Hoe KMO's en de circulaire economie Vlaanderen 3,4 miljard euro kan laten besparen

Eva
Degryse

Vlaanderen wil tegen 2050 de circulaire economie vergroten en 3,4 miljard euro besparen. Met een totaal van 599 844 Vlaamse KMO’s kunnen hun initiatieven toch samen een groter positief effect hebben en meehelpen aan deze transitie. Het doel is om efficiënter om te springen met grondstoffen, materialen, energie, water, ruimte en voedsel door kringlopen te sluiten. Hierdoor kan er heel wat bespaard worden in Vlaanderen. Na een koplopersrol in recyclage, wilt Vlaanderen nog een stap verder zetten. Dit kan door nieuwe businessmodellen uit te bouwen die hierop inspelen.

KMO’s spelen hier echter nog te weinig op in. Het zijn vaak startups die risico’s kunnen nemen en grote bedrijven met veel geld voor onderzoek die dit wel kunnen doen. Ik wil met deze thesis aantonen dat KMO’s ook met kleine stappen kunnen meebouwen aan een circulaire economie. Door deze stappen te zetten kan dit het bedrijf veel voordelen bezorgen zoals besparingen in materiaal en infrastructuur, toegang tot nieuwe markten en betrokkenheid van werknemers.

Ik kwam terecht in de circulaire economie tijdens mijn zoektocht naar een onderwerp voor mijn thesis aan het begin van mijn eindstage bij Vanden Broele Productions. Zij zijn een van de weinige KMO’s in Vlaanderen die zich hier actief mee bezig houden. Zij hebben een eigen label Atelier Jacques met duurzame designproducten uit hoogwaardige restmaterialen zoals papier en leder met een tijdloos design. Circulaire economie was voor mij een vaag nieuw begrip, maar wou dit graag verder ontdekken.

Afbeelding verwijderd.

In klassieke ondernemingen wordt er geproduceerd in grote aantallen met goedkope materialen en energie. Door verschillende veranderingen in de maatschappij en het klimaat worden zij uitgedaagd om hierop in te spelen. Dit kan door rekening te houden met de circulaire principes. We proberen te zoeken naar manieren om producten aan te passen zodat er uiteindelijk minder afval ontstaat en de herbruikbaarheid verhoogt. Design thinking is de beste aanpak om deze producten anders te gaan ontwerpen en je bedrijfsmodel aan te passen. De ondernemingen zullen in hun ontwerpfase nadenken over andere problemen zoals de het einde van de levensfase, wanneer het product niet meer bruikbaar is, maar ook het klimaat, alternatieve materialen en de maatschappij.

De uitdaging is om de KMO’s te overtuigen en te inspireren om te worden betrokken in de circulaire economie. Dit eindwerk biedt daarom een eenvoudige handleiding om KMO’s te introduceren tot de circulaire economie. De handleiding bevat doelgerichte stappen en duidelijke informatie. De tool is weergeven in een infobrochure met een flowchart, de grafische vormgeving werd gedaan door mijn medestagiaire Sara Leysen.

 

Afbeelding verwijderd.

Universiteit of Hogeschool
Hogeschool West-Vlaanderen
Thesis jaar
2017
Promotor(en)
Jan Leyssens