Executieve functies inzetten om welbevinden van leerlingen in het buitengewoon onderwijs te verhogen

Nina
Vermeulen

Wijchmaal, 4 april 2023 - Nina Vermeulen, studente Banaba Buitengewoon Onderwijs aan de Vives Hogeschool van Kortrijk, voert een praktijkonderzoek uit in de Sint-Elisabethschool in Wijchmaal waar ze tewerkgesteld is als leerkracht algemene- en sociale vorming (ASV). Het onderzoek richt zich op het welbevinden van leerlingen in het buitengewoon onderwijs type basisaanbod en toont aan dat het werken aan de executieve functies emotieregulatie en reactie-inhibitie bijdraagt aan een beter welbevinden van de leerlingen.

Het onderzoek van Vermeulen wordt uitgevoerd in samenwerking met de leraren en begeleiders van de Sint-Elisabethschool. Het onderzoek richt zich op leerlingen uit een klas type basisaanbod waar kinderen met een specifieke leerproblematiek les volgen. De leerlingen krijgen gedurende zes weken intensief les over de executieve functie emotieregulatie en reactie-inhibitie. Tijdens deze lessen leren de kinderen hun gevoelens te benoemen en op gepaste wijze te uiten en leren ze zichzelf te beheersen. Dit doen ze op een speelse manier zodat de motivatie van de leerlingen hoog blijft. De figuren Effi en Furon uit de methode Breinhelden worden hiervoor gebruikt. 

Uit het onderzoek blijkt dat de leerlingen zich na afloop beter voelen in de klas en er minder ruzies zijn. "Ik ben enorm trots op het resultaat en ben ervan overtuigd dat het welbevinden van de leerlingen in het buitengewoon onderwijs type basisaanbod enorm vergroot kan worden wanneer er gedurende een langere periode ingezet wordt op de executieve functies emotieregulatie en reactie-inhibitie", zegt Vermeulen. De Sint-Elisabethschool zal deze bevindingen meenemen op schoolniveau en het inzetten op executieve functies van de leerlingen verder uitbreiden.

Benieuwd naar het hele praktijkonderzoek. Neem een kijkje op https://sites.google.com/st-elisabethschool.be/executievefuncties of neem contact op via n.vermeulen@t-elisabethschool.be.

Download scriptie (14.14 KB)
Universiteit of Hogeschool
VIVES Hogeschool
Thesis jaar
2023
Promotor(en)
Katrien Van den Berghe
Thema('s)