Antwerpen en enkele streekproducten voor de Spaanse markt. Analyse van de Nederlandstalige website en redactie van een Spaanstalige

Iris
Prinsen

Toeristisch Antwerpen: legende en streekproducten

Vlaamse steden kunnen zich moeilijk van elkaar onderscheiden als het op toerisme aankomt. Neem nu Antwerpen. Wat maakt deze stad zo uniek? “A” is zot van mode, kunst en diamant. Maar wat is typisch Antwerps? Ik nodig u uit om een nieuwe benadering van Antwerpse citymarketing te ontdekken die zich richt op de Spaanse markt.

Legende, streekproducten en citymarketing

Lang geleden woonde in de burcht Het Steen langs de Schelde een wrede reus, Druoon Antigoon. Hij eiste tol van alle voorbijvarende schippers. De reus hakte de hand af van iedere schipper die dit niet kon of wilde betalen. Maar dan had hij niet op Silvius Brabo gerekend. Brabo weigerde de tol te betalen en daagde Antigoon uit tot een gevecht. Brabo doodde de reus, hakte zijn hand af en wierp ze in de Schelde. Deze stadslegende verklaart de oorsprong van de naam “Antwerpen” (handwerpen).

Antwerpen is sinds de eerste helft van de twintigste eeuw ook bekend als koekenstad. Antwerpen, het Mekka van koekjes, chocolade en snoep, had nood aan een typisch koekje. De Brabolegende vormde dan ook de inspiratie voor het creëren van Antwerpse Handjes. Later werd er een handje gecreëerd met vulling waarin Elixir d’Anvers is verwerkt, de likeur van ’t Stad.

De kwaliteit van de stad wordt door afzonderlijke streekproducten bepaald. Zo ontstond het idee om Antwerpen aan de hand van de streekproducten Antwerpse Handjes en Elixir d’Anvers te promoten. Het biedt een uitstekende invalshoek voor Antwerpse citymarketing. Het onderscheidt Antwerpen van andere steden. In de scriptie werd er voor het Spaanse doelpubliek gekozen. De reden hiervoor is dat er tot op heden nog geen Spaanstalige versie van de toeristische website Antwerpen beschikbaar is.

Analyse van de websites

Om het onderzoek van de scriptie te starten werden eerst de websites van de streekproducten geanalyseerd. Zijn deze websites voldoende leesbaar? Hoe kunnen die sites worden verbeterd? Leesbaarheid op zich is een abstract begrip. Het is een term waarmee de technische moeilijkheidsgraad van teksten wordt bedoeld. Leesbaarheid werd onderverdeeld in woord-, zin- en tekstniveau. De website van Antwerpse Handjes bevat te lange woorden. De website van Elixir d’Anvers heeft te lange zinnen. De Nederlandse basisteksten werden herschreven en er werd ook een Spaanse versie van gemaakt. De methode en overige conclusies kunnen worden teruggevonden in de masterproef.

Redactie van de eigen toeristische website

Het uiteindelijke doel van het onderzoek was de redactie van een website waarin Antwerpen gepromoot wordt voor de Spaanstalige toerist. Het originele aspect is dat Antwerpen in verband wordt gebracht met de legende en de streekproducten. De toerist wordt ingeleid in de wondere wereld van het toerisme voor lekkerbekken. Daarna volgt er informatie over de legende van de stad. Vandaag de dag bestaat het logo van Antwerpen uit de letter A die wordt omringd door zonnestralen. “A”, de eerste letter van het alfabet, betekent ook wel “u” in het Antwerps dialect. Een toeristische tip kan op de site niet ontbreken. Na de Brabolegende wordt er ook verwezen naar de Brabofontein op de Grote Markt. Ook een foto met de reuzenhand op de Meir kan niet ontbreken.

Verder op de website worden de lekkernijen van Antwerpen voorgesteld. Antwerpse Handjes is een koekje dat is ontstaan tijdens een wedstrijd voor banketbakkers. De georganiseerde lekkernijenwandeling “Goesting in ’t Stad” is hierbij zeker een aanrader.

Van al dat lekkers, krijgt u als toerist zeker dorst. Wat dacht u van een glaasje Elixir d’Anvers? Het werd oorspronkelijk gebruikt als middel tegen maag- en darmpijn. Een bezoekje bij de stokerij van FX De Beukelaer is de moeite waard.

Zoals eerder gezegd, werd er gekozen voor het Spaans doelpubliek. Wat is er dan interessanter dan een link te zoeken tussen Antwerpen en Spanje? Sinjoor en pagadder zijn woorden die uit het Spaans zijn ontstaan. Om andere linken met Spanje te ontdekken, is het zeker interessant om een gegidste wandeling te reserveren bij AntwerpenAnders.

Conclusie

Streekproducten (Antwerpse Handjes en Elixir d’Anvers) die aan de Brabolegende gelinkt zijn, zouden dus een uitstekende invalshoek voor de Antwerpse citymarketing bieden. Het onderscheidt de stad van andere steden. De moderne citymarketing zou de stad kunnen laten doorbreken als internationale topbestemming.

Iris Prinsen

Download scriptie (3.02 MB)
Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2015