Geef het jonge kind een stem

Anse
Dedeurwaerder
  • Kylie
    Lasoen
  • Anaïs
    Mol
  • Justine
    Bulckaen
  • Lieze
    Hellin
  • Tessa
    Huysman
  • Britt
    Samyn
  • Emma
    Onderbeke

Deze bachelorproef werd in opdracht van vzw Binnenstad geschreven. Vzw Binnenstad is een organisatie binnen de bijzondere jeugdzorg waar kinderen met een verontrustende situatie geplaatst worden. Deze organisatie is gesitueerd in Brugge. In leefgroep Huis 3 verblijven kinderen van nul tot zes jaar. De begeleiders in leefgroep Huis 3 ervaren dat er weinig voor handen is om rond de plaatsing van de kinderen te communiceren. Er werd opgemerkt dat er voor oudere kinderen meer tools en methodieken voor handen zijn dan voor deze jonge doelgroep. Er vond een brainstorm plaats omtrent verschillende onderwerpen, zodat we ons hierin konden verdiepen tijdens de literatuurstudie. De verschillende thema’s die werden opgenomen in de literatuurstudie zijn: Het kind in Binnenstad, Het ontwikkelende kind, Het kind in relatie met zijn omgeving, Het kind in moeilijkheden, visies en methodieken. Het leek ons te moeilijk om op korte tijd een methodiek uit te werken met voldoende differentiatie voor kinderen tussen nul en zes jaar. Dit zorgde ervoor dat de doelgroep afgebakend werd naar kinderen tussen drie en zes jaar. In dit onderzoek werden acht deelvragen opgesteld om na te gaan op welke manier begeleiders om kunnen gaan met geplaatste kinderen tussen drie en zes jaar die zich bevinden in een verontrustende situatie en nog geen taal kunnen geven aan hun eigen levensverhaal. Deze onderzoeksvragen zijn: “Op welke manier kunnen kinderen communiceren over hun eigen levensverhaal?”, “Met welke problematieken kampen de kinderen in leefgroep Huis 3?”, “Met welke problematieken kampt de context van de kinderen uit leefgroep Huis 3?”, “Volgens welk verloop komen kinderen in Huis 3 terecht?”, “Hoe kunnen begeleiders omgaan met het minder talig zijn van kinderen tussen drie en zes jaar?”, “Hoe kan men in contact treden met kinderen tussen drie en zes jaar omtrent de emoties horend bij hun levensverhaal?”, “Welke visies kunnen geïmplementeerd worden in de tools?” en “Welke bestaande methodieken, die gebruikt worden bij kinderen van drie tot zes jaar met een verontrustende situatie, kunnen geïmplementeerd worden in de tools?”. Als groep werd gekozen om een kwalitatief onderzoek te voeren. Er werden verschillende interviews afgenomen van ervaringsdeskundigen, namelijk een leefgroepcoördinator van vzw O2, een leefgroepcoördinator van Vereniging Ons Tehuis, een kinderpsychologe uit Wagenschot, een kinderpsychologe met een privépraktijk en een kleuterjuf die ook zorgcoördinator is. De informatie uit de literatuurstudie en de interviews werd als basis gebruikt bij het ontwerpen van de methodiek, genaamd de ‘Huis3methodiek’. Deze bestaat uit vier verschillende tools, namelijk het Droomhuis, het boekje ‘Ik & Binnenstad’, De Citytool en het ‘Woordenboekje’. Deze tools staan uitgebreid uitgeschreven in de bijhorende handleiding voor begeleiders. In het besluit van dit onderzoek werd een conclusie gemaakt over de antwoorden op de onderzoeksvragen. Daarnaast werden de sterktes en beperkingen van dit onderzoek in de verf gezet. Tot slot werden hieruit enkele aanbevelingen voor de praktijk opgesteld.

Download scriptie (37.74 MB)
Universiteit of Hogeschool
VIVES Hogeschool
Thesis jaar
2022
Promotor(en)
vzw Binnenstad