Breuken breken met Barton

Pascale
Van Elslande
  • Stef
    Engels

Peilingsonderzoeken en eigen stage-ervaringen tonen aan dat breuken een pijnpunt vormen in de eerste graad van het secundair onderwijs. Het boek Volgens Barton werd hiermee geassocieerd, omdat het een nieuwe wiskundedidactiek op basis van wetenschappelijk onderzoek aan het licht brengt. Deze twee pijlers brachten volgende onderzoeksvraag voort: “Hoe kunnen de didactische principes van Barton ingezet worden om de leerstof rond breuken aan te brengen in de eerste graad van de B-stroom?”

Via een literatuuronderzoek wordt het boek teruggebracht tot zes krachtige didactische methodes. In de lerarenhandleiding krijgen deze methodes vorm door ze toe te passen op het onderwerp breuken. In de leerlingenbundel met bijhorende correctiesleutel worden deze didactische principes en wenken vertaald in oefeningen. Dit product werd getest in het eerste jaar van het secundair onderwijs, waaruit bleek dat leerlingen een opvallend verschil in resultaten haalden na een les met onze handleiding.

De didactische methodes van Barton zorgen dat breuken op een diepere manier in het langetermijngeheugen terecht komen. Door de schema’s en stappenplannen worden leerinhouden procedureel eigen gemaakt. Deze didactische methodes zouden in bijkomend onderzoek zeker toegepast kunnen worden op andere onderwerpen binnen de wiskunde.

                         

Download scriptie (775.65 KB)
Universiteit of Hogeschool
Thomas More Hogeschool
Thesis jaar
2023
Promotor(en)
Conny Van den Brande