Wat als kinderkunst fout is?

Laura
Maes
  • Naomi
    Bergerie

Bibliografie

Aan de slag met duurzaamheid? Kunsteducatie in de basisschoolleeftijd. (2024, 8 oktober). Genoeg. https://genoeg.nl/genoeg-deelt/aan-de-slag-met-duurzaamheid-kunsteducat… basisschoolleeftijd 

Ahead, S. (2024, 17 oktober). STEAM and Sustainability for a Greener Future — STEAM Ahead. STEAM Ahead. https://www.westeamahead.org/blog/2024/10/17/steam-and-sustainability-f… future 

Beekman, J. (2021). Art and Philosophy in Education: Enhancing Reflection and Creativity. Journal of Educational Research and Practice. 

Beloyianni, V., & Zbainos, D. (2021). O que impede a criatividade? Investigando a influência percebida por estudantes do Ensino Fundamental II de barreiras à criatividade para melhorar a simpatia em relação à criatividade na escola. Educar Em Revista, 37. https://doi.org/10.1590/0104 4060.81409 

Benn, K. (2025, 15 april). Cultivating Creativity in Early Childhood: 10 Best Strategies. Kids’ Care Club. https://kidscareclub.com/cultivating-creativity-in-early-childhood/ 

Benning, M. B., Braam, H. B., Hageman, H. H., Meewis, V. M., Modderkolk, E. M., & Zertnitz, Z. (2022). KANSEN EN BARRIÈRES voor een inclusiever cultuureducatiesysteem Voo [Colofon]. https://www.lkca.nl/wp-content/uploads/2022/06/Kansen-en-barrieres_-Lon… ecosystemen_DT_DEF.pdf 

Blogger, G. (2020b, augustus 17). Hoe je eigenaarschap bij jonge kinderen stimuleert - Early Years blog. Early Years Blog. https://earlyyearsblog.nl/2019/05/17/hoe-je-eigenaarschap-bij-jonge kinderen-stimuleert/ 

Bonacina, F., et al. (2018). Effects of music on language processing. Journal of Music and Language Research. 

Bron. (z.d.). Zelfregulering bij kunstzinnige oriëntatie in het primair onderwijs. http://curriculumvandetoekomst.slo.nl/21e-eeuwse-vaardigheden/zelfregul…. https://www.slo.nl/publish/pages/5714/po-kunst-en-cultuur-zelfregulerin…;

Country comparison tool. (z.d.). https://www.theculturefactor.com/country-comparison tool?countries=senegal 

Country Office Annual Report 2022 Gambia. (2022). In Unicef. Unicef - for every child. Geraadpleegd op 11 maart 2025, van https://www.unicef.org/media/136866/file/Gambia-2022-COAR.pdf 

CKV: kunst actief meemaken. (z.d.). SLO. https://www.slo.nl/handreikingen/havo-vwo/handreiking se-ckv-hv/algemene-informatie/ckv-kunst actief/#:~:text=Leerlingen%20nemen%20hun%20eigen%20kunstervaringen,gericht%20op%20het %20artistieke%20proces. 

Creativiteit. (z.d.). SLO. https://www.slo.nl/thema/vakspecifieke-thema/kunst cultuur/leerplankader-kunstzinnige orientatie/lexicon/creativiteit/#:~:text=Creativiteit%20is%20het%20scheppend%20vermogen,voor %20bestaande%20problemen%20te%20vinden.

Creativity in Young Children | MU https://extension.missouri.edu/publications/gh6041 Extension. (2022, 1 april). 

De Jong, L., T. Pullens, & C. Janssen. (2012). Creativiteitsontwikkeling binnen het onderwijs(Door Avans Hogeschool Breda). https://www.lkca.nl/wp-content/uploads/2020/03/E13-1194.pdf 

Diane. (2024, 28 november). Toekomstgericht onderwijs: werken aan zelfsturing, creativiteit, kritisch denken verantwoordelijkheid in. Kohnstamm https://kohnstamminstituut.nl/rapport/toekomstgericht-onderwijs-2/ Instituut. 

