Eerste Ronde van Frankrijk voor aardrijkskundigen zaterdag in Parijs voorgesteld
‘Tour de Géographie is enige weg naar dopingvrije wielersport’
Parijs – Het wielrennen is nog niet dood. Na de schijnbaar eindeloze dopingperikelen van de voorbije jaren is het einde van de ellende in zicht. Eergisteren werd in de Franse hoofdstad de komende Ronde van Frankrijk voorgesteld. Tourbaas Cristian Proudhomme gooit het vanaf volgend jaar over een andere boeg. Door de aanhoudende positieve dopingcontroles in de wielersport gaat op 7 juli 2007 in Londen de eerste Ronde van Frankrijk voor aardrijkskundigen van start. ‘Dit is de enige weg naar een dopingvrije wielersport”, aldus Proudhomme.
DOOR TOM VANDENBUSSCHE
“Dit wordt de Tour van de wederopstanding, de revanche op alle mensen die de wielersport kapot wilden krijgen. Vanaf nu leggen we de nadruk op de jeugd.” Het was een emotionele Tourbaas Proudhomme die zaterdag in Parijs de belangrijkste wedstrijd van het seizoen presenteerde. De krop in de keel, een wat monotone stem, de soms meelijwekkende grimas naar de talrijk opgekomen persmeute. “Ik heb het heel moeilijk met deze beslissing. Er zal geen spectaculaire strijd in de Alpen meer zijn, ook geen tijdritten meer aan een gemiddelde snelheid van ruim vijftig kilometer per uur en al evenmin massaspurten op het scherp van de snee. De 94ste Tour wordt in een ander kleedje gestopt. De Tour de France wordt vanaf nu officieel de Tour de Géographie.”
Een ijzingwekkende stilte brak aan in het anders zo charmante Palais des Congres. De meeste aanwezigen, voornamelijk renners, oud-renners en ploegleiders, hadden enkele ogenblikken nodig om van de eerste schok te bekomen. Enkele Spaanse journalisten wisselden verbaasde blikken uit. Duitsers spraken al van een nieuw wereldwonder. De consternatie was alom. Tot de routekaart van de Tour de Géographie op het levensgrote scherm verscheen en de ijzig kalme Proudhomme opnieuw het woord nam. “Enkele maanden geleden kreeg ik een interessant voorstel van een Belgische student Bachelor in onderwijs: secundair onderwijs (lerarenopleiding, nvdr.). Hij had het parcours van de Ronde van Frankrijk als leidraad gebruikt voor zijn scriptie voor het vak aardrijkskunde. Het resultaat was de Tour de Géographie, een Tour voor aardrijkskundigen. Leerlingen uit de eerste graad van het secundair onderwijs nemen het in dit spel tegen elkaar op. De student kreeg lovende commentaren van zijn scriptiebegeleider, externe lezer en medestudenten. Voor mij persoonlijk was het de ideale gelegenheid om de door doping bezoedelde wielersport een laatste reddingsboei toe te gooien. Het antwoord is nu aan jullie, beste mensen. Meer kan ik niet doen.”
De algemene verwarring bleef. De journalisten bleven elkaar verward aankijken, renners staarden elkaar beteuterd aan.
Monsieur Proudhomme, waarom precies deze revolutionaire verandering in de wielersport?
Proudhomme: “Het is volgens mij de enige oplossing om doping volledig uit de wielersport te verwijderen. Ik kon voor veel meer geld het spelletje blijven meespelen, maar ik heb gekozen voor de moeilijkste weg. De Tour is dé broodwinning van vele toprenners. En ik neem dit nu van hen af. Ik vind het ook jammer, maar ik zag geen andere oplossing meer. Men zal vanaf nu wel even nadenken vooraleer er naar verboden producten gegrepen wordt.”
Wat houdt de Tour de Géographie in?
