Zoek de schat in jezelf! Hoe zelfvertrouwen verhogen van vijf à achtjarigen aan de hand van creatieve opdrachten in de zorgklas?

Sofie
Schillemans

Zoek de schat in jezelf!

“Ik kan niets”, zegt Joni. “Een goede eigenschap noemen van mezelf, dat is moeilijk!” vindt Jens.  Kinderen hebben vaak nog veel minder een positief beeld van zichzelf dan volwassenen. Het project ‘Zoek de schat in jezelf!’ verandert dat.

Onze samenleving vandaag stelt hoge verwachtingen aan de prestaties van mensen. Onzeker zijn of een gebrek aan zelfvertrouwen hebben, is een veel voorkomend probleem. Het project ‘Zoek de schat in jezelf!’ is een manier om kinderen op een speelse manier een beter zelfbeeld te laten ontwikkelen.

Zin

Dankzij een evenwichtig zelfvertrouwen kan je in je leven beter omgaan met successen en tegenslagen. Je bent optimistischer. Je kan vriendschappen aangaan en behouden en je inleven in gevoelens van een ander … Kortom, je voelt je gelukkiger in het leven en hebt zin om je erin te gooien. Deze ‘zin’ in het leven wil ‘Zoek de schat in jezelf!’ meegeven aan kinderen, zodat ze volop van alle kansen genieten die ze kunnen krijgen.

Opwaarts

‘Zoek de schat in jezelf’ is een project dat je in de klas of op andere begeleide momenten kan uitvoeren, in een kleine, veilige en vertrouwelijke groep. Het bestaat uit zes sessies die op creatieve manier proberen het zelfvertrouwen van de kinderen in een opwaartse, positieve spiraal te brengen. Tijdens deze momenten gebruiken ze verschillende werkvormen: dans, drama, beeld en muziek, maar ook verhalen, yoga en relaxatie. Via deze vormen leren de kinderen zichzelf beter kennen. Ze staan stil bij hun positieve eigenschappen, maar leren ook aanvaarden dat ze niet alles even goed kunnen. Ze leren sterker in het leven te staan en hun gedachten en gevoelens beter te uiten. Ze leren rust te vinden in hun hoofd en hun eigen grenzen aan te geven.

Proef

Het project is gedurende twee weken uitgetest met acht leerlingen uit de lagere school. De kinderen vonden het enorm fijn en hadden niet het gevoel dat ze ‘aan het leren’ waren. Ze genoten van de aanwezigheid en aandacht van anderen die met hetzelfde gevoel kampten. Niet alleen de kinderen, ook de ouders en leerkrachten hadden alleen maar lovende commentaar over dit project.

Voor aanvang van het project durfden de kinderen nauwelijks iets voor andere mensen voor te dragen. Tijdens een sessie verzonnen de kinderen zelf een dansje op een leuk liedje. “Mogen we dit aan onze juffen laten zien?” vroegen ze plots enthousiast. “Ik wist niet dat mijn leerlingen dit in zich hadden!” reageerde één van hun klasleerkrachten vol trots.

Farah huilde bij elke toets die ze voor haar neus kreeg. Ze was erg onzeker en kon daarom ook nooit de toets binnen de tijd afmaken. De onvoldoendes stapelden zich dan ook op. Bij een toets na het project houdt Farah het gelukspoppetje dat ze maakte in haar zak en gelooft dat ze het wél kan. Farahs resultaten stijgen plots enorm.

Het was niet alleen een erg plezierig project voor de kinderen. Er waren ook effectieve verbeteringen aan het zelfbeeld van deze kinderen te zien. Ze zijn veel opener en durven meer voor zichzelf opkomen. Ze lieten hun innerlijke schat naar boven komen. Het onderwijs zit vol met schatten. Dankzij dit project kunnen we ze ontdekken en de kinderen de kansen bieden die ze verdienen.

(De namen gebruikt in dit artikel zijn fictief.)

 

Universiteit of Hogeschool
Karel De Grote Hogeschool
Thesis jaar
2013
Thema('s)