Therapietrouw stimuleren bij patiënt en mantelzorger in een thuissetting

Lize
Schraepen
  • Nele
    Van den Bruel

Een verpleegkundige tendens is dat het steeds belangrijker wordt om de patiënt zelf verantwoordelijkheid en zelfstandigheid te geven binnen het zorgproces. Dit is iets wat we graag willen implementeren binnen onze werksetting. Door de patiënt en zijn mantelzorger te coachen in het medicatieproces willen we een hogere therapietrouw garanderen. We willen via deze acties een betere kwaliteit van zorg garanderen.We hebben een literatuurstudie gedaan omtrent de gekozen onderwerpen en hieruit handvaten trachten te besluiten voor het werkveld. Hiernaast hebben we een praktische casus opgevolgd om een link te kunnen leggen tussen theorie en praktijk.

We kunnen hieruit concluderen dat coachen en het verlenen van educatie belangrijke competenties zijn van een verpleegkundige. Door een patiënt en/of de mantelzorger te coachen kunnen we een betere holistische zorg creëren en therapietrouw verhogen. Hierdoor krijgt de patiënt meer verantwoordelijkheid en de regie over zijn eigen zorgproces. Dit vergroot de zelfstandigheid en de kwaliteit van leven. Hiernaast moeten we oog hebben voor overbelasting van mantelzorger en patiënt bij deze nieuwe taken. We moeten steeds de zorgsituatie individueel inschatten en een goede begeleiding bieden met plaats voor gerichte opvolging.

De literatuur is nog erg beperkt omtrent het coachen van mantelzorgers in het aanleren van verpleegtechnische technieken. Wel kunnen we al vast stellen dat de mantelzorger een steeds belangrijkere rol zal innemen in het zorgproces. We zullen de mantelzorger moet betrekken in het organiseren van de zorg om onze patiënt holistisch te kunnen benaderen.Verder kan ook gesteld worden dat patiëntgerichte diabeteseducatie met regelmatige follow-up een essentieel onderdeel is in de stimulatie van adequate therapietrouw en therapiediscipline bij personen met diabetes mellitus type 2.

Een verpleegkundige tendens is dat het steeds belangrijker wordt om de patiënt zelf verantwoordelijkheid en zelfstandigheid te geven binnen het zorgproces. Dit is iets wat we graag willen implementeren binnen onze werksetting. Door de patiënt en zijn mantelzorger te coachen in het medicatieproces willen we een hogere therapietrouw garanderen. We willen via deze acties een betere kwaliteit van zorg garanderen.

We hebben een literatuurstudie gedaan omtrent de gekozen onderwerpen en hieruit handvaten trachten te besluiten voor het werkveld. Hiernaast hebben we een praktische casus opgevolgd om een link te kunnen leggen tussen theorie en praktijk.We kunnen hieruit concluderen dat coachen en het verlenen van educatie belangrijke competenties zijn van een verpleegkundige. Door een patiënt en/of de mantelzorger te coachen kunnen we een betere holistische zorg creëren en therapietrouw verhogen. Hierdoor krijgt de patiënt meer verantwoordelijkheid en de regie over zijn eigen zorgproces. Dit vergroot de zelfstandigheid en de kwaliteit van leven. Hiernaast moeten we oog hebben voor overbelasting van mantelzorger en patiënt bij deze nieuwe taken. We moeten steeds de zorgsituatie individueel inschatten en een goede begeleiding bieden met plaats voor gerichte opvolging.

De literatuur is nog erg beperkt omtrent het coachen van mantelzorgers in het aanleren van verpleegtechnische technieken. Wel kunnen we al vast stellen dat de mantelzorger een steeds belangrijkere rol zal innemen in het zorgproces. We zullen de mantelzorger moet betrekken in het organiseren van de zorg om onze patiënt holistisch te kunnen benaderen.Verder kan ook gesteld worden dat patiëntgerichte diabeteseducatie met regelmatige follow-up een essentieel onderdeel is in de stimulatie van adequate therapietrouw en therapiediscipline bij personen met diabetes mellitus type 2.

 

 

 

 

 

 

 

Universiteit of Hogeschool
Thomas More Hogeschool
Thesis jaar
2015