Een simulatiegame inzetten binnen onze jeugdhulpverlening, het kan !

Jana
Biesemans

'Jongeren zijn bezig met vat te krijgen op de wereld. Een virtuele wereld kan hierbij helpen.'

In de jeugdhulpverlening wordt er vandaag de dag met verschillende hulpmiddelen en methodes aan de slag gegaan om samen met een jongere in gesprek te gaan of om de jongere te ondersteunen doorheen zijn/haar begeleidingsproces. Niet iedere aanpak stemt af op de jongere die voor de begeleider zit. In deze bachelorproef ging men onderzoeken welke meerwaarde een simulatiegame kan bieden voor de jongere en zijn persoonlijk proces.

Verschillende personen hebben ooit zelf al eens een simulatiespel gespeeld op een gameconsole zoals de computer of een Playstation. Deze spellen worden meestal gezien of ingezet als een ontspanningshulpmiddel. Door het bevragen van experts met verschillende achtergronden, kwam er duidelijk naar boven dat enkele simulatiegames veel meer te bieden hebben dan enkel een ontspanningsmoment.

Kinderen en tieners zijn op een bepaald moment volop bezig met het ontwikkelen van hun eigen 'ik' of hun individuele persoonlijkheid. In hun omgeving zijn ze tijdens deze fase vaak op zoek naar voorbeelden, rolmodellen en bevestigingen. De sociale media oefent een invloed uit op dit proces, maar een simulatiespel zoals bijvoorbeeld 'The Sims 4' kan voor de jongere een interessante plek zijn voor te experimenteren met voorkeuren en beslissingen die kunnen overeenstemmen met de realiteit. Jongeren kunnen via het spel 'The Sims 4' zichzelf en een virtuele wereld creëren. Op deze manier leren ze nadenken over hoe ze zichzelf en eventueel andere zien en hoe hun toekomstbeeld eruit ziet. De jongere kan zichzelf op deze manier beter leren kennen. Er komen in dit spel ook verschillende thema's aan bod die voor sommige jongeren moeilijk bespreekbaar zijn zoals; emoties, de dood, liefde, vriendschap, agressie, ruzie, structuur binnen het gezin, de thuissituatie, familie en lichaamsbewustzijn.

Doorheen het onderzoek werden verschillende begeleiders die reeds in het werkveld staan bevraagd naar hun visie omtrent het inzetten van digitale hulpmiddelen in de jeugdhulpverlening. Deze antwoorden werden geanalyseerd en meegenomen tijdens het ontwerpen van een product. Een belangrijk element, vooraleer men een simulatiegame inzet tijdens een begeleidingsproces, is dat de jongere zelf aan de slag wil met dit hulpmiddel en hier dus achterstaat.

Het doel van het afgewerkte product is om lezers en begeleiders te inspireren en te stimuleren om zelf eens een simulatiegame in te zetten indien de jongere dit ook als een gepaste methode ziet. Na onderzoek kwam 'The Sims 4' naar boven als een simulatiespel waar er verschillende mogelijkheden aan verbonden zijn. Er werd dus gekozen om met deze simulatiegame een methode uit 5 stappen te ontwerpen en om deze te visualiseren via een online webpagina.

Een simulatiegame kan een sterke begeleidingstool zijn als er een goede combinatie gevonden wordt tussen de jongere, het spel en de begeleider. Er verschuilt meer in een spel dan je misschien op het eerste zicht zou denken.

Download scriptie (1.54 MB)
Universiteit of Hogeschool
Odisee
Thesis jaar
2017
Promotor(en)
Lieven Fierens
Thema('s)