Strategisch kostenmanagement. Creatieve initiatieven van de werknemers.

Laura
Rogge

Werknemers kunnen kosten besparen

Uit onderzoek aan de KULeuven campus Antwerpen blijkt dat werknemers kunnen helpen door actief op zoek te gaan naar ideeën om producten, diensten, processen en procedures te verbeteren en hierdoor kosten en/of tijd te besparen voor hun onderneming.

Werknemers kunnen helpen om kosten en tijd te besparen voor hun onderneming door op zoek te gaan naar ideeën om producten, diensten, processen en procedures te verbeteren. Hiertoe moeten ze wel gemotiveerd worden. Werkgevers kunnen dit aanmoedigen door beloningen te geven, zoals een bonus, wanneer werknemers goede ideeën aanbrengen of andere gewenste acties ondernemen. Ook budgetdoelstellingen kunnen gebruikt worden om werknemers hiervoor aan te moedigen. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat werknemers daardoor op zoek gaan naar oplossingen om binnen het budget te blijven. Verder zorgt ook een ondersteunende leider ervoor dat de werknemers meer geneigd zijn om naar ideeën op zoek te gaan en deze te delen met hun leider. De onderzochte ondernemingen erkennen de rol die werknemers kunnen spelen in hun kostenmanagement. Zo zei een geïnterviewde: “kostenmanagement is de verantwoordelijkheid van iedereen”. Een andere geïnterviewde deelde mee dat “het wel interessant is om feedback te hebben van medewerkers met betrekking tot kosten […] om op die manier ook een beter kostenbeheer te gaan doen”. Toch blijkt uit het onderzoek dat werknemers hiervoor nog meer aangemoedigd en gebruikt kunnen worden. De studente beveelt de ondernemingen aan om werknemers meer te betrekken in het kostenmanagement door deze hiervoor aan te moedigen met beloningen, budgetdoelstellingen, een ondersteunde leiderschapsstijl en het vormen van teams om ideeën met elkaar uit te kunnen wisselen. Het onderzoek werd gevoerd aan de hand van een case study in twee bedrijven. De studente geeft dan ook aan dat dit onderzoek te beperkt is om een algemene conclusie voor elk bedrijf te vormen aangezien er factoren zijn die mogelijk tot andere resultaten kunnen leiden. Zo geeft ze als voorbeeld dat de leeftijd van een onderneming er toe kan leiden dat er meer of minder ideeën van werknemers gewenst of nodig zijn. Ze verwacht dat jonge bedrijven meer input van werknemers kunnen gebruiken.

Voor meer persinformatie, contacteer:

Laura Rogge,

Studente KU Leuven campus Antwerpen,

T: 0495 82 01 25