Sociale media en crisiscommunicatie gaan hand in hand

Margo
Theunis

2020 is het jaar van de coronacrisis, een werkelijke crisis. Zowel voor de gewone mens zoals jij en ik, als voor bedrijven. Voor elke organisatie ligt een crisis dus steeds op de loer en is het essentieel om hierover snel te kunnen communiceren. Crisiscommunicatie is dan ook een noodzakelijk agendapunt voor elke organisatie in onze samenleving en vandaag de dag kunnen sociale media hierbij een meerwaarde zijn.

Mensen gaan op zoek naar informatie gedurende een crisis en een organisatie moet deze zo snel mogelijk kunnen aanbieden. Lukt dit niet? Dan gaat men verder snuisteren in de sociale media, die aanzien worden als een standaard communicatiesysteem. Daarom is het voor een bedrijf belangrijk om de sociale media zo efficiënt mogelijk in te zetten en deze als een meerwaarde te aanschouwen. Want dat zijn ze ook!

Helder communiceren in crisistijden aan de hand van sociale media kan via verschillende platformen. Het geeft een organisatie de kans om multifunctioneel te werk te gaan en zo duidelijk mogelijk te communiceren. Ze bieden ondersteuning voor de algemene to do’s voor crisiscommunicatie. Zo is het een toegankelijk, snel, specifiek medium waar een groot publiek mee bereikt kan worden. Daarnaast bieden sociale media tal van functies waarvoor deze ingezet kunnen worden: om te kijken, zenden, vragen, dialogeren, informeren, aanzetten tot actie en emotionele steun bieden. Deze functies lopen in elkaar over aangezien een organisatie informeert door te zenden en emotionele steun biedt door te dialogeren met het publiek.

Ik analyseerde alle gebruikte sociale media van mijn stagebedrijf en gaf hen advies om deze zo goed mogelijk in te zetten. Door het volgen van de adviezen zal deze organisatie een grote stap zetten naar succesvolle crisiscommunicatie op sociale media.

(Thesis online niet beschikbaar wegens confidentialiteit)

Universiteit of Hogeschool
UC Leuven-Limburg
Thesis jaar
2020
Promotor(en)
Lieve Sterckx