Rond samenwerking tussen lagereschoolkinderen en leerkrachten bij het inrichten van de speelplaats om samenspel te bevorderen.

Evelyne
De Bruyne

Dit onderzoek vindt plaats in een Gentse Freinetschool. De leerlingen van de school botsen op een pest- en vervelingsprobleem tijdens speeltijdmomenten. Observaties uitgevoerd door leerkrachten tonen aan dat het pesten vooral een gevolg is van de verveling. Hierdoor wordt de inrichting/functie van de speelplaats in vraag gesteld: is deze wel uitdagend genoeg?

De literatuur kan zich hierbij aansluiten en toont aan dat beide elementen met elkaar in contact staan. Hieruit komt de vraag: ‘Hoe kunnen leerkrachten samen met lagereschoolkinderen een uitdagende speelplaats creëren met als doel om samenspel tussen kinderen te bevorderen?’.

Er wordt een antwoord geboden op bovenstaande vraag door gebruik te maken van een ontwerponderzoek. Dit ontwerponderzoek wordt ondersteund door het inzetten van verschillende methodes. Zo wordt er gebruik gemaakt van een bevraging, een documentenonderzoek, focusgroepen en een moodbord. Deze methodieken zullen de wensen in kaart brengen van zowel leerkracht, leerling als ouder. Hierna worden deze wensen samen gelegd met good practices zodat er een mooi, gezamenlijk en goed besluit uit verder komt.

De resultaten geven een beeld/ontwerp weer van hoe de speelplaats uitdagender ingericht kan worden, en hoe men dit samen vorm kan geven. Het is belangrijk om hierbij rekening te houden met de eigenheid van de personen die hierbij betrokken worden. Dit is dus een ontwerp dat de noden weergeeft in de specifieke context van de school.

Uit dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat de school meer wil inzetten op talenten van zichzelf en van externen. Men staat open voor deze samenwerking en wil hier tijd en kosten voor vrij maken. Alle participanten zijn zich bewust van de nood die heerst en willen verandering zien.

Download scriptie (795.55 KB)
Universiteit of Hogeschool
Arteveldehogeschool Gent
Thesis jaar
2018
Promotor(en)
Ann Steverlynck
Thema('s)