Vlaams onderwijs keert terug naar de natuur

Christof
Van Gheluwe

Outdoor Education is een overkoepelende term voor onderwijs dat lesgeven in een klaslokaal vervangt met lesgeven in de buitenlucht. Deze onderwijsvorm wordt veelvuldig in het buitenland toegepast en blijkt vele voordelen te hebben op het klassieke onderwijs. Is het mogelijk om deze onderwijsvorm toe te passen in het Vlaamse Onderwijs en hoe ziet dit er in praktijk uit?

 

Outdoor Education?

Het mooie aan Outdoor Education is de vrijheid die dat deze onderwijsvorm met zich meebrengt. Deze ruimte voor eigen interpretatie zorgt ervoor dat de toepassing van Outdoor Education en het doel ervan verschilt van cultuur tot cultuur. In sommige culturen wordt Outdoor Education grotendeels gebruikt om de leerlingen meer te laten bewegen terwijl andere culturen Outdoor Education gebruiken om het belang van het behoud van de natuur bij te brengen aan de jeugd. Ondanks dat het gebruik van deze onderwijsvorm veel kan verschillen, zijn er enkele factoren waaraan voldaan moet worden. Zo draait Outdoor Education rond activiteiten in de buitenlucht en studie over de omgeving. Een ander hoofddoel van Outdoor Education is de aandacht voor de sociale en emotionele ontwikkeling van de leerlingen.

 

Zweeds Avontuur

In 2019 kreeg ik de kans om op Erasmus te gaan in Zweden. Hier kon ik deelnemen aan Outdoor Education als student in het hoger onderwijs. Dit was de ultieme kans om te leren over Outdoor Education en deze onderwijsvorm te ervaren. Outdoor Education draait in Zweden rond natuurbehoud en duurzaamheid. Zweden hebben al eeuwen een speciale band met de natuur en deze is de dag van vandaag nog terug te vinden in vele aspecten van de Zweedse cultuur. Het is dan ook niet meer dan normaal dat de Zweden Outdoor Education gebruikt om deze speciale band over te brengen naar hun kinderen zodat zij in hun latere leven deze waarden zullen hooghouden.

 

Outdoor Education in Vlaanderen

Terug in België vroeg ik mij af of het mogelijk is om Outdoor Education toe te passen in Vlaanderen. Natuurlijk is het niet mogelijk om exact hetzelfde te doen zoals in Zweden en dit is ook niet nodig. Wel is het mogelijk om bepaalde aspecten van Outdoor Education toe te passen in ons huidige onderwijs. Wetende dat het Vlaamse Onderwijs al enkele jaren aan kwaliteit inboet, kan het geen kwaad om te kijken naar andere landen en culturen om te zien hoe zij hun onderwijs aanpakken. Met deze mindset en inspiratie halende uit mijn Zweeds avontuur ontwierp ik een excursie gebaseerd op Outdoor Education aangepast aan het Vlaamse onderwijs.

Het doel van de excursie is om leerkrachten inspiratie bij te brengen over nieuwe manieren van onderwijs. De wereld is aan het veranderen en wij moeten mee veranderen. Het idee van een duurzame samenleving verandert van een utopie naar een noodzaak. Daarom is het belangrijk om jongeren, de volwassenen van de toekomst, het belang van de natuur bij te brengen. Het gebruik van Outdoor Education kan helpen bij het behalen van dit doel. Verder biedt deze onderwijsvorm nog vele andere voordelen op onderwijsniveau. Daarom kan het toepassen van Outdoor Education niet alleen een voordeel zijn voor het huidige Vlaamse onderwijs maar ook een redmiddel voor onze planeet.

excursie naar de Baltische Zee

excursie in de naaldwouden rondom Gävle

excursie in de bergen nabij de grens met Noorwegen

Universiteit of Hogeschool
Thomas More Hogeschool
Thesis jaar
2020
Promotor(en)
Pieter Gijbels
Thema('s)