Leerkrachten doen opletten opdat leerlingen kunnen opletten.

UC Leuven-Limburg
2021
Louise
Janssens
Leerkrachten informeren over wat AD(H)D is en wat ze kunnen doen om leerlingen hiermee beter te begeleiden in de klas door middel van geanimeerde video's. Wat is AD(H)D nu juist? Hoeveel weten ze hier al over? Wat doen ze al voor deze leerlingen? Welke noden hebben deze leerkrachten? In welke mate hielp de informatie?
Meer lezen

Leerkrachten in de STEMming brengen voor onderzoekend leren

Arteveldehogeschool Gent
2020
Emma
Van Belle
Binnen mijn bachelorproef 'leerkrachten in de STEMming brengen voor onderzoekend leren' ben ik samen met het kleuterteam van Vrije Basisschool het Klimrek (Van Beverenplein) te Gent op zoek gegaan naar een manier of handleiding waarmee we STEM via onderzoekend leren kunnen binnenbrengen in de verschillende kleuterklassen.

Deze zoektocht of reis met de STEM-trein leidde uiteindelijk tot het ontwerpen van een ondersteunende handleiding / brochure voor leerkrachten van de kleuterschool, om onderzoekend leren via techniek van STEM te integreren in het klasaanbod binnen het thema ‘Lente’. Dit zowel binnen de normale klaswerking van de verschillende kleuterklassen als binnen het aanbod in het afstandsonderwijs.
Meer lezen