Het gebruik van serious games binnen het psychologisch werkveld: een nieuwe trend

Tessa
Vanspauwen

In de huidige samenleving waar de digitalisering sterk naar voor komt, zal men steeds trachten manieren te zoeken die de kwaliteit van het leven verbeteren. Dit geldt ook voor het inkorten van de lange wachtlijsten binnen de psychologische hulpverlening. De balans tussen vraag en aanbod ligt niet meer in evenwicht. Serious games werden ontwikkeld om dit probleem te verhelpen. Maar wat werkt er nu juist in een serious game? Welke factoren spelen mee in de aantrekkelijkheid en effectiviteit van deze behandelingsvorm? Zijn er bepaalde randvoorwaarden waar een serious game aan moet voldoen om succesvol geïmplementeerd te kunnen worden? Serious games kunnen ingezet worden bij kinderen maar ook bij volwassenen en ouderen, maar zijn ze voor allen even effectief? In deze bachelorproef werd literatuur opgezocht over studies dat hieromtrent onderzoek hebben gedaan. Hierin geven we een overzicht van de recente stand van zaken, waarbij op een kritische manier wordt gekeken naar de huidige studies en ontwikkelingen. Er bestaat heel wat controversie rond de discussie of serious games een plaats zullen veroveren als erkende behandelingsvorm. Men kan nog geen duidelijke conclusie stellen dat de bevonden effecten genoeg zijn om te fungeren als zelfstandige therapievorm.  Door de recentelijkheid van het onderwerp en de hoge nood aan een effectieve behandelingsvorm dat veel mensen op korte tijd kan bereiken, zal deze bachelorproef zeker een meerwaarde kunnen betekenen.

Download scriptie (585.63 KB)
Universiteit of Hogeschool
Thomas More Hogeschool
Thesis jaar
2013