Op zoek naar de STEM-trein?

Emma
Van Belle

De dag van vandaag blijkt uit onderzoek dat heel wat mensen, zowel onderwijzend personeel als leerlingen/studenten, aangeven dat ze de zogenaamde STEM-trein gemist hebben, alsook het kleuterteam van Vrije Basisschool Klimrek (Van Beverenplein) te Gent. Samen met hen ging ik afgelopen schooljaar (2019-2020) op zoek naar die zogenaamde STEM-trein … Zo onderzochten we eerst wat STEM precies inhield en vervolgens gingen we opzoek naar hoe we STEM konden integreren in de verschillende kleuterklassen. Onze reis met de STEM-trein resulteerde dan uiteindelijk in “een exclusieve ondersteunende lente STEM-project brochure”, waarmee kleuterleerkrachten gericht aan de slag kunnen in hun klas maar ook een gelijkaardig aanbod kunnen bieden binnen afstandsonderwijs!

Maar weet u eigenlijk waarvoor de internationale afkorting STEM staat? Heeft u al van STEM-onderwijs gehoord? Volgt u of volgde u reeds een STEM-opleiding? Draagt uw school het STEM-label al? Bent u STEM-geletterd? Wanneer u het bij bovenstaande vragen hoort donderen in Keulen hoeft u nog niet te panikeren, want u bent lang niet de enige!

Benieuwd naar de antwoorden op bovenstaande vragen, naar hoe onze reis met de STEM-trein eruit zag en naar waar hij ons precies gebracht heeft? Lees dan vooral verder!

image-20200821160145-1

STEM met kleuters?

Om te beginnen kan u er in de media, de politiek en het onderwijslandschap vandaag niet meer omheen: ‘STEM’ is alomtegenwoordig. Maar wat betekent het eigenlijk voor kleuters? STEM is de internationale afkorting voor het werken rond (ingenieurs)wetenschappen, techniek en wiskunde (Science, Technology, Engineering en Mathematics).

 

Waarom kiezen voor STEM met kleuters?

Steeds meer wordt erop gehamerd dat het onderwijs als opdracht heeft om leerlingen de nodige wetenschappelijke en technische vaardigheden bij te brengen, want ‘kennis’ alleen volstaat niet meer willen die leerlingen iets bereiken in het leven of in onze maatschappij. Het onderwijs wilt zijn leerlingen met andere woorden STEM-geletterd maken!

Maar STEM gaat om meer dan enkel focussen op de studie- en/of beroepskeuze. STEM for all wil dus zeggen dat de (jonge) kinderen, reeds kunnen meegenomen worden in de wondere wereld van STEM, zeker wanneer men dit doet vanuit een focus op onderzoekend leren … Hierbij laten de leerkrachten hun sturende aanpak varen, waarbij ze de lesjes gewoon voorkauwen en geven ze een stem aan de kinderen … Men gaat met andere woorden bij onderzoekend leren de natuurlijke nieuwsgierigheid van de kinderen gebruiken als uitgangspunt, om zo de kinderen aan te moedigen om de wereld om hen heen onderzoekend tegemoet te treden en antwoorden te vinden op hun vragen. Want als het onderwijs zijn leerlingen wil stimuleren om wetenschap en techniek te exploreren en hun interesses en vaardigheden daaromtrent te ontdekken en ontwikkelen, dan kunnen leerkrachten hier een cruciale rol in spelen. De roots van een goed ontwikkelde STEM-attitude liggen immers al in de kleuterklas!

 

Dan maar aan de slag met STEM in de kleuterklas …

​ ​image-20200821165603-11

 

 

 

 

Hoewel de theorie van STEM en onderzoekend leren als muziek in de oren klinkt, is het geen eenvoudige klus om die theorieën te vertalen in de praktijk van een kleuterklas. Zowel de overheid als scholen geven namelijk aan dat er een kloof bestaat tussen de theorie van STEM en onderzoekend leren en de integratie ervan in de praktijk …

Samen met het kleuterteam van Vrije Basisschool Klimrek (Van Beverenplein) te Gent, ging ik afgelopen schooljaar (2019-2020) op zoek naar een manier of handleiding om een brug te bouwen tussen de theoretische inzichten rond STEM-onderwijs met behulp van onderzoekend leren en de praktijk in de kleuterschool. Deze zoektocht of reis met de STEM-trein leidde uiteindelijk tot het ontwerpen van een ondersteunende handleiding voor leerkrachten van de kleuterschool, om onderzoekend leren via techniek van STEM te integreren in het klasaanbod binnen het thema ‘Lente’.

Bent u benieuwd naar hoe onze reis met de STEM-trein en de uiteindelijke bestemming: ‘het lente STEM-project’ eruit zag, neem dan zeker via deze link ( https://ap.lc/hGKXW ) een kijkje in “de exclusieve lente STEM-project brochure”! U vindt er een kant-en-klaar uitgewerkt lente STEM-project in terug waar een kleuterschool een volledige week mee aan de slag kan. Zo bevat de brochure een digitaal centraal opstart verhaal van ‘Haan zoekt een huis met geluk’ (van Wajira de Weijer), een volledige aansluitende uitwerking voor bepaalde themahoeken (de poppenhoek, de ontdekbak en de bouwhoek) in de verschillende kleuterklassen of instructiefilmpjes voor gelijkaardige activiteiten binnen afstandsonderwijs en een slotontwerpactiviteit voor de hele kleuterschool!

U kan gerust zelf de uitdagingen rond STEM en onderzoekend leren in de verschillende instructiefilmpjes aangaan! Onderzoekend plezier gegarandeerd voor jong en oud!

 

Bent u in de STEMming?

Vooraleer ik afsluit hoop ik dat u het nu niet meer hoort donderen in Keulen wanneer u de termen STEM en onderzoekend leren hoort. Verder hoop ik ook dat ik u bewust heb kunnen maken van de meerwaarde van STEM en onderzoekend leren in uw (verdere) loopbaan of toekomst …

Tenslotte hoop ik u vooral in de STEMming gebracht te hebben om zelf met onderzoekend leren en STEM aan de slag te gaan (op school of in uw vrije tijd) of om op uw school de meerwaarde van STEM op tafel te leggen! En wie weet komt uw school dan wel in aanmerking voor een STEM-label! Ik wens u alvast veel onderzoekend en STEM plezier toe en enorm veel succes met het aan de slag gaan ermee!

Download scriptie (2.18 MB)
Universiteit of Hogeschool
Arteveldehogeschool Gent
Thesis jaar
2020
Promotor(en)
Arteveldehogeschool Gent (begeleider: Kirsten Devlieger)
Thema('s)