Outdoor education brengt mijn leerlingen tot leven

Nausikäa
Backaert

outdoor

Student Vives 

Nausikäa, een enthousiaste leerkracht uit het buitengewoon onderwijs trok voor het eerst naar buiten met haar klas om onderwijs te geven. Nausikäa is een laatstejaarsstudent bachelor buitengewoon onderwijs aan de Katholieke hogeschool Vives Kortrijk.

Het thema 

Het thema van haar eindewerk is ‘outdoor education’. “Buitenactiviteiten zijn in deze coronaperiode zeer actueel. Outdoor education is bezig met een opmars. Het bied dan ook vele voordelen. Kinderen zijn gemotiveerder, creatiever en presteren beter wanneer ze buiten les krijgen."

De doelgroep

Het project werd uitgevoerd in de Heilighartschool te Oostende in een type 2 klas met ‘oudste kinderen’ waarvan enkele leerlingen een attest ASS hebben. “Mijn leerlingen zijn tijdens de lessen muzische vorming soms erg passief terwijl ze op de speelplaats als het ware tot leven komen. Ik vond het hoog tijd voor een nieuwe uitdaging.”

Muzische vorming in een ander jasje 

Met het project onderzocht Nausikäa of de creativiteit en betrokkenheid van de leerlingen verhoogd door het inzetten van outdoor education. “Ik richtte een buitenruimte in en trok met de kinderen naar buiten. Het project liep van november tot maart, niet de meest droge en warme periode van het jaar, maar dit leek voor mijn leerlingen geen enkel probleem.” De kinderen bouwden een huis voor muis met takken en allerlei andere natuurlijke materialen. Ze onderzochten hoe ze takken met touwen aan elkaar konden bevestigen. De leerlingen maakten maskers en muziek met natuurlijke materialen. Naast de lessen beeld en muziek gingen ook de lessen drama en dans buiten door. De kinderen dansten over krijtlijnen en beeldden verschillende soorten sporten uit. “Het was prachtig om te zien hoe de leerlingen in een buitenomgeving spontaan gingen bewegen. Na een drietal lesjes begonnen ze zelf te vragen om buiten te gaan.”

De praktische uitwerking

Nausikäa ontwikkelde acht lesfiches, twee binnen elk domein (beeld/drama/dans/muziek). De enthousiaste juf is van plan om deze uit te breiden want ook in de toekomst wil ze vaker naar buiten. “De kinderen worden zo ‘opgeslorpt’ in hun activiteit. Het zou zot zijn om dit op te geven. Bovendien zorgt de ruimte voor veel voordelen. De kinderen kunnen vrijer bewegen, de geluiden van muziekinstrumenten komen minder hard binnen en de natuurlijke materialen zorgen ervoor dat de lessen origineler zijn. Dit jaar maakten de leerlingen een carnavalsmasker met bladeren en takken, als dat niet origineel is.

Heeft dit artikel je interesses geprikkeld en wil je graag meer informatie? Bekijk dan zeker de digitale leermap: https://jufnausikaa.weebly.com



“Mensen mogen mij via de website altijd contacteren als ze vragen hebben over mijn project”, aldus Nausikäa.

Download scriptie (6.08 KB)
Universiteit of Hogeschool
VIVES Hogeschool
Thesis jaar
2022
Promotor(en)
Jasmien Porteman - Stijn Coussement
Thema('s)
Kernwoorden