Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

To Give or not to Give: Examining the prosocial effects of a 360° video documentary supporting a clean water charity.

Universiteit Antwerpen
2021
David
Walewijns
Met Virtual Reality heb ik in een experiment een 360-graden video getoond over de vluchtelingencrisis. In mijn onderzoek wilde ik nagaan of de VR-ervaring een positievere invloed had op proefpersonen hun donatie-intentie dan traditionele media.
Meer lezen

Watching Ads for Charity

Universiteit Antwerpen
2019
Roseline
van Gogh
Deze studie onderzoekt in hoeverre respondenten de intentie hebben om de app Sharity te gebruiken, en welke aspecten deze intentie voorspellen. Sharity is een hypothetische app waarin men reclame kijkt in ruil voor donaties aan het goede doel.
Meer lezen

Japanese Humanitarian Aid For Belgium During the First World War: Charity as a Tool for International Acknowledgement

KU Leuven
2018
Hanne
Deleu
Tijdens de Eerst Wereldoorlog werden verschillende financiële schenkingen en donaties voor België verzameld in Japan. Het land had verschillende motivaties om België te steunen, waaronder economische, diplomatieke maar ook emotionele drijfveren. Het was de Japanse massa media die oorspronkelijk de verspreiding van het nieuws over België in Japan mogelijk maakte.
Meer lezen

Volunteering for a Jewish charity in North London; An act of altruism or egoism?

VIVES Hogeschool
2016
Rachel
Weber
De sleutel voor een efficiënte vrijwilligers management is de motivatie van de vrijwilliger achterhalen. Wat is de motivatie van vrijwilligers die voor een Joodse organisatie in Noord Londen werken, en speelt in deze doelgroep religie een rol?
Meer lezen

De impact van negatieve nieuwsberichten over celebrity endorsers voor non-profitorganisaties

KU Leuven
2014
Rutger Luc
Verschaeve
Bv-schandalen en goede doelen, het kan geen kwaad.Liefdadigheidsinstellingen proberen steeds vaker Bekende Vlamingen te engageren om op te treden als boegbeeld in hun campagnes. Op die manier staan Vlamingen gunstiger tegenover goede doelen en stijgt de bereidheid om (financiële) steun te bieden. Maar wat gebeurt er indien bijvoorbeeld Koen Wauters als ambassadeur van Plan België verzeild zou raken in een schandaal?
Meer lezen