De bescherming van de consument bij de verwerving van elektriciteit

Charlotte
Lermyte

“Belastingen is pest, energiefactuur is cholera”

 

In de masterproef met als titel “De bescherming van de consument bij de verwerving van elektriciteit”, werd de effectieve bescherming die een consument heeft ten opzichte van zijn energieleverancier nagegaan. Naast de prijs van energie, werden eveneens de algemene voorwaarden, het veranderen van energieleverancier, de klachtenbehandeling, enz. nagegaan.

Begin dit jaar was de discussie met betrekking tot de gas- en elektriciteitsprijzen immers niet uit de media weg te slaan. Voor de consument staat er weliswaar meer op het spel, dan enkel die prijzen. Het onderwerp is tot op vandaag nog steeds brandend actueel, denk maar aan de ambtenaren die tot eind september in verschillende gemeenten worden ingezet om de consument te helpen bij de vergelijking van verschillende energieleveranciers.

Om deze zaken allemaal onder de loep te nemen is het belangrijk een zicht te hebben op de organisatie van de energiemarkt. De verschillende spelers die zich op die markt vertonen, verdienden bijgevolg ook enige aandacht. Wat de relatie consument ten opzichte van zijn leverancier betreft, kan duidelijk over een contractuele relatie gesproken worden. Er kan echter niet over één nacht ijs gegaan worden als men het heeft over de relatie consument-distributienetbeheerder. De vrijmaking van de energiemarkt in 2003 mag hierbij niet uit het oog verloren worden.

Van belang is dat de consument over heel wat rechten tegenover zijn energieleverancier beschikt, alleen is hij zich daar niet steeds van bewust. Hoewel de consument, zoals gezegd, over heel wat rechten beschikt, is de regelgeving omtrent die rechten niet altijd even rechtlijnig. Mijn besluit staat vast: de consument dient zich beter te informeren, de wetgever dient zich daarentegen beter te specifiëren. 

Download scriptie (1.12 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Gent
Thesis jaar
2012