Een spelkoffer voor Inclusief Onderwijs!

myrte
van der straeten
  • Evelyn
    De Boeck

Een spelkoffer voor Inclusief Onderwijs!

Het M-decreet is een veelbesproken onderwerp. Momenteel zijn er nog vaak te weinig extra middelen toegeschreven aan het onderwijs en is de deskundigheid van de leerkrachten nog niet overal voldoende groot. Momenteel zitten de praktische zaken van dit decreet nog in een ontwikkelingsfase. Er is al veel onderzoek gedaan naar de werking van het  M-decreet maar nog te weinig naar de bevinding van de leerlingen zelf.

Daarom is er in deze bachelorproef onderzoek gedaan naar de houding van leerlingen lager onderwijs ten opzichte van klasgenoten met een beperking die ondersteund worden door een ondersteuningsteam.

De onderzoekers hebben een enquête opgesteld voor alle leerkrachten van het lager onderwijs, hierbij werden er 65 enquêtes ingevuld. Aan de hand van deze enquêtes heeft men hun perspectief omtrent het M-decreet verkregen en hebben de onderzoekers hieruit kunnen afleiden aan welke materialen er nood is binnen het onderwijs. Daarnaast hebben de onderzoekers leerlingen van het lager onderwijs met en zonder beperking geobserveerd op basis van hun gedrag en sociale contacten binnen het klasgebeuren. Deze observaties hebben we gelinkt aan een bestaande observatielijst die we hebben aangepast aan ons eigen onderzoek.

Op basis van de onderzoeksresultaten ontwikkelden de onderzoekers een tool die de sociale en emotionele ontwikkeling bevordert en de klassfeer optimaliseert. Deze tool is een spelkoffer met zes verschillende opdrachten met elk een eigen doelstelling. Deze doelstellingen zijn: sfeer in de klascontext optimaliseren, zelfstandigheid en zelfvertrouwen stimuleren, sociale vaardigheid en inlevingsvermogen verbeteren en leren omgaan met gevoelens. Deze spelkoffer kan gebruikt worden door de drie verschillende graden binnen het lager onderwijs. De observatielijst en de interpretatielijst zijn ontwikkeld als hulpmiddelen die door de leerkrachten en het CLB kunnen aangewend worden bij observaties binnen de klascontext.

 

Geschreven door: De Boeck Evelyn en Myrte Van der Straeten

 

Universiteit of Hogeschool
Odisee
Thesis jaar
2019
Promotor(en)
Koen Kelchtermans
Thema('s)