Traumasensitief lesgeven in OKAN

Oana
Andrisan

"Hij was 17 jaar oud en hij moest in de oorlog gaan vechten."

"In mijn klas zat een leerling die niets over zijn ouders wist. Hij was alleen naar België gekomen."

Traumasensitief lesgeven in OKAN is van belang voor allochtone kinderen, blijkt uit onderzoek van Oana Andrisan naar Traumasensitief lesgeven in het onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers.

Hoe moet je traumasensitief lesgeven? Wat moet je weten? Wat moet je wel en niet doen? Kan een handleiding over dit onderwerp helpen? Hoe moet een handleiding over traumasensitief lesgeven gericht aan OKAN-leerkrachten en vervolgschoolcoaches er uit zien? Dit zijn vragen waarop in dit onderzoek een antwoord gezocht werd.

Traumasensitief lesgeven in OKAN: bij het lesgeven - in de onthaalklas voor anderstalige nieuwkomersrekening - rekening houden met het feit dat er in de klas leerlingen zijn die een of meerdere traumatische ervaringen hebben opgedaan.

Uit onderzoek naar hoe een handleiding over traumasensitief lesgeven in OKAN gericht aan OKAN-leerkrachten en vervolgschoolcoaches er uit moet zien, wordt een bepaalde vormgeving en noodzakelijke inhoud vastgesteld.

Aan het onderzoek hebben vier ex-OKAN-leerlingen en drie OKAN-leerkrachten/vervolgschoolcoaches geparticipeerd. Aan de hand van een semi-gestructureerd interview, kregen ze vragen over wat volgens hen de OKAN-leerkrachten/vervolgschoolcoaches over traumasensitief lesgeven zouden moeten leren en wat de gewenste vorm van de handleiding is.

De zaken die als meest nodige werden benoemd door de deelnemers waren uitleg over trauma, traumasensitief lesgeven, empathie, gesprekstechnieken en deontologie. Deze onderwerpen werden dan ook gebruikt om de inhoud van de handleiding te bepalen.

In verband met de vorm van de handleiding vonden de deelnemers ‘voorbeelden’ en ‘tips’ het belangrijkst.

Het onderzoek resulteerde in de handleiding “Traumasensitief lesgeven in OKAN”. De inhoud van de handleiding bevat de onderwerpen die door de deelnemers aan het onderzoek het meest genoemd zijn en veel voorbeelden en tips over hoe je traumasensitief kan lesgeven.

Download scriptie (626.66 KB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool West-Vlaanderen
Thesis jaar
2019
Promotor(en)
Annemie Schepens