Het social-mediagebruik van Vlaamse hogescholen in kaart

Inez
Asaert

Stel dat u, uw kinderen of jongeren uit uw omgeving willen verder studeren. Of ze studeren al aan een Vlaamse hogeschool. Hoe worden zij overtuigd om te kiezen voor een bepaalde hogeschool of hoe onderhoudt de hogeschool in kwestie de relaties met de studenten via social media? Dit onderzoek biedt een antwoord op deze - en andere - vragen. 

Keuze van het onderzoek

In het kader van de bachelorproef werd, aan de hand van OBI4wan, het social-mediagebruik van Vlaamse hogescholen tijdens de periode december 2017 – mei 2018 onderzocht. Er is gekozen voor dit onderzoek omdat er nog geen exacte cijfers bestaan rond het social-mediagebruik van hogescholen in Vlaanderen. 

Welke doelgroepen spreken Vlaamse hogescholen aan via social media? 

Vlaamse hogescholen hebben verschillende doelgroepen tot wie zij zich richten in hun communicatie. De belangrijkste doelgroepen zijn de toekomstige, huidige en oud-studenten. Toekomstige en huidige studenten gebruiken vooral Facebook, Instagram en YouTube. Oud-studenten gebruiken daarbovenop LinkedIn. YouTube stijgt in populariteit. Facebook daalt bij de toekomstige studenten in populariteit. De huidige en oud-studenten gebruiken Facebook zeer regelmatig. Instagram stijgt bij alle doelgroepen in populariteit. LinkedIn wordt vooral gebruikt door de oud-studenten. LinkedIn is dus eerder geschikt om te communiceren met de huidige studenten en oud-studenten.

Over het algemeen ligt de focus vooral op bestaande studenten. Hogescholen spreken ook toekomstige studenten aan, maar dit doen ze vooral door te communiceren over infodagen, openlesdagen en hun opleidingen en hogeschool. Dit is niet voldoende om enerzijds een community op te bouwen met de huidige studenten, oud-studenten in te zetten als ambassadeurs en anderzijds toekomstige studenten aan te trekken.

Welke sociale media gebruiken Vlaamse hogescholen? 

Vlaamse hogescholen gebruiken Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, LinkedIn en Pinterest. Alle Vlaamse hogescholen gebruiken Facebook, Twitter, Instagram, YouTube en LinkedIn, slechts twee hogescholen gebruiken Pinterest: Karel de Grote Hogeschool en Thomas More.

Vlaamse hogescholen gebruiken sociale media grotendeels om de doelgroepen te informeren. Uit mijn analyse is ook gebleken dat deze aanpak niet werkt. Enkele Vlaamse hogescholen gebruiken de sociale media op een gepaste wijze om de doelgroepen te informeren, amuseren, ontspannen en fideliseren.

Welke Vlaamse hogescholen scoren het best op social media? 

De hogescholen die het best scoren op sociale media zijn: hogeschool Vives, Karel de Grote Hogeschool, Artevelde en Thomas More. Uit de analyse van de verschillende hogescholen is gebleken dat Hogeschool Vives het best scoort in zijn interactie met de doelgroepen op Twitter. Karel de Grote hogeschool, Artevelde en Thomas More scoren het best op Facebook, Instagram en Twitter.

Download scriptie (2.53 MB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool PXL
Thesis jaar
2018
Promotor(en)
Karlijn De Wit
Kernwoorden