'Millennials: exposed'

Zino
Delsaux

26843056822 74210651b1 b

Aanschouw de Millennial. Sommigen worden er koud noch warm van. Bij anderen staan de haren al meteen recht, zodra ze nog maar het woord horen. Millennials zijn met kop en schouders dé generatie, waarvan de gevoelens bij het massale volk zo negatief worden uitgedrukt. Werkgevers vinden hen lui, ongeduldig en onhandelbaar. Maar kloppen deze stereotypen wel? Zijn er wetenschappelijke studies uitgevoerd om deze stellingen te bekrachtigen? Kortom, zoals Paul Jambers het zou verwoorden: "Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?"

Wie zijn ze?                                                

Millennials, soms ook Generation Y genoemd, zijn mensen geboren tussen 1982 en 2004. Dit betekent ook dat zij de eerste generatie zijn, die van kinds af aan met technologie is opgegroeid. Door het aangeboren technische vernuft, kunnen zij als geen ander netwerken. Facebook, Snapchat, Instagram: het zijn platvormen die haast niet meer voor hen zijn weg te denken. “Een brief naar je trouwe pennenvriend uit Spanje versturen, is in deze tijd gewoonweg outdated.

Door de acclimatisering van technologie voelen Millennials zich dan ook regelmatig ongemakkelijk in real-time situaties, waar er geen voeling met de digitale wereld is.

Bovendien wordt hun curiositeit via de talloze sociale kanalen voortdurend gevoed. Men is maar een paar clicks of swipes van de digitale wereld verwijderd, die antwoorden op de meest triviale vragen kunnen bieden. In de meest extreme gevallen spreekt men zelfs over hyperconnectiviteit: het overmatig gebruik van meerdere communicatiemiddelen zoals e-mail, instant messaging en telefonie. Dit fenomeen vertaalt zich vaak in zeer introvert gedrag: uit een recente studie van PwC blijkt dat 60% van de Millennials introvert en gereserveerd is. Door de acclimatisering van technologie voelen Millennials zich dan ook regelmatig ongemakkelijk in real-time situaties, waar er geen voeling met de digitale wereld is.

Wat doen ze?

Zijn Millennials echt ongeduldig? Doen ze massaal aan jobhopping? KPMG komt alvast met duidelijke cijfers naar boven: hun recentste studie toont aan dat Millennials gemiddeld langs 3 werkgevers passeren tijdens hun eerste 5 jaar aan het werk. Dit betekent dat bedrijven een groot retentieprobleem bij de jongeren meemaken. Uit dezelfde studie bleek eveneens dat 43% van de bevraagde Millennials veronderstelt om hun huidige werkgever binnen de 2 jaar te verlaten.

65% van de Millennials overweegt de aansluiting op de ‘gig economy’ te maken, bijkomend op hun fulltime baan.

De boosdoener betreffende het retentieprobleem ligt grotendeels aan de aantrekkingskracht van de opkomende ‘gig economy’. In deze trend zijn tijdelijke, flexibele banen een normaliteit en neigen bedrijven naar het inhuren van onafhankelijke freelancers in plaats van fulltime werknemers. Deze revolutionaire economie ondermijnt de traditionele economie van voltijdse werknemers die zelden van positie veranderen. 65% van de Millennials overweegt de aansluiting op de ‘gig economy’ te maken, bijkomend op hun fulltime baan. Hierdoor zakt de relevantie en afhankelijkheid van hun normale job drastisch, waardoor het retentieprobleem alsmaar meer opduikt.

Wat drijft hen?

Door de gemakkelijke toegang tot de digitale wereld en de grote drang naar ‘instant gratification’ zijn Millennials gekarakteriseerd met een ‘consumer mentality’. Dit houdt in dat het verlangen naar iets nieuws, groter, beter en spannender dan datgene wat ze al hebben, hen eeuwig achtervolgt. Maar laten we het grootste modewoord niet vergeten: ‘work-life balance’. Het is voor hen niet langer een verzoek, ze eisen het zozeer dat het tot een norm is geëvolueerd. “Gedaan met standaard werkregimes, leve de flexibiliteit.”

Tijdens een uitgebreide studie binnen het Belgisch technologiebedrijf Melexis, bleek dat 97% van hun Millennials beter presteren wanneer ze voldoende feedback ontvangen.

Hoewel Millennials er heel zelfverzekerd kunnen uitzien, blijven ze echter ook sterke voorstanders voor het verkrijgen van de nodige begeleiding die fungeert als een harnas rond hun ambitie. Tijdens een uitgebreide studie binnen het Belgisch technologiebedrijf Melexis, bleek dat 97% van hun Millennials beter presteren wanneer ze voldoende feedback ontvangen. Daarbovenop bevestigt 65% dat ze zonder feedback niet zouden weten waar ze kunnen verbeteren.

Conclusie

 Het is noodzakelijk om de balans tussen de challenges van vandaag en morgen te vinden. Elke generatie is anders en wordt met een aantal stereotypen gekenmerkt, die vlug misvattingen opwekken. Ook al maakt technologie het leven voor iedereen gemakkelijker, de keerzijde van de medaille is het verlammende effect bij jongere generaties op gebied van communicatie. De arbeidsmarkt staat niet stil en nieuwere generaties zoeken voortdurend naar iets nieuws door hun consumentengedrag.

“Hierbij doe ik een warme oproep aan de huidige werkgevers: wees alsjeblieft flexibel en zorg voor voldoende begeleiding. Indien niet, dan verliezen jullie een hele generatie vlak voor jullie ogen.”