LGBTQ-toerisme, het perspectief van een lesbische studente

Eline
Van Eeckhout

Dit voelt als thuiskomen, maar dan anders. Op zoek naar een nieuw paar schoenen, in plaats daarvan vind ik mezelf. Terwijl ik verloren loop door de straten van Madrid verdwijnen mijn zorgen. Hier kan ik mezelf zijn zonder nagestaard te worden. Samen, hand in hand, met mijn vriendin geniet ik verder van deze LGBTQ-vriendelijke stad.

Evolutie

Door de inzet van activisten bereikten we een tijdperk waar de daders van geweld, en niet de slachtoffers, veroordeeld worden. Daarnaast heeft ook de publieke opinie een duizelingwekkend snelle omslag gekend. De opkomende mediapower en de zichtbaarheid van de LGBTQ-gemeenschap die daaruit voortvloeide hebben hier een enorme invloed op gehad. Sinds de jaren 90 kwamen bijvoorbeeld steeds meer bekende gezichten openbaar uit voor hun geaardheid terwijl publicaties van boeken en films zorgden voor een groter bewustzijn voor de problemen waar LGBTQ’ers mee worstelen. Met andere woorden; wat vroeger onderdrukt werd, dook steeds meer op in het maatschappelijk beeld. Toch vind ik het als – lesbische – studente Toerisme en Recreatiemanagement belangrijk om ook even stil te staan bij het feit dat deze evolutie niet overal ter wereld parallel loopt. In bepaalde landen en maatschappijen krijgt de LGBTQ-gemeenschap namelijk nog steeds heel wat kritiek over zich heen.

Toerisme

Wanneer we het hebben over reizen naar het buitenland kan dit voor LGBTQ’ers heel wat twijfels teweegbrengen. Hoe tolerant zijn mensen, vakantiegangers en wetten wanneer we het hebben over buitenlandse bestemmingen? Zijn er religieuze of sociale regelgevingen waar we rekening mee moeten houden? Dit zijn maar enkele van de vele factoren waar de reissector rekening mee moet houden wanneer ze willen inspelen op deze doelgroep. Het grootste deel van Europa mag dan wel tolerant zijn, het blijft belangrijk om te weten in hoeverre men de reiziger zijn veiligheid en comfort kan verzekeren in het buitenland.

Onderzoek

Uit de “LGBTQ Travel Segment” studie blijkt dat LGBTQ-reizigers de voorkeur geven aan een bestemming waar een vooruitstrevende cultuur en een geschiedenis van acceptatie aanwezig is. Ook uit de percentages van onderstaande figuur, onderdeel van het CMI 23rd LGBTQ Travel Study Report 2018, kunnen we afleiden dat acceptatie en veiligheid twee belangrijke basisvoorwaarden zijn voor LGBTQ-reizigers. (CMI, 2018)

Belang acceptatie en veiligheid voor LGBTQ-reizigers in het buitenland

Naast de basisbehoeften veiligheid en acceptatie, hebben sommige LGBTQ-reizigers ook behoefte aan specifieke activiteiten. Maar het deel uitmaken van de LGBTQ-gemeenschap betekent eigenlijk net hetzelfde als deel uit maken van een enorm diverse groep mensen. Net als elke andere reiziger, reizen we om onze eigen persoonlijke redenen. Elk aspect van wat ons uniek maakt, draagt bij aan het "hoe, waar en waarom" we reizen. Met andere woorden, niet iedereen binnen de LGBTQ-gemeenschap zal nood hebben aan een aangepast aanbod. Net zoals er ook segmenten binnen deze doelgroep bestaan die wel op zoek zijn naar een antwoord op hun specifieke wensen en noden.

Generatie Z (geboren tussen 1996 en 2010)

Generatie Z blijkt, zeker op vlak van LGBTQ, een steeds belangrijkere groep te zijn. Door de grotere zichtbaarheid die leidde tot een beter begrip van de LGBTQ-gemeenschap, is het voor jongeren heel wat minder beangstigend om zich openlijk te identificeren als LGBTQ-zijnde. Zoals we kunnen zien in de onderstaande figuur, wordt dit bevestigd door het onderzoek van Ipsos Mori. Volgens de studie bleek namelijk dat 66 procent van de jongeren tussen 16 en 22 jaar "uitsluitend heteroseksueel" is, het laagste cijfer vergeleken met de andere, oudere generaties. (Duffy, et al., Ipsos beyond binary the lives and choices of gen z, 2018)

Seksuele geaardheid per generatie

Jongeren nemen bovendien ook steeds vaker deel aan LGBTQ-activiteiten in het buitenland. Deze activiteiten variëren van het bezoeken van specifieke bars, buurten, discotheken en Pride-evenementen. De jongere generatie is dus eigenlijk vooral op zoek naar een omgeving waar ze gelijkgestemden kunnen leren kennen, zichzelf kunnen zijn en zich veilig voelen.

Wordt vervolgd?

Voor velen is het vanzelfsprekend dat ze zich welkom voelen op hun reisbestemming. Toch is dat als LGBTQ’er niet altijd evident. Misschien is het eens tijd voor verandering. Voor mijn bachelorproef werkte ik een marktconform reisconcept uit dat volledig inspeelt op de belangrijkste behoeften van LGBTQ-jongeren. Ik ben er zelf alvast van overtuigd dat er veel potentieel zit in dit unieke concept. Ben je benieuwd naar het eindresultaat? Neem dan alvast even een kijkje op de website van het reisconcept: https://elinevaneeckhout.wixsite.com/proudndout

Download scriptie (7.06 MB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool West-Vlaanderen
Thesis jaar
2020
Promotor(en)
Summer Bash