De conservatieproblematieken bij schilderijen met fluorescerende verflagen

Stefanie
De Winter

Scriptie: De conservatieproblematieken bij schilderijen met fluorescerende verflagen

In de moderne kunst zien we dat de kunstenaar losbreekt van de traditionele technieken.  Hij gaat o.a. gebruik maken van nieuwe materialen (spons, polyester, zand,..). Dit brengt op vlak van (preventieve) conservatie veel nieuwe problemen met zich mee. Elk nieuw materiaal moet individueel onderzocht worden opdat de eigenlijke bedoeling van de kunstenaar op lange termijn kan behouden worden.



Dit onderzoek handelt over een recent materiaal: fluorescerende verven en pigmenten.  Dit werd pas gebruikt door kunstenaars in de 20ste eeuw waardoor er nog weinig kennis is omtrent  de veroudering en mogelijkheid tot (preventief) conserveren.



Veel fluorescerende schilderijen worden onder UV-licht  tentoongesteld.  Als zo’n schilderij schade heeft en o.a. geretoucheerd moet worden treedt er een groot esthetisch probleem op. Retouches verkleuren donker onder UV.  Daaruit is de titel van mijn scriptie ontstaan namelijk: De conservatieproblematiek van schilderijen met fluorescerende  verflagen.    

In deze scriptie is er in de eerste plaats onderzoek gedaan naar de samenstelling van deze verven en pigmenten. Vervolgens werden de oorzaken van schade o.a. door UV-licht grondig bekeken waarna een voorstel gedaan werd als remediering.

Download scriptie (11.35 MB)
Universiteit of Hogeschool
AP Hogeschool Antwerpen
Thesis jaar
2010
Promotor(en)
Nathalie Laquière