Een niet-aangeboren hersenletsel op school!?

Phaedra
Gryp

Kinderen met een niet-aangeboren hersenletsel (NAH)

Jaarlijks keren kinderen met NAH terug naar hun reguliere school. Na een lange periode van herstel en revalidatie is dit voor hen geen gemakkelijke taak. Door de vele gevolgen die een NAH kan teweeg brengen kunnen zij diverse problemen ervaren tijdens hun schoolcarrière.

Wat betekent dit voor de leerkracht?

Vaak zijn leerkrachten niet op de hoogte dat het kind een NAH heeft opgelopen. Daarnaast zijn leerkrachten vaak te weinig geïnformeerd over wat een niet- aangeboren hersenletsel is en welke gevolgen het kind ervaart door het oplopen van een NAH. Hierdoor kan er onbegrip ontstaan voor het kind met een NAH.

Hoe is dit voor de klasgenootjes?

Ook voor klasgenootjes is een niet-aangeboren hersenletsel een raar gegeven. Er wordt vaak uitgelegd dat het kind een ziekte heeft waardoor hij/ zij meer hulp krijgt. Dit is onvoldoende informatie voor klasgenoten om te begrijpen waarom het kind “anders” is.

Belangrijk is dat klasgenootjes voldoende worden geïnformeerd om begrip te krijgen voor kinderen met een NAH. Op deze manier leren klasgenootjes rekening houden met hen en accepteren ze het kind met een NAH.

Respect en acceptatie van iemand die een beetje “anders” is. Dit zijn belangrijke doelstellingen waar we moeten naar streven.

Onderzoek naar het sociaal- emotioneel welbevinden van kinderen met een NAH.

Het doel van dit onderzoek is om na te gaan hoe kinderen met een NAH zich voelen op school en welke problemen zij ervaren.

Verschillende kinderen werden geïnterviewd om tot een antwoord te komen op de volgende onderzoeksvraag: “Wat moet psycho-educatie inhouden om het sociaal- emotioneel welbevinden van schoolkinderen met een NAH te bevorderen?”.

Belang en relevantie van het onderzoek

Uit de resultaten blijkt dat deze kinderen vaak nog moeilijkheden ervaren op school. Medeleerlingen begrijpen vaak niet wat een niet-aangeboren hersenletsel is.

Met de verkregen informatie uit de interviews werd een psycho-educatieboekje voor medeleerlingen en vriendjes van het kind met een NAH gemaakt. Op deze manier willen we zowel medeleerlingen als vriendjes informeren over een NAH en op deze manier het sociaal-emotioneel welbevinden van kinderen met een NAH bevorderen op school.

Het boekje gaat over Finn, hij had een bolletje in zijn hoofd. Dat bolletje moest er uit, maar hierdoor heeft hij het vaak moeilijk op school. Hij vertelt over wat een niet-aangeboren hersenletsel is, de zaken die hij niet meer zo goed kan en hoe hij zich voelt op school.

Download scriptie (2.72 MB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool West-Vlaanderen
Thesis jaar
2019
Promotor(en)
Craeynest Miet