Educatief Pakket “Women in peacebuilding: participation in change” voor het secundair onderwijs:

Emma
Bonduelle
  • Emma
    Bonduelle
  • Jan
    Van Der Straeten
  • Paule
    Crome
  • Jane
    Reinhardt
  • Ellen
    Stragier
  • Astrid
    Van Den Abeele
  • Diethe
    Verhack
  • Collins
    Lufong

 

Afbeelding verwijderd.“Hoe kan men middelbare school leerlingen van 12 tot 18 jaar educeren rond het belang van vrouwen in / en vredesopbouw vanuit een internationaal perspectief?”

Wij, 8 studenten aan de VIVES Hogeschool Kortrijk, kregen de opdracht een educatief pakket op te stellen voor het secundair onderwijs die de leerlingen aanzet om te reflecteren over vrede en het belang van vrouwen in vredesoverleggen. Dit in samenwerking met onze partner organisatie Moeders voor Vrede. Het pakket is uitgewerkt in het Engels maar kan uitgevoerd worden in het Nederlands.

 

 

Moeders voor Vrede is een organisatie die zich inzet voor vrouwenrechten en toekomsperspectief wil bieden aan vrouwen die slachtoffer zijn geworden van conflict en geweld.

Het maken van dit educatief pakket werd gelinkt aan het organiseren van de vredesconferentie ‘Vrouwen rond de vredestafel’ op 17 juni in CC het Perron in Ieper. Dit werd specifiek in gang gezet met als doel de aandacht te vestigen om vrouwen gelijk te betrekken in vredesopbouw en vredesonderhandeling wat tot op vandaag nog altijd niet voldoende gerealiseerd wordt. In vredesonderhandelingen zijn vrouwen cruciaal. Vrouwen en kinderen zijn de grooste slachtoffers in de conflicten en verdienen daarom ongetwijfeld een gelijke plek rond onderhandelingstafels. Het is bewezen dat wanneer vrouwen betrokken worden in vredesakkoorden, de vredesakkoorden 35 procent meer kans hebben langer dan 15 jaar stand te houden.  

 

Het doel van de educatieve pakketten is deze voorgaande boodschap overbrengen. De structuur van de lespakketten hebben een niet-westerse en internationale insteek. De doelen in de bundels zijn globaal beschreven zodat het materiaal ook buiten het Belgisch schoolsysteem gebruikt kan worden. Maar  het is zeker wel mogelijk om de paketten te linken aan de onderwijsdoelen en eindtermen van het secundair onderwijs in België.

Elk pakket is opgebouwd met focus op ervaringsleren. Dit betekent dat de leerlingen vooral aangezet worden om de topics zelf te ervaren en creatief te ontdekken aan de hand van oefeningen en spellen maar ook te reflecteren over hun eigen identiteit en hun omgeving. We spreken ook van vredeseducatie, want door middelbare scholieren uit te rusten met fundamentele kennis over vrede en conflicten, kunnen ze actief deelnemen aan vreedzame overgangen binnen en buiten hun gemeenschap als actieve burger en medemens. Het pakket bouwt mee aan een tolerantere wereld gebaseerd op respect, afwezigheid van geweld, rechtvaardigheid, duurzaamheid en verduidelijkt manieren om vrede te bereiken.

 

Per graad is er een pakket opgesteld waarin telkens een gekend conflict besproken wordt. In het algemeen bestaat elk pakket uit 3 lessen van 50-60 minuten.

Het principe van de bundels is dat er informatie en verschillende vormen van educatieve spellen aangeboden worden, maar de leerkracht kiest en past zelf aan wat men wel of niet gebruikt per groep leerlingen. De reden hiervoor is om zo inclusief mogelijk te blijven en zoveel mogelijk drempels te verlagen om deze lessen te educeren. Er worden ook heel wat tools en methoden voorzien om het leerproces zo vlot mogelijk te laten verlopen zonder de gemoedstand van de leerlingen uit het oog te verliezen. Er is dus een mooi evenwicht voorzien tussen zware en luchtige topics.

 

Hier wordt er een kort overzicht weergegeven per pakket:

Het eerste pakket voor de eerste graad (12-14 jaar) bespreekt geweldloze communicatie, de oorlog tussen Oekraïne en Rusland en een spel rond de belangrijke spelerste in de vredesopbouw.

Voor de tweede graad (14-16 jaar) wordt er ingezoomd op de betekenis van vrede en conflict aan de hand van dialoog, quizzen over de geschiedenis en conflicten in Congo en een rollenspel dat focust op het belang van vrouwen in vredesopbouw.

In het laatste pakket voor de derde graad (16-18 jaar) wordt er iets dieper ingezoomd op de betekenis van vrede en conflict, de geschiedenis en conflicten in Afghanistan en hoe het is als vrouw-activist in vredesopbouw.

 

De leerlingen gaan samen de uitdaging aan hun eigen definities voor vrede en conflict te ontdekken en in groep hun handen in elkaar te slaan. Ze worden aangespoord een open en respectvolle houding aan te nemen rond deze tijdloze topics. Jij als leerkracht, jij bent de vredestichter die jongeren leert in vrede samen te leven en hun vooroordelen helpt te overwinnen in deze multiculturele samenleving.

 

Het volledig educatief pakket kan gevonden worden op de website van Moeders voor Vrede of Mothers for Peace: https://mothersforpeace.be.

Afbeelding verwijderd.https://scriptieprijs.be/95342c3b-d10b-4569-9b2a-86fb07ee2294" width="432">

 

(Namen van al de studenten: Emma Bonduelle, Jan Van Der Straeten,  Astrid Van den Abeele, Diethe Verhack, Ellen Stragier, Collins Lufong, Jane Reinhardt, Paula Crome)

Universiteit of Hogeschool
VIVES Hogeschool
Thesis jaar
2023
Promotor(en)
Sabine Poleyn