Edgar. (2022, 28 april). Stimuleren van creatief vermogen en kritisch denken | Kohnstamm Instituut. Kohnstamm Instituut. https://kohnstamminstituut.nl/rapport/stimuleren-van-creatief-vermogen en-kritisch-denken/ 

Een (school)brede benadering voor het bevorderen van creatief denken. | NRO. (z.d.). NRO. https://www.nro.nl/onderzoeksprojecten/een-schoolbrede-benadering-voor-… creatief-denken 

Egebjerg, N. (2023, 1 januari). 10 reasons why creativity is important. YONOBI. https://yonobi.com/blogs/news/being-creative-and-why-its-important-for-… being#:~:text=Creativity%20allows%20you%20to%20look,%2Dpaced%2C%20rapidly%20changin g%20world. 

End Corporal Punishment of Children. (2020, 17 april). Gambia - End Corporal Punishment of Children. End Corporal Punishment Of Children - End Corporal Punishment Of Children End Violence Against Children. https://endcorporalpunishment.org/reports-on-every-state-and-territory/… Expertisecentrum Kunsttheorie. (2020, 23 februari). inleven - 

Expertisecentrum Kunsttheorie. https://expertisecentrum kunsttheorie.nl/werkvormen/inleven/#:~:text=Bij%20de%20kunstvakken%20leren%20leerlingen, het%20onbekende%20in%20de%20kunst. 

Frederix, S. (2023, 12 april). “We moeten out of the box denken, maar we zijn in the box opgeleid”. Klasse. https://www.klasse.be/183891/michael-de-cock-cultuur-creativiteit-in-on…;

FIZZ Marketing & Communicatie. (z.d.). Waarom creativiteit op school (en daarbuiten) weer meer aandacht moet krijgen, sámen met kennis. https://nivoz.nl/nl/waarom-creativiteit-op-school-en daarbuiten-weer-meer-aandacht-moet-krijgen-samen-met-kennis 

Gastbloggeropkleutergewijs. (2020, 31 mei). Eindelijk terug spelen & leren in de klas. Spel verbinden met verruimde wereld van je kleuter. Kleutergewijs. https://kleutergewijs.wordpress.com/2020/05/31/eindelijk-terug-spelen-l… verbinden-met-de-verruimde-wereld-van-je-kleuter/ 

Goldsmith, M., et al. (2016). Visual art and geometry reasoning: A developmental study. Journal of Educational Psychology. 

Haakma, I., Pauwels, H., Steenbeek, H.W., & Bisschop Boele, E.H. (2022). Een (school)brede benadering voor het bevorderen van creatief denken. Hanzehogeschool Groningen. NRO-Overzichtsstudies. 

HOOFDSTUK 1 - HET IDEALE CURRICULUM. (z.d.). In Unknown [Unknown]. https://www.vppk.be/wp content/uploads/2020/12/SV-curriculum.pdf 

Howley-Rouse, A. (2021, 17 maart). What is creativity in education? THE EDUCATION HUB. https://theeducationhub.org.nz/what-is-creativity-in-education/ 

How radically creative and innovative thinking gets us closer to achieving sustainability goals. | GHD - The Power of Commitment. (2023, 15 september). GHD. https://www.ghd.com/en/insights/how radically-creative-and-innovative-thinking-gets-us-closer-to-achieving-sustainability-goals 

Hygiëne en gezondheid | Stichting EVK Afrika. (2023, 9 augustus). Stichting EVK Afrika. https://evk afrika.nl/hygiene/#:~:text=In%20Gambia%20bestaat%20geen%20reguliere,dan%20ook%20niet% 20uit%20blijven. 

International School Guwahati. (2024, 5 oktober). Importance of Creativity in Education for Success. International School Guwahati. https://internationalschoolguwahati.com/importance-of-creativity in-education/ 

Intrinsieke motivatie. (z.d.). https://echtonderwijs.nl/inspiratie/kennisbank/intrinsieke motivatie#:~:text=Kinderen%20zijn%20van%20nature%20nieuwsgierig,ook%20voor%20beter%20 probleemoplossend%20vermogen. 

It has become more urgent to scale up school enrolment and quality education in The Gambia. (2024, 24 januari). Unicef. Geraadpleegd op 8 maart 2025, van https://www.unicef.org/gambia/press releases/it-has-become-more-urgent-scale-school-enrolment-and-quality-education-gambia 

IJzermans, L., & Bakx, A. (2011). The role of product-oriented assignments in creativity. Pedagogisch Tijdschrift. 

