Verplaatsting Hagus autospiegelproductie

Koen
Vandevenne
  • Bilal
    Oualhadj

Bij de job van ingenieur komt er steeds meer kijken dan alleen maar technologische kennis. Het is meer en meer een technisch-commerciële functie aan het worden waarbij managements vaardigheden haast even belangrijk als technische vaardigheden zijn.

Als masterproef hebben wij de kans gekregen om de verantwoordelijkheid te krijgen over de verplaatsing van een heel bedrijf.

De firma HAGUS-autospiegels, gelegen in het Duitse Solingen, werd overgekocht door de Belgische firma Van Wezel-autoparts. Laatstgenoemde beschikte niet over geschikt personeel om de verplaatsing van Duitsland naar een goedkoper productieland en de porductieopstart tot een goed einde te brengen. Door een reeds eerder opgebouwd vertrouwen met de directie van Van Wezel-autoparts kregen wij van hen het vertrouwen om dit omvangrijke project als masterproef uit te voeren. De uitvoering van de masterproef hebben we gedurende onze drie maand durende vakantie en het daaropvolgende schooljaar (2007-2008) gedaan.

We zijn gestart met verschillende bedrijfsbezoeken aan de Hagus-vestigingen in Solingen, die een maand later de deuren zouden sluiten. Tijdens deze bedrijfsbezoeken hebben we getracht alle benodigde info omtrend het vervaardigen van de autospiegels te bemachtigen (productiemethodes, leveranciers, technieken, enz...)

Na deze periode hebben we een periode van digitalisering voorzien. Hierin hebben we alle verkregen informatie in computerbestanden gegoten om alzo een gemakkelijk te raadplegen database te vormen. Tevens zijn we in deze periode via kostenberekeningen gaan onderzoeken waar onze nieuwe geschikte vestigingsplaats voor de wederopstart zou zijn. Na verscheidene berekeningen bleek dat we in Tienen (bij de hoofdvestiging van Van Wezel) goedkoper konden produceren dan in een lageloonland zoals Tsjechië.

Nadat de vestigingsplaats gekend was, was het zaak om zoveel mogelijk leveranciers dicht bij deze vestigingsplaats te vinden. Om zo de transportkosten te drukken.

Nadat er fatsoenlijke bouwplannen gemaakt waren, leveranciers gezocht en bestellingen geplaatst, zijn we kunnen starten met de productieopstart. Uiteindelijk hebben we alle 30 verschillende autospiegels terug kunnen opstarten en deze zijn hedendage nog altijd in productie.

In onze masterproef hebben we tevens getracht om de kosten nog verder te reduceren door verscheidene studies.

Het was voor ons zeer interressant om een masterproef uit te voeren die ook daadwerkelijk gebruikt wordt in het bedrijfsleven en waardoor winsten gerealiseerd worden! Tevens doet het ons nog iedere dag deugd om auto's tegen te komen met spiegels die door ons opgestart bedrijf gemaakt zijn!

Download scriptie (18.1 MB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool PXL
Thesis jaar
2008