Sociaal vaardig in AXIE!

Sofie
Cobbaert
  • Lotte
    Naudts

Sociaal vaardig AXIE!



Een tikfout? Neen, je leest het goed. De driedelige scriptie ‘Sociaal Vaardig in AXIE!’ wil actie, meer bepaald met de axenroos.

Psycholoog, filosoof, psychotherapeut en stichter van Relatiestudio in Gent Ferdinand Cuvelier werkte de axenroos uit. Dit is een werkmiddel om sociale gedragingen van mensen te ordenen. Elke ax heeft zijn eigen gedrag en wordt op een bepaalde manier geplaatst tegenover andere axen.

Sociale vaardigheden, wat is het nut ervan? Hebben we dit wel nodig? En hoe kunnen we dit integreren in het onderwijs?

 

Kinderen en jongeren gaan op verschillende manieren met elkaar om: lachen, spelen, ruziën, coöpereren, vechten,… In hun groei naar volwassenheid hebben jongeren regelmatig te kampen met relatieproblemen. Het contact en de omgang met ouders, vrienden, leerkrachten,… verloopt niet altijd even eenvoudig of zoals we het wensen.

De taak van een leerkracht beperkt zich niet enkel tot het aanleren van lezen, rekenen en schrijven. Een leerling heeft veel meer nodig om zijn weg te vinden, op school of later. Je mond durven opendoen in allerhande situaties, praten met anderen over je gevoelens en die durven tonen, opkomen voor zichzelf. Sociaal vaardig zijn! De vakoverschrijdende eindtermen sociale vaardigheden is bijgevolg een absolute must! In het basisonderwijs is de axenroos reeds goed ingeburgerd en weten reeds heel wat scholen hoe ze hiermee overweg moeten. Er is dan ook een rijk aanbod aan lesmateriaal voorzien. De 10 axendieren vormen samen met hun gedrag en hun ax de axenroos. Het secundair onderwijs daarentegen blijft een beetje op zijn honger zitten. Met de scriptie ‘Sociaal vaardig in AXIE!’ willen Sofie Cobbaert en Lotte Naudts hun steentje bijdragen opdat de honger gestild wordt. Zij opteerden voor een volwassener aanpak en lieten 10 axenfiguurtjes ontwerpen die elk opnieuw een karakter en een gedrag voorstellen. De scriptie bestaat uit 3 delen. Het eerste deel behandelt een algemeen deel waarin je als lezer ondergedompeld wordt in de axenroos. Tijdens deze theoretische kennismaking kan je meteen ook een praktisch verslag lezen van de ervaring met de axenroos; Lotte ging hiervoor op stap naar het basisonderwijs in Lyon terwijl Sofie met een uitwerking naar het secundair onderwijs ging. Het tweede deel verzorgt de handleiding voor de leerkracht. Via verschillende verwerkingsopdrachten, oefeningen,… kunnen sociale vaardigheden op een speelse manier geïntegreerd worden in de eerste graad van het secundair onderwijs. Bij elke ax werd een bijhorend lied gezocht die allemaal terug te vinden zijn op de cd ‘Muziek in Axie!’ die zich in het algemene deel bevindt. Tenslotte zijn in het derde deel de kant-en-klare leerlingenblaadjes per ax terug te vinden die tijdens de lessen kunnen gebruikt worden.

 

Deze scriptie biedt een leidraad en kan een steun zijn voor leerkrachten die sociale vaardigheden willen integreren in de eerste graad van het secundair onderwijs. Klaar om sociale vaardigheden toe te passen? En AXIE!

 

Download scriptie (5.45 MB)
Universiteit of Hogeschool
Arteveldehogeschool Gent
Thesis jaar
2006