Kunstdisciplines in beeld. (z.d.). SLO. https://www.slo.nl/sectoren/vmbo/kunst-cultuur vmbo/onderbouw/kunstdisciplines-beeld/ 

Krisvandenbranden. (2017, 18 mei). 5 manieren om creatief denken op school te bevorderen. DUURZAAM ONDERWIJS. https://duurzaamonderwijs.com/2017/05/18/5-manieren-om-creatief denken-op-school-te-bevorderen/ 

Kroesbergen, E., et al. (2019). Meetkunst: A Creative Approach to Geometry. Educational Studies. 

Laevers, F. (2019). Ervaringsgericht werken in het basisonderwijs met kinderen (8th ed.). Lannoo Campus - CEGO. 

Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst. (z.d.). Een kleurrijke basis IN HET CULTUURONDERWIJS ONTWIKKELINGEN EN TRENDS. In Een kleurrijke basis. https://www.lkca.nl/wp-content/uploads/2020/01/ce_kleurrijkebasislr.pdf…;

Lectoraat Kunsteducatie, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Haanstra, F., Bremmer, M., Heijnen, E., Dieleman, C., Van Hoek, E., Reus, L., & Schönau, D. (2024). KUNSTZINNIGE ORIËNTATIE: WAT WERKT IN Reviewstudie naar beïnvloedbare factoren voor leerprestaties bij kunstzinnige oriëntatie in het primair onderwijs. In Lectoraat Kunsteducatie. https://www.ahk.nl/media/ahk/user_upload/Rapport_AHK__Want_werkt_in_kun… atie__1_.pdf 

LKCA. (2024, 25 november). De nieuwe conceptkerndoelen kunst en cultuur zijn bekend - LKCA. https://www.lkca.nl/artikel/de-nieuwe-concept-kerndoelen-kunst-en-cultu…;

Loose parts | DoenKids. (z.d.). https://doenkids.nl/nl/blog/loose-parts 

Leren en ontwikkelen door begeleid spel | Onderwijskennis. (z.d.-b). Onderwijskennis. https://www.onderwijskennis.nl/kennisbank/leren-en-ontwikkelen-door-beg…;

Maanta. (2023, 1 december). Upcycling vs recycling: creatief hergebruik in dienst van duurzaamheid. Maanta. https://www.maantaoutdoor.nl/blog/nieuws-producten/upcycling-vs-recycli… hergebruik-in-dienst-van-duurzaamheid?srsltid=AfmBOoo9U_BAOt-63RwOCqQcQzKBtI MhaovUeTvgRTljSCSYbG7mte- 

Mark Mieras. (z.d.). Wat onderzoek ons leert over muziek https://www.meermuziekindeklas.nl/uploads/pdf/MMiK_-Mark-Mieras_DEF.pdf op school. 

maX Music. (2025, 10 februari). Burgerschapsvorming - dat kan ook creatief - maX Music. https://www.maxmusic.nl/blog/burgerschapsvorming-dat-kan-ook-creatief/&…;

Meester in Kunst. (z.d.). Integreer creativiteit met andere vakken op de basisschool. https://meesterinkunst.nl/vakintegratie-creativiteit cursus/#:~:text=Door%20het%20inzetten%20van%20creatieve,deze%20kinderen%20een%20vera deming%20zijn. 

Meewis, V. (2017b, oktober 2). Waarderen van kunst door connectie met het curriculum. wij-leren.nl. https://wij-leren.nl/waarderen-kunst-connectie-curriculum.php 

Negen onderzoeken over interculturaliteit en de docentenopleidingen van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. (2007). In Negen Onderzoeken Over Interculturaliteit en de Docentenopleidingen van de Amsterdamse Hogeschool Voor de Kunsten (Vol. 2, p. diversdivers). https://www.ahk.nl/fileadmin/download/ahk/Lectoraten/Kunst-_en_cultuure… divers.pdf 

Nussbaum, M. (2011). Niet voor de winst, waarom de democratie de geesteswetenschappen nodig heeft. Amsterdam: Ambo/Anthos Uitgevers. 

