Een draaiboek om kinderen van 9 tot 11 jaar kennis te laten maken met STEM op een laagdrempelige en speelse manier.

Dimitri
Vandamme
  • Daan
    Verstraete
  • Simon
    Bernaert

Een studiekeuze maken voor het secundair onderwijs is niet eenvoudig als je niet weet wat sommige studierichtingen inhouden. Daarom onderzochten wij hoe we negen- tot elfjarigen op een laagdrempelige manier kunnen laten kennismaken met STEM zodat ze ontdekken of een STEM-richting hen ligt. Dat resulteerde in de creatie van een STEM-kamp dat kan plaatsvinden tijdens schoolvakanties.

image-20210930182442-5

Verloop van het onderzoek.

Ons ontwerponderzoek leidde tot richtlijnen voor de ontwikkeling van een draaiboek. Dat draaiboek werd een inhoudelijke en praktische handleiding voor STEM-kampen in samenwerking met een technische school.

image 553

We startten in de onderzoeksfase met interviews van verschillende organisaties die ervaring hebben met themakampen. Vanuit hun ervaringen en een literatuurstudie stelden we enkele voorwaarden op waaraan ons kamp moest voldoen. Vervolgens, tijdens de ontwikkelingsfase, werkten we workshops uit die we later in een kampschema inplanden. Hierna volgde de test- en reflectiefase. Voor ons was vooral de testfase van het STEM-kamp tijdens de paasvakantie en in de scholen een belangrijke mijlpaal in ons proces. We reflecteerden kritisch om de workshops te optimaliseren en te bundelen in ons vernieuwde draaiboek.

Tijdens de analysefase, waarin we stilstonden bij ons proces en eindproduct, keken we ook naar de toekomst van het STEM-kamp en de uitgewerkte workshops.image-20210930181524-1

De wegwijzer eindigde niet bij het indienen...

De sport-/avonturenorganisatie waarmee we samenwerkten in de testfase, herhaalde het STEM-kamp in de zomervakantie. Het ontwikkelde draaiboek zorgde ervoor dat de voorbereiding en de uitvoering van het kamp structureel en vlekkeloos kon verlopen. Hierbij kreeg de organisatie de hulp van een STEM-leerkracht van een technische school. Deze samenwerking zorgt ervoor dat het STEM-kamp kan blijven bestaan. Op deze manier zijn we erin geslaagd om het doel van één van onze onderzoeksvragen - Op welke manier worden technische scholen betrokken in een STEM-kamp? - te bereiken.

Om onze ideeën beter te kunnen verspreiden, verzamelden we alle uitgeschreven workshops in een database om te delen met scholen en organisaties. (link naar de datatbase: https://drive.google.com/drive/folders/1lo0LULZM0CrXJau5A9V6TTSjCa7tdlX…)

image-20210930182410-3

We hopen met deze bachelorproef scholen en vrijetijdsorganisaties te inspireren om een STEM-kamp of STEM-workshops te organiseren.

Heb je een vraag of wil je graag meer info, stuur gerust een mail naar STEMjeavontuuraf@gmail.com. We helpen je met plezier verder.

Download scriptie (13.18 MB)
Universiteit of Hogeschool
Arteveldehogeschool Gent
Thesis jaar
2021
Promotor(en)
Jan De Lange en Lies Van Loocke