De opkomst van robots: een vloek of een zegen voor de Belgische bankensector?

Hannah
Valgaeren

De laatste jaren focussen banken zich steeds meer op digitalisering om menselijke fouten te vermijden en om bij te blijven met de snel veranderende technologie. Een voorbeeld van die tendens is Robotic Process Automation (RPA), dat verschillende bedrijfsprocessen automatiseert. De masterproef van handelswetenschapster Hannah Valgaeren (KU Leuven) toont aan hoe RPA een meerwaarde kan creëren voor de sector, maar dat daar steevast ook enkele nadelen aan verbonden zijn, zoals het verlies van banen.

Robotic Process Automation

Robotic Process Automation maakt het mogelijk om financiële en accountancy-gerelateerde processen zoals het uploaden, exporteren en importeren van bestanden te automatiseren. Het systeem is ook in staat om verschillende gegevensbronnen te vergelijken en berekeningen uit te voeren. Zo kunnen die taken sneller worden uitgevoerd en hebben werknemers meer tijd om zich te focussen op complexe taken, of dat is toch de theorie.

Hannah Valgaeren peilt in haar masterproef naar het gebruik van RPA in de praktijk van de Belgische bankensector, aangezien er nog veel onduidelijkheid bestaat over de impact van deze methode en hoe die kan worden geïmplementeerd in de bankensector. Uit meerdere diepte-interviews met experten inzake digitalisering en RPA blijkt dat er zowel verschillende voordelen als risico’s verbonden zijn aan RPA.

Goed werk en tevreden klanten

De respondenten geven twee grote voordelen aan van RPA. In de eerste plaats maakt dit systeem het mogelijk om interne processen binnen de bankensector aan een hogere snelheid te doorlopen en tegelijk de kwaliteit te verbeteren.  Dat een robot dag en nacht kan werken aan een constante snelheid maakt dat de efficiëntie van de betrokken processen zal toenemen.

Ten tweede kunnen werknemers hun extra vrijgekomen tijd beter benutten door te focussen op klantenservice en complexere taken, waardoor de klanten een betere service krijgen aangeboden en de werknemers op hun beurt meer verantwoordelijkheid verwerven. Uiteindelijk leidt dit tot een verhoogde tevredenheid van zowel klant als werknemer.

Juridische problemen en jobs

Nieuwe technologie brengt echter ook enkele ongewenste neveneffecten met zich mee; twee van zulke nadelen blijken een grote bezorgdheid van de respondenten in het geval van Robotic Process Automation. Ten eerste zijn de wettelijke voorschriften omtrent RPA relatief onduidelijk en verschillend van land tot land. Voor banken is het bijgevolg vaak een hele uitdaging om deze technologie op een correcte manier te implementeren, aangezien het niet altijd duidelijk is welke processen geautomatiseerd mogen worden.

Een tweede nadeel is het risico op het verlies van banen binnen de bankensector. Verschillende banen zullen verloren gaan aangezien een aantal manuele taken nu uitgevoerd kunnen worden door een robot, die hetzelfde werk sneller en goedkoper kan doen. Tegelijk zorgt nieuwe technologie ook voor jobcreatie, maar enkel de tijd zal uitwijzen of dit het jobverlies door RPA zal kunnen compenseren. De meerwaarde die deze technologie biedt is te groot om links te laten liggen, maar of de voorziene nadelen die hiermee gepaard gaan ontweken kunnen worden is momenteel nog onduidelijk.

Download scriptie (471.75 KB)
Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2019
Promotor(en)
Martine Cools