Opleidingsteam OKO. (2024-2025). Kijkwijzer kwaliteitsvolle interacties. https://stagesoko.weebly.com/ 

Opleidingsteam OKO. (2024-2025). Kijkwijzer muzische speelleerkansen. https://stagesoko.weebly.com/ 

Opleidingsteam OKO. (2024-2025). Kijkwijzer Welbevinden en Betrokkenheid (EGO-signalen). interacties. https://stagesoko.weebly.com/ 

Prior, F., Walraven, G., NCDO, APS, & Walraven onderzoek en advies. (2009). De wereld wordt kleiner als je groter wordt (G. Lommerse, M. Van Stalborch, J. Van Der Zant, & H. Galesloot, Reds.). NCDO / APS. https://www.gemengdescholen.nl/wp-content/uploads/2024/09/De-wereld-wor… als-je-groter-wordt.pdf 

redactie. (2024, 2 augustus). Didactische benaderingen voor het stimuleren van creatief denken bij kinderen. wij-leren.nl. https://wij-leren.nl/didactische-benadering-creatief-denken-kinderen.ph…;

Ruardi, T. (2023, 14 april). Waarom is creativiteit in de klas zo belangrijk? Meester in Kunst. https://meesterinkunst.nl/waarom-is-creativiteit-in-de-klas-zo-belangri…;

Runco, M. A. (2006). Introduction to the Special Issue: Divergent Thinking. Creativity Research Journal, 18, 249-250. https://doi.org/10.1207/s15326934crj1803_1 sdgs. (z.d.). Sdgs. https://www.sdgs.be/nl 

SDG Ideabox | SDGs@school. (z.d.). https://www.sdgsatschool.be/nl/sdg_ideeenbox 

SDG Nederland. (2025, 29 januari). Dit zijn de Sustainable Development Goals - SDG Nederland. https://www.sdgnederland.nl/de-17-sdgs/ 

Seurat, A. (2018). EARLY LEARNING ASSESSMENT OF PRIMARY EDUCATION ENTRANTS IN THE GAMBIA. In Unicef. Unicef University of Burgundy. Geraadpleegd op 8 maart 2025, van https://www.unicef.org/gambia/media/526/file/Early-Learning-Assessment-… Entrants-in-The-Gambia.pdf 

Severs, A. (2024, 19 juni). 8 things to consider when designing a primary art Curriculum. Aidan Severs. https://www.aidansevers.com/post/8-things-to-consider-when-designing-a-… curriculum#:~:text=Part%20of%20your%20art%20curriculum,of%20cultures%2C%20ethnicities% 20and%20countries. 

Sidibeh, L., & Roche, H. (2020). Western culture and parenting in the Gambia: An Introspective approach. International Journal Of Social Science And Economic Research, 05(02), 417–445. https://doi.org/10.46609/IJSSER.2020.v05i02.011 

STEAM-onderwijs: onderzoeken, ontdekken & ontwerpen. (2024, 28 mei). RobotWise. https://robotwise.nl/onderwijs/steam-education/ 

The World Bank - www.worldbank.org. (z.d.). https://datatopics.worldbank.org/education/country/gambia,-the Education statistics. 

TigerCampus Hong Kong. (2023, 9 mei). The Role of Creativity in Learning and Education. https://www.tigercampus.hk/role-of-creativity-in-learning-and-education…;

UNICEF, the Government of The Gambia and the Education Above All Foundation launch a landmark project to support 66,765 out of school children to have access to quality primary education. (2023, 17 maart). Unicef. Geraadpleegd op 8 maart 2025, van https://www.unicef.org/gambia/press releases/unicef-government-gambia-and-education-above-all-foundation-launch-landmark project 

Van Boeckel, J. (2022, 3 november). Hoe kan kunst bijdragen aan begrip voor duurzaamheid?KlimaatHelpdesk. https://www.klimaathelpdesk.org/answers/hoe-kan-kunst bijdragen-aan-begrip-voor-duurzaamheid/ 

Van Der Donk, C. V. D. D., & Van Lanen, B. V. L. (2021). Praktijkonderzoek in de school (4de editie). Uitgeverij Coutinho. 

Van Der Wardt, R. (2021, 10 juni). De design thinking methode uitgelegd: in 5 fases naar innovatie. Design Thinking Training & Workshop. https://designthinkingworkshop.nl/design-thinking methode/ 

What is Maker Education? – Maker Ed. (z.d.-b). https://makered.org/about/what-is-maker-education/ 

Winner, E., & Hetland, L. (2001). The Arts and Academic Achievement: What the Evidence Shows. Journal of Aesthetic Education. 

WorldBank. (z.d.). World Bank Group - International Development, Poverty and Sustainability. https://www.worldbank.org/ext/en/home

Download scriptie (21.54 MB)
Universiteit of Hogeschool
Arteveldehogeschool Gent
Thesis jaar
2025
Promotor(en)
Bieke Vandamme
Thema('s)