De aansprakelijkheid van online platformen voor auteursrechtinbreuken

KU Leuven
2019
Arne
Saerens
De scriptie gaat na onder welke voorwaarden de ondernemingen achter online platformen aansprakelijk gesteld kunnen worden voor uploads van hun gebruikers die het auteursrecht van derden schenden. Hierbij komt het huidig juridische kader aan bod, alsook dat van de nabije toekomst ten gevolge van de nieuwe Auteursrechtrichtlijn die eerder in 2019 goedgekeurd werd op Europees niveau. Het onderwerp wordt op internationale wijze benaderd, gezien de grote impact van Europese regelgeving op dit gebied en het internationale karakter van de problematiek van auteursrechtelijke inbreuken in een digitale omgeving.
Meer lezen

Het medialandschap kent geen grenzen

Hogeschool West-Vlaanderen
2014
Lisa
Neels
Het medialandschap kent geen grenzen“Anywhere, anyplace, anytime”, is niet alleen de bekende wereldhit van de zangeressen Kim Wilde en Nena, maar verwijst ook naar de bereikbaarheid van de hedendaagse consumenten. Tegenwoordig zijn consumenten altijd en overal online aanwezig en wordt er ruim 84 procent van de tijd aan media gespendeerd. Vijf jaar na de lancering van de eerste iPhone en vier jaar na de introductie van de eerste iPad, kunnen we stellen dat het overgrote deel van de markt in het bezit is van mobiele apparaten.
Meer lezen