So You Think You Can Choose

Tine
De Vroede

Leerling zoekt studierichting

Je zit in het tweede jaar van het secundair onderwijs en moet binnenkort beslissen wat je wil studeren in het derde en daarop volgende jaren. Zo vele opties om uit te kiezen, maar welke is de beste keuze? Is er wel een beste? Wat als je fout kiest? Met de hervorming van het secundair onderwijs, die het oprichten van domeinscholen promoot, wordt het direct juist kiezen zelfs nog belangrijker. Immers, wie op een domeinschool zit en wil veranderen van interessegebied, moet ook veranderen van school, vrienden, … Nog nooit is een goede studiekeuze zo belangrijk geweest. Maar ken je jezelf goed genoeg om deze belangrijke keuze te maken?

In de scriptie ‘So You Think You Can Choose’ werd een vragenlijst ontwikkeld die je helpt bij het maken van een studiekeuze.  De vragenlijst laat je uit een hele reeks activiteiten kiezen welke je leuk of leuker, saai of saaier vindt.  Met deze antwoorden kan je aan de slag om je interesses te ontleden en in categorieën onder te brengen. Er zijn zes categorieën, gemaakt door John Holland, een Amerikaanse psycholoog. De zes categorieën zijn:  1) realistische, 2) intellectuele, 3) artistieke, 4) sociale, 5) ondernemende en 6) conventionele interesses. Deze zes interessecategorieën worden heel vaak de RIASOC-interesses genoemd. ‘So You Think You Can Choose’ zocht naar de overeenkomsten in interessecategorieën bij leerlingen binnen eenzelfde studierichting. Zo bleken bijvoorbeeld leerlingen in economische richtingen, zoals economie en handel, de hoogste interesse te vertonen in ondernemende activiteiten.

Heb je met de vragenlijst jouw hoogste interesses ontdekt, dan ‘voorspelt’  ‘So You Think You Can Choose’ in welke studierichting(en) jij waarschijnlijk het best zou aarden. Deze ‘voorspelling’ is gebaseerd op de studiekeuze van leerlingen die dezelfde interesses als jou vertoonden.  Zo zal  bijvoorbeeld bij een hoge score in sociale activiteiten de richting humane wetenschappen als goede match voorgesteld worden omdat gemiddeld genomen leerlingen in humane wetenschappen ook deze sociale interessecategorie als hoogste interesse hebben.

Omdat je studie je leven kan bepalen, is het belangrijk om je keuze vanuit meerdere oogpunten te benaderen. Niet alleen vanuit de RIASOC-interesses maar ook vanuit tien studiedomeinen probeert ‘So You Think You Can Choose’ samen met jou op zoek te gaan naar de perfecte studiekeuze. De domeinen (technologie, sport, praktijk, talen,  wetenschappen, wiskunde, artistieke expressie,  sociale wetenschappen, sociaal en persoonlijk dienstbetoon en economie) worden duidelijk omschreven in de vragenlijst, telkens aan de hand van voorbeeldvakken. Opnieuw kan je telkens aangeven hoe leuk je dit domein vindt. Met de antwoorden op deze vragen kan je ook nu jezelf weer situeren binnen de groep van jouw leeftijdsgenoten, om vervolgens hieruit de  studierichtingen te filteren waarvoor de meeste leerlingen met overeenkomstige studiedomeinen kozen.

Om een goede studiekeuze te maken is het raadzaam om ook je reeds verworven vaardigheden in kaart te brengen. Niet geheel onverwacht is er een grote samenhang tussen interesses en vaardigheden gevonden. Immers, hoe beter je iets kan, hoe interessanter je het meestal ook vindt en hoe interessanter je het vindt, hoe beter je het kan. Omdat er een sterke samenhang tussen interesses en vaardigheden is, zit  deze component dus ook in de vragenlijst van ‘So You Think You Can Choose’ verweven.

De onderzoekers van ‘So You Think You Can Choose’ ontwikkelde een figuur waarin de link tussen jouw RIASOC-interesse en domeininteresse en de studierichtingen gemakkelijk af te lezen is. Zo krijg je na het doorlopen van de vragen vrij snel een behoorlijk nauwkeurig  kijk op “jouw” studierichtingen.

De vragenlijst van ‘So You Think You Can Choose’ geeft je de mogelijkheid om aan de hand van 40 items “jouw” studierichting te bepalen. Jouw toekomst ligt in jouw handen!

So You Think You Can Choose? NOW YOU KNOW YOU CAN!

Download scriptie (2.01 MB)
Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2015
Thema('s)