Sociale netwerksites in het onderwijs?

Niels
Lauwers
  • Michelle
    Van Casteren

Facebook kan een enorm krachtig medium zijn, maar kunnen we dit ook gebruiken in het onderwijs? Door de groeiende populariteit van deze netwerksite en de opkomst van een nieuwe leertheorie, het connectivisme, vonden we het nuttig om een onderzoek uit te voeren. In dit onderzoek hebben we onderzocht of het mogelijk is om deze sociale netwerksite in de school en het lesgeven te integreren. We hebben hiervoor zowel leerkrachten als leerlingen ondervraagd.

Zou het niet gemakkelijk zijn als alle communicatie van leerkracht naar leerling via Facebook zou verlopen? Zou het niet fijn zijn om als klas een Facebook pagina te hebben en zo te kunnen communiceren en te discussiëren met andere klassen? Als we Facebook in de les gebruiken is dit dan didactisch verantwoord? Kunnen we Facebook door andere online leerplatformen, zoals Moodle of BlackBoard, vervangen? Dit zijn enkele vragen waar we een antwoord op hebben gezocht. De algemene probleemstelling: ”Hoe kunnen we Facebook in het onderwijs integreren?”.

In het eerste deel van onze thesis nemen we u mee door een theoretisch kader, waarin de nieuwe leertheorie wordt voorgesteld. Ook leggen we verschillende begrippen in het kader van netwerksites uit.

In het tweede deel van onze thesis doen we onze onderzoeksmethodiek uit te doeken. Ook kunt u lezen hoe we te werk zijn gegaan en hoe het onderzoek zowel kwantitatief als kwalitatief verlopen is.

In het laatste deel worden de kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksresultaten met elkaar en onze persoonlijke verwachtingen vergeleken. Ook schetsen we een algemeen besluit van de uitkomst van het onderzoek.

Een aanrader voor de schoolgemeenschap, toekomstige leerkrachten en studenten.

Download scriptie (2.49 MB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool PXL
Thesis jaar
2010