Sociale media: Vloek of zegen voor hedendaagse bedrijven?

Hanien
Mahdi

Dat sociale media sterk in opmars is, komt voor niemand als een shock. Ook bedrijven maken hierdoor meer dan ooit gebruik van sociale media platformen. Maar biedt de opkomst van sociale media een risico of kans voor hedendaagse bedrijven? En wat zijn nu de grootste verschillen tussen de populairste sociale mediakanalen voor Generatie Z: Instagram en TikTok?

Risico of kans?

Technologie heeft zich de laatste jaren ongelooflijk snel ontwikkeld. Je loopt over straat en ziet iedereen naar dat kleine vierkante scherm staren. Laptops, tv's, mobiele telefoons en alle andere technologieën zijn onderdeel geworden van de 21e eeuw.

Met de komst van deze geavanceerde technologieën is ook de opkomst van sociale media gekomen. Met 4,62 miljard gebruikers zijn ze een integraal onderdeel van onze wereld geworden. Bedrijven zijn zich bewust van de groei van sociale media en proberen zich meer dan ooit te engageren in hun sociale mediapagina's.

Hoewel het onderhouden van diverse sociale mediakanalen gemakkelijk lijkt, kost het veel meer moeite en expertise dan men denkt. Men zou verbaasd zijn hoe sommige bedrijven hun sociale mediaplatformen tegenwoordig benaderen. Van geen sociale media-afdeling, geen community manager(s) en het niet opstellen van een contentplan tot het volledig verwaarlozen van hun sociale media-platformen.  Sociale media is dan wel het ideale middel om bekendheid te creëren en nieuwe klanten aan te trekken, maar als men geen goede strategie heeft en implementeert, kan het een serieuze last worden.

Spaanse creative agency: FLIRT

Eén van de bedrijven die met hun handen in de haren zaten omdat ze niet wisten hoe ze optimaal gebruik moesten maken van hun sociale media was FLIRT. FLIRT is een Spaans marketingbureau in Barcelona. Aangezien FLIRT zich voornamelijk wil focussen op de meest visuele platformen wouden ze voornamelijk een inzicht krijgen in hoe ze hun Instagram en TikTokpagina het best konden gebruiken.

Dit probleem was de leidraad voor de hoofdvraag van de scriptie van Hanien Mahdi, marketingstudente aan de Arteveldehogeschool te Gent. Zij onderzocht het voorbije halfjaar hoe Spaanse creatieve agencies hun Instagram en TikTok pagina optimaal kunnen inzetten.

Gelijkaardige features

Dat het moeilijk is om een onderscheid te maken tussen deze twee sociale mediakanalen is niet vreemd. Beide platformen bieden namelijk bijna dezelfde functies aan. Zo bieden beide een Feed-pagina (weergave van alle content van een gebruiker), live video's, een verkenningspagina en de mogelijkheid om verhalen te delen die na 24 uur verdwijnen. Het belangrijkste verschil tussen de twee kanalen is dat TikTok gespecialiseerd is in videocontent en dat er bijgevolg geen mogelijkheid is om foto's te plaatsen op de Feed-pagina. Daarnaast bieden beide sociale media platformen een extra feature aan die uniek is voor elk. Zo biedt Instagram Reels-video's (korte video’s op Instagram) aan en TikTok een For You-pagina met alle video's die een algoritme zorgvuldig selecteert op basis van inhoud waarin de gebruiker mogelijks geïnteresseerd kan zijn. 

Vergelijking features Instagram en TikTok

Veldonderzoek

Naast het vergelijken van de verschillende features die TikTok en Instagram aanbieden is er ook een veldonderzoek uitgevoerd. Hierbij werden 13 Belgische en 6 Spaanse sociale media experten geïnterviewd om een dieper inzicht te krijgen in hoe marketingbureaus het best gebruik kunnen maken van deze platformen.

De respondenten werden gevonden door op LinkedIn te zoeken naar personen die momenteel sociale media functies bekleden. Van alle respondenten die uit dit zoekresultaat naar voren kwamen, werd elk profiel zorgvuldig onderzocht om te zien of ze al langere tijd gespecialiseerd zijn in sociale media.

Bevindingen vragenlijst

Concluderend kan men stellen dat een Instagram campagne er professioneler uit moet zien dan een TikTok campagne en eerder fungeert als een portfolio van een bedrijf. Op Instagram hebben kwaliteit en uniciteit de overhand aangezien dit een verzadigd platform is. Daarom is het moeilijker voor een bedrijf om inhoud te creëren die opvalt. Daarnaast is het algoritme ook moeilijk te begrijpen. Tegenover deze valkuilen zijn de sterke punten van Instagram dat men veel contentmogelijkheden heeft, het platform veel gebruikers heeft en men snel mensen binnen de doelgroep kan bereiken. Daarnaast moet de tone of voice een mix zijn van informeel en formeel taalgebruik. Het moet op het randje van informeel zijn, maar toch professioneel klinken. Daarnaast moeten mensen zich richten op het maken van Reels video's omdat het algoritme deze video's vandaag de dag sneller een boost geeft.

Grootste troeven Instagram

Grootste valkuilen Instagram

Beste vormstijl Instagram

Content die het beste werkt op Instagram

In tegenstelling tot Instagram staat TikTok nog in zijn kinderschoenen. Daardoor is dit platform nog niet verzadigd. Dit maakt het volgens de respondenten makkelijker om content te maken die gezien wordt. Dit maakt het voor een bedrijf makkelijk om zijn entree te maken op TikTok. Daarnaast zijn andere sterke punten van TikTok het feit dat het een jongere doelgroep aantrekt, dat content sneller viraal kan gaan zonder veel volgers te hebben en dat het zich uitsluitend richt op videocontent. Een dynamisch beeld werkt tegenwoordig immers beter dan het plaatsen van statische foto's. Andere valkuilen van TikTok zijn het feit dat gebruikers moeite hebben met het begrijpen van het algoritme, het feit dat het platform niet voor elk bedrijf geschikt is en het feit dat er weliswaar veel mensen bereikt kunnen worden via een TikTok-video, maar dat dit vaak mensen zijn die buiten de doelgroep van een bedrijf vallen. Op TikTok staat voorop dat er trendy content achter de schermen geplaatst moet worden die herkenbaar en humoristisch is en daarmee de bedrijfscultuur van het bedrijf laat zien. Het TikTok-filmpje moet ook ondersteund worden door trendy muziek waarvan de kwaliteit niet top is en men dus kan afleiden dat het gefilmd is met een mobiele telefoon. De tone of voice moet informeel, speels en humoristisch zijn.

Grootste troeven Instagram

Grootste valkuilen TikTok

Beste vormstijl TikTok

Content die het beste werkt op TikTok

Less is more

Tot slot bleek dat een marketingbureau niet meteen actief hoeft te zijn op de nieuwste sociale mediakanalen zoals momenteel het geval is met BeReal. Het is belangrijker dat een marketingbureau optimaal gebruik maakt van de sociale mediakanalen die ze nu gebruiken in plaats van op zoveel mogelijk platformen aanwezig te zijn en ze niet allemaal optimaal te gebruiken. Het laten zien dat ze kennis hebben van deze nieuwe platformen is volgens de respondenten voldoende. Less is sometimes dus zeker more.

Download scriptie (6.23 MB)
Universiteit of Hogeschool
Arteveldehogeschool Gent
Thesis jaar
2022
Promotor(en)
Pieterjan Bonne