Meer aandacht voor technische opleidingen!

Wouter
Brabers
  • Wouter
    Brabers

Toen ik na mijn tweede jaar in Leuven op zoek ging naar een andere richting, kwam ik toevallig bij ontwerp- en productietechnologie terecht aan Thomas More De Nayer. In mijn jeugd amuseerde ik mij vaak met het uiteen halen van allerlei soorten toestellen en apparaten en hoe meer informatie ik verzamelde over deze opleiding, hoe zekerder ik werd dat het op mijn lijf geschreven stond.

Nu, drie jaar later, is deze scriptie mijn spreekwoordelijke kers op de taart. Ik kon voor mijn stage 13 weken terecht bij Nyrstar Balen, een materiaaltechnologisch bedrijf dat gespecialiseerd is in mijnbouw en metaalhandel. Na alle hoorcolleges, oefenzittingen, practica en projecten was deze stage mijn eerste brug tussen de schoolbanken en de reële wereld van technologie, sensoren en materiaalbewerkingen, maar ook problemen tegenkomen, piekeren, wakker liggen ’s avond en uiteindelijk met een gepaste oplossing te komen.

Aangezien technische termen door vertalingen soms minder duidelijk worden en het voor mensen die niet dagelijks met techniek bezig zijn soms enorm lastig is om de vaktaal te ontcijferen, heb ik in mijn scriptie geprobeerd om alles zo simpel mogelijk te omschrijven en indien nodig extra uitleg te geven. Zaken die voor mezelf nieuw waren heb ik gecombineerd met al mijn opzoekingswerk en samengevat in een literatuurstudie om de lezer op het juiste spoor te zetten.

Ik heb ook geprobeerd om een zo uitgebreid mogelijk antwoord te geven op de centrale onderzoeksvraag van deze scriptie en zoveel mogelijk leerstof toe te passen die ik tijdens mijn drie jaar durende bachelor geleerd heb.

Bij de scriptie horen ook werkings- en montagefilmpjes die met CAD-software volledig zelf ineen gestoken werden.

Wat mij betreft zouden technische of toegepaste opleidingenzoals deze veel vaker aan bod mogen komen tijdens het middelbaar, zodat studenten een betere keuze kunnen maken wanneer ze verder gaan studeren!

Download scriptie (9.91 MB)
Universiteit of Hogeschool
Thomas More Hogeschool
Thesis jaar
2017
Promotor(en)
Johan Smaers, Hilde Jansen
Kernwoorden