Proudhomme: “Er wordt volgend seizoen geen Ronde van Frankrijk voor wielrenners georganiseerd, maar dat wil niet zeggen dat er geen Tour meer zal bestaan. Met het organiseren van een wereldwijde Tour de Géographie, een Ronde van Frankrijk voor aardrijkskundigen dus, willen we dit vak op school promoten. Het was ook de oorspronkelijke bedoeling van de Vlaamse student om aardrijkskunde voor leerlingen aantrekkelijker te maken. Hij vond het spijtig dat te veel
leerlingen geen of weinig interesse
voor zijn vak toonden. De Tour de Géographie bestaat net als de Tour de France uit een proloog, twee tijdritten en meerdere ritten in lijn. Elke dag krijgen de deelnemers een of meerdere
aardrijkskundige vragen voorgeschoteld, gelinkt aan de streek waar we die dag vertoeven. En net als bij de wielrenners zal de eindwinnaar sterk voor de dag moeten komen in zowel de tijd- als bergritten.”
Welke aardrijkskundige vragen krijgen de deelnemers voorgeschoteld?
Proudhomme: “De leerlingen krijgen allerlei opdrachten te verwerken: werken met topografische kaarten, landschapsfoto’s analyseren, werken met de atlas, met klimatogrammen, teeltdiagrammen, enz. En natuurlijk moeten ze ook verbanden kunnen leggen tussen kaarten, foto’s, diagrammen, grafieken, enz.
Hoe ga je dit allemaal organiseren?
Proudhomme: “Volgende week starten de inschrijvingen. Scholen uit de hele wereld kunnen zich inschrijven.
Vervolgens zijn er preselecties. De dertig beste scholen kunnen in Londen van start gaan. Iedere school selecteert zijn kopmannen, meesterknechten, waterdragers, klimmers, spurters en
tijdrijders aan de hand van het uitgetekende parcours. Iedere school mag hun tien beste aardrijkskundige leerlingen van de eerste graad afvaardigen. Geloof me, het wordt een groot succes.”
Waar zullen de deelnemers tijdens de Tour verblijven?
Proudhomme: “De overnachtingen worden op dezelfde manier georganiseerd als de wielrenners. Ze reizen dus mee met de Tourkaravaan. Voor iedere rit hebben we enkele strategische plaatsen uitgekozen waar de strijd kan losbarsten. Na drie weken kennen we de naam van de eindwinnaar op de Champs Elysées in Parijs. Dit is de speler van de beste ploeg, die het meeste aantal goede antwoorden gegeven zal hebben.”
Nog één vraagje, monsieur Proudhomme: wat is de naam van die Belgische student?
Proudhomme: (zwijgt veelzeggend)
Alberto Montador, de regerende Spaanse Tourwinnaar en kopman van Historical Channel, was ook van de partij in Parijs. “Ik heb het hier moeilijk mee. Dit moet ik even laten bezinken.” Patrice Lafavere, de manager van Quip Steck-Ennirgiteck, de ploeg van ons Belgische speerpunt Tim Buunen, reageerde laconiek op de kersverse formule. ”Misschien geef ik mijn zoontje van dertien wel een contract. Dan kunnen we toch nog de Tour winnen”, aldus de verontwaardigde West-Vlaamse voorzitter van de twintig beste profploegen.“ Dit is gewoon een krankzinnig idee van iemand die de wielersport niet levend maar dood wil. Ik denk dat ik een rechtszaak zal aanspannen.” International Geographic, het befaamde aardrijkskundige televisiekanaal, maakte gisteren bekend dat het de komende seizoenen een wielerploeg wil sponsoren.
Vive le Tour.
Streamers:
‘De Tour de France heet voortaan de Tour de Géographie’
Cristian Proudhomme
‘Het verdwijnen van de Ronde van Frankrijk voor wielrenners is jammer. Maar er was geen andere oplossing. Spijtig’
Cristian Proudhomme
'Misschien kan ik nu beter mijn zoontje van dertien een contract geven. Dan kunnen we toch nog de Tour winnen’
Patrice Lafavere
+ foto's
Struyf, E. (2000). Evalueren: Een leerkans voor leraren en leerlingen. Over de evaluatiepraktijk in de klas en het evaluatiebeleid op school (Studia Paedagogica 26). Leuven: Universitaire Pers.
Verloop, N., & Zwarts, M.A. (1987). Evalueren. In P. Span, J.M.C. Nelissen, H.F. Pijning, & C. Dietvorst (Red.), Onderwijzen en leren (pp. 223-247). Groningen: Wolters-Noordhoff.
Klasse, Maandblad voor Onderwijs in Vlaanderