Diversiteit binnen de Universiteit

Jolien
Moorkens

To drop or not to drop(-out)

photo-1616459943793-f4fca51b6647

“Ik denk dat professoren zelf soms vergeten dat er ook schakelstudenten zijn.”

8.592, zoveel studenten waren gedurende academiejaar 2020-2021 ingeschreven voor een schakelprogramma in Vlaanderen. Wanneer je een professionele bacheloropleiding hebt gevolgd, kan je nadien een schakelprogramma volgen dat toegang geeft tot een master aan de universiteit. Dit opklimmen wordt ook wel ‘zalmprincipe’ genoemd. Door hun verschillende vooropleidingen zijn schakelstudenten een diverse groep studenten met uiteenlopende achtergronden. Bovendien is het aantal schakelstudenten in opmars. In deze masterproef wordt onderzocht hoe schakelstudenten verschillen van generatiestudenten die een regulier traject volgen, om in te spelen op hun specifieke ondersteuningsnoden en uitval of drop-out te voorkomen. Drop-out heeft namelijk negatieve financiële gevolgen voor zowel de overheid als de onderwijsinstelling, aangezien deze investeren in de student. Eveneens kan drop-out nefast zijn voor het zelfvertrouwen van de student.

Op basis van de literatuur werd een nieuw geïntegreerd drop-outmodel opgesteld om uitval bij studenten te kunnen gaan voorspellen. Concreet werden 205 studenten van de UGent uit de richtingen psychologie, pedagogische wetenschappen, sociaal werk en handelswetenschappen, bevraagd aan de hand van een videovragenlijst. De resultaten bestaan uit een kwantitatief en kwalitatief luik. Uit de kwantitatieve resultaten blijkt dat self-efficacy en academische integratie de belangrijkste voorspellers zijn van drop-out. Self-efficacy gaat over de mate waarin je controle hebt over je eigen leerproces. Academische integratie gaat over de mate waarin normen en waarden van een student en opleiding overeenstemmen. Verder blijkt dat generatiestudenten beter sociaal geïntegreerd zijn dan schakelstudenten, dit betekent dat zij een beter contact hebben met hun medestudenten.

Bovendien zijn er kwalitatieve bevindingen uit het onderzoek. Zo laten veel schakelstudenten hun keuze voor het al dan niet verderzetten van de opleiding afhangen van hun resultaten na de examens. Doordat zij reeds een diploma op zak hebben, kunnen ze hier op terugvallen en doorstromen naar de arbeidsmarkt. Verder ervaren schakelstudenten verschillende ondersteuningsnoden. Zo wordt aangegeven dat de drempel om hulp te vragen hoger ligt op de universiteit dan aan de hogeschool, waar lesgevers meer toegankelijk zijn voor feedback. Daarnaast is het moeilijker voor schakelstudenten om contact te maken met hun medestudenten, aangezien ze niet altijd weten wie generatie- of schakelstudenten zijn. Een specifiek onthaalmoment zou hiervoor een oplossing kunnen bieden. Tot slot zorgen diverse achtergronden voor diverse trajecten en is individuele begeleiding voor een traject op maat vaak aangewezen.

Samenvattend zijn schakelstudenten een diverse groep studenten aan de universiteit die eens in de kijker mogen worden gezet.

 

Download scriptie (3.22 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Gent
Thesis jaar
2021
Promotor(en)
Dr. Prof Martin Valcke
Thema('s)