek. (z.d.). Stappenplan: Sensorische prikkelverwerking in de klas.In Handleiding. https://www.ou.nl/documents/40554/313746/OW_WOBBLE_Stappenplan_sensorische_prikkelverwerking_def.pdf
Uitleg over het proces van prikkelverwerking. (z.d.). sensonate.nl. Geraadpleegd op 22 januari 2025, van https://sensonate.nl/informatie/uitleg-over-het-proces-van-prikkelverwerking/?portfolioCats=64
Vanuit autisme bekeken. (z.d.). Bekijk het passend onderwijs met autisme als graadmeter. In vanuitautismebekeken.nl. https://www.vanuitautismebekeken.nl/sites/default/files/producten/checklist_scholen_def_2.pdf
Jansen, A., & Rijbering, H.-J. (2016). Passend onderwijs vanuit Autisme bekeken: SAMEN BOUWEN AAN EEN KANSRIJKE TOEKOMST (Vanuit autisme bekeken, Red.). https://www.vanuitautismebekeken.nl/sites/default/files/producten/vab_rapport_onderwijs_web-pdf-singlepages_0.pdf
https://ris.utwente.nl/ws/portalfiles/portal/351058527/Rieffe_Autisme_vriendelijke_architectuur_FIN_2023.pdf Rieffe, C., & Koutamanis, A. (2023). Een autisme-vriendelijke school; Architectuur als eerste stap. Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme, 22(4), 29-39.
Wuyts, N. (2021, 25 januari). Een autismevriendelijke klas. Klascement.net. https://www.klascement.net/artikels/118541/een-autismevriendelijke-klas-tips/
Uherek-Bradecka, B. (2020b). Classroom Design for Children with an Autism Spectrum. IOP Conference Series Materials Science And Engineering, 960(2), 022100. https://doi.org/10.1088/1757-899x/960/2/022100
Lawlor, L. (2019). SENSORY FRIENDLY CLASSROOM DESIGN AND INSTRUCTION [California State University San Marcos]. https://scholarworks.calstate.edu/downloads/qb98mf91p
Frederix, S. (2023b, augustus 3). Autismevriendelijke school: 10 dingen die je nog niet wist. Klasse. https://www.klasse.be/219061/autismevriendelijke-school-10-dingen-die-je-nog-niet-wist/
Nws, V. (2024, 28 februari). Kwart meer kleuters doorgestuurd naar buitengewoon onderwijs sinds 2019: vooral meer verstandelijke beperkingen en autisme vastgesteld. vrtnws.be. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/28/kinderen-verstandelijke-beperking-sterk-gestegen/
Tips voor leraren: over zintuiglijke prikkels. (z.d.). My Vxw Site U9a3pv. https://www.autismevriendelijkonderwijs.be/tips-voor-leraren/over-prikkels
Tips voor leraren: het Plato-principe in de klas. (z.d.). My Vxw Site U9a3pv. https://www.autismevriendelijkonderwijs.be/tips-voor-leraren/over-het-plato-principe
Eliaerts, J. (2014). Inspiratiebundel: Integrale toegankelijkheid van schoolgebouwen (Enter vzw & AGIOn, Reds.). Agion.be. https://www.agion.be/sites/default/files/images/Agion_271214_web.pdf
Uza. (z.d.). AutismespectrumStoornis (ASS) | UZA. UZA. https://www.uza.be/nl/zorgaanbod/autismespectrumstoornis-ass
Taskforce Autisme. (2016). NAAR EEN AUTISMEVRIENDELIJK VLAANDEREN: AANBEVELINGEN VAN DE TASKFORCE AUTISME IN OPDRACHT VAN MINISTER JO VANDEURZEN. In ppw.kuleuven.be. Kabinet van Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin. https://ppw.kuleuven.be/docsindex/naar-een-autismevriendelijk-vlaanderen
Arie. (2016, 15 juli). Theory of Mind. Autismevriendelijk Nederland. https://www.autismedigitaal.nl/avn/theory-mind/
Vermeulen, P., Mertens, A., & Vanroy, K. (2010). Autisme en normale begaafdheid in het onderwijs (1ste editie, Vol. 219). EPO.
Baron-Cohen, S. & University of Cambridge. (2001). Theory of Mind in normal development and autism. Prisme, 174–183. https://neurofeedback.io/wp-content/uploads/2023/10/SBaronCohen2001Theory_of_Mind_in_normal_development_and_autism.pdf
Zwijnenburg, C., & Straasheijm, M., -Van der Have. (2004). Klassen-Wijzer: Autisme. Uitgeverij Partners.
Pameijer, N., Van Beukering, T., & Fleur Runeman. (2015). Handelingsgeriche diagnostiek in het onderwijs. Een praktijkmodel voor diagnostiek en advisering. In Acco Leuven / Den Haag (p. Downloads Hoofdstuk 7). https://prodiagnostiek.be/wp-content/uploads/2023/10/7.3.-Inspiratielijsten-voor-onderwijsbehoeften.Runeman-2015.pdf
Van Katwijk, G., & Quak, G. (2010). “Als de wereld anders aanvoelt”: een onderzoek naar de opbrengst van de afname van de Checklist Zintuiglijk Profiel door begeleiders. https://hbo-kennisbank.nl/details/sharekit_fontys:oai:surfsharekit.nl:2a7383f3-033e-4ce6-bb77-9cc8c9aa912d?q=Checklist+Zintuiglijk+Profiel
Vanroy, K., & Vermeulen, P. (2023). Autisme: Wat echt werkt bij kinderen met autisme (P. Goossens, Red.; 1ste editie, Vol. 179). Pelckmans.
Vermeulen, P. & Autisme Centraal. (2011). Autisme als context blindheid (2de editie, Vol. 327). Acco.
Perrone, M. (2017). Autisme glasshelder uitgelegd (Vol. 103). Cyclus.
Delfos, F. (2024). Autisme op school: ASS en ATO in basis- en voortgezet onderwijs. Uitgeverij SWP.
Verhaeghe, L. (2011). De invloed van vroege sociaalcommunicatieve vaardigheden op de taal- en cognitieve ontwikkeling van kleuters met een autismespectrumstoornis (Door H. Roeyers & Mieke Dereu) [Thesis]. https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/789/427/RUG01-001789427_2012_0001_AC.pdf
Fortuin, M., Landsman-Dijkstra, J., Cox, R. F. A., & Science Shops RUG. (2015b). De ontwikkeling van prikkelverwerking bij mensen met een Autisme Spectrum Stoornis en de invloed van hulp en begeleiding gedurende het leven. In Masterthese Ontwikkelingspsychologie [Thesis]. Rijksuniversiteit Groningen. https://pure.rug.nl/ws/portalfiles/portal/29112307/Masterthese_M._Fortuin_DEF_nov_2015.pdf
Arie. (2018, 11 juli). Autisme als gebrek aan sensorische filtering. Autismevriendelijk Nederland. https://www.autismedigitaal.nl/avn/autisme-als-gebrek-aan-sensorische-filtering/
Van Berckelaer-Onnes, I. A., Dijkxhoorn, Y., & Hufen, M. (2018). Prikkelverwerking bij mensen met een Autismespectrumstoornis en een Verstandelijke beperking: een complexe hulpvraag! (Door Toegepast GezondheidsOnderzoek (TGO), Universitair Medisch Centrum Groningen, De Sensatie van een Goed Leven, & Zonmw). https://sensonate.nl/wp-content/uploads/2020/04/Overzicht-kennis-prikkelverwerking-mensen-ASS-VB.pdf
Wijnker-Holmes, B. (z.d.). uitleg over onder- en overprikkeling volgens Winnie Dunn. Sensonate. https://sensonate.nl/informatie/uitleg-over-4-typen-prikkelverwerking/
Van Roy, K. (2021). BOEIEN: Kinderen en jongeren met autisme motiveren (Vol. 191). pica.
Bogdashina, O. (2007). Waarneming en zintuiglijke ervaringen bij mensen met autisme en Aspergerssyndroom: Verschillende ervaringen, verschillende werelden (J. Siebelink, Vert.; 3de editie, Vol. 212). Garant. (Oorspronkelijk gepubliceerd 2004)
Pameijer, N., et al., & De Bil, P. (2015). Algemeen Diagnostisch Protocol – 22 januari 2015 (Door Acco & Nelissen). https://prodiagnostiek.be/wp-content/uploads/2023/10/ADP_Observeren.pdf
Hoe maak ik een goede vragenlijst? (z.d.). Scriptie Hulpverlening - Hulp Bij het Schrijven van Je Afstudeerscriptie. https://www.scriptiehulpverlening.nl/tips-en-links/scriptie/meest-gestelde-scriptievragen/hoe-maak-ik-een-goede-vragenlijst/