Outdoor education, een antwoord voor jeugdwerkers?

Evangeline
Habarurema

Denk eens terug aan je kindertijd. Speelde je graag spelletjes? Speelde je het liefst van al buiten? De kans is groot dat het antwoord op beide vragen “ja” is. Ook voor mij was dat dagelijks zo: buiten ravotten, rondstruinen door velden en pleintjes. Dit zonder toezicht en met vriendjes uit de buurt.

Deze blijvende interesse in de natuur leidde er toe dat ik vorig semester naar het prachtige Denemarken trok. Daar heb ik 4 maanden les gevolgd over Outdoor Play and Learning, beter bekend als outdoor education. We werden helemaal ondergedompeld in het Deense buitenleven: vis vangen, wildplukken, vuur leren maken, kamperen,... We bezochten ook vele verschillende (bos)kleuterscholen. Hier viel mijn mond pas echt open: vijfjarigen die in bomen klommen, hout konden zagen, samen in de winter rond een kampvuur spekjes roosterden... het leek me de droom van vele kinderen.

Als Antwerpse sociaal werkster zag ik het potentieel van de kennis uit deze opleiding voor het werkveld: vooral de positieve impact die outdoor education zou kunnen hebben op kinderen en jongeren, vooral zij die door de complexiteit van wonen in de stad niet vanzelfsprekend in aanraking komen met de natuur maar wel met jeugdwerk.

Download scriptie (543.2 KB)
Universiteit of Hogeschool
Karel de Grote-Hogeschool
Thesis jaar
2020
Promotor(en)
Steve Van Roy