PROXEMICS IN DE CINEMA ‘Tussen intrusie en adoratie: de fenomenologie van de blik’

Suzanne
Koning

Deze studie poogt te onderzoeken op welke manier beelden in staat blijken om

de toeschouwer een zekere vorm van intrusie op te leggen. Hierbij zal er worden

ingezoomd op de rol van de close-up en het psychologische effect dat deze kan

hebben op het publiek. De techniek zal allereerst nauwkeurig beschreven worden op

basis van de definitie van Barry Salt (1992). De studie zal daarnaast onder andere

voortbouwen op de uitgangspunten van Münsterberg en Benjamin.

Perceptiepsycholoog Munsterberg zag namelijk al vroeg in over welke potentie de

close-up beschikte en welk psychologisch effect het had op de toeschouwer. Hij was

een van de eerste die zich verdiepte in de psychologische structuren die ten

grondslag liggen aan een methode als de close-up

Download scriptie (4.29 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Antwerpen
Thesis jaar
2016
Promotor(en)
Mvr. Verdoodt