Virtual reality als sleutel tot succesvolle revalidatie

Bruno
Stroobants

Inleiding

Virtual reality is een zeer intrigerende technologie die zich almaar meer een weg baant naar onze huiskamers. Momenteel wordt VR dus nog grotendeels gebruikt als entertainment en vrijetijdsbesteding. Maar is dit werkelijk wat deze, toch wel buitengewone technologie, te wachten staat? Of bevinden we ons toch eerder aan de vooravond van ware revoluties in bepaalde sectoren?

image 418image 419

Probleemstelling

Met deze vraag in het achterhoofd kwam ik terecht bij de revalidatiesector.

Meer bepaald hoe virtual reality de revalidatie bij patiënten zou kunnen vereenvoudigen of eventueel zelfs versnellen.

Vele mensen die vroeg of laat een kinesitherapeut raadplegen kampen vaak met dezelfde problemen. Zo zijn er namelijk velen die zich niet voldoende gemotiveerd voelen om consistent hun revalidatie oefeningen uit te voeren, wat hun herstelproces zeker niet ten goede komt. Daarnaast voelen patiënten tijdens het uitvoeren van de oefeningen vaak nog hevige pijn waardoor de beweging niet volledig of onjuist wordt volbracht.

Onderzoek

Mijn onderzoek bestond er dan ook uit of het gebruik van VR in de revalidatie bepaalde verbeteringen op vlak van bovenstaande problemen teweeg zou brengen of niet. Hiervoor ontwikkelde ik een applicatie voor een VR bril die de gebruiker onderdompelde in een virtuele 3D wereld, ‘Apple Picker’ genaamd.

image 420image 421image 422

In deze applicatie diende men appels te plukken en in de correcte mand te leggen. Tijdens de uitvoering diende er wel rekening gehouden te worden met een bepaalde beweging die op voorhand werd vastgelegd onder toezicht van een gerenommeerd kinesitherapeut.

De bedoeling van deze toepassing was dus om ten eerste de gebruiker te motiveren door de oefeningen op een ludieke manier uit te voeren. Ten tweede wou ik ook de impact van VR op de pijnervaring van de patiënt meten. Immers door deze onder te dompelen in een virtuele wereld, wordt het brein misleid door de visuele en auditieve prikkels. Hierdoor zou de persoon dus minder pijn ervaren.

image 423

Zo werd er eerder ook al aangetoond dat bij gebruik van VR minder pijnprikkels worden waargenomen in de hersenen dan zonder. Deze methode noemt men ‘Distraction therapy’ en zou zeer veel mogelijkheden kunnen bieden in de gezondheidszorg.

Experiment

Om deze hypotheses te testen stelde ik een experiment op waar de testpersonen bepaalde oefeningen dienden uit te voeren, gebruik makende van de zelfontwikkelde applicatie. Er werd ook steeds een pijnprikkel opgewekt bij de persoon om op deze wijze een mogelijk verschil in pijnervaring aan te tonen. Een eerste sessie werd afgenomen zonder VR bril en een volgende sessie met de bril.

image 424

Bij het analyseren van de resultaten viel op dat er heel wat mensen waren die zich niet altijd gemotiveerd voelden om hun oefeningen uit te voeren en meer dan 50 % van de ondervraagden durfde soms tot vaak weleens een sessie over te slagen. Echter de grootste verrassing die me overkwam was bij het verschil in pijnervaring bij de personen. Zo was er een gemiddelde afname van 18,8 % van pijn wanneer ze gebruik maakten van de VR bril.

Het experiment was dus zeker een schot in de juiste richting. Virtual reality als nieuwe technologie in de revalidatie werd heel goed onthaald door de ondervraagden en men merkte ook meteen dat iedereen het potentieel ervan in deze sector inzag.

Besluit



Bij dit kleinschalig onderzoek werden er dus al zeer interessante resultaten behaald en ik ben benieuwd wat men zou kunnen concluderen bij grotere steekproeven. Ook uit de hoek van de revalidatie zelf stijgt het aantal geïnteresseerden in dit onderwerp sterk. Het is in mijn ogen dus enkel een kwestie van tijd totdat virtual reality een vaste plek zal opeisen in revalidatiecentra.

 

Bronnen:

Figuur 1.0: Schechter (2016), Now That Virtual Reality Is a Reality, What’s Next for the Tech Format? Verkregen van: https://www.thewrap.com/now-that-virtual-reality-is-a-reality-what-is-next-for-the-tech-format-guest-blog/



Figuur 1.1: Htc Vive Pro, Verkregen van: https://www.game.co.uk/webapp/wcs/stores/servlet/HubArticleView?hubId=1773865&articleId=1773867&catalogId=10201&langId=44&storeId=10151

Figuur 3.0: Washington, U. (2017). Virtual Reality Pain Reduction. Verkregen van https://depts.washington.edu/hplab/research/virtual-reality/

Download scriptie (19.1 MB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool Gent
Thesis jaar
2019
Promotor(en)
Jens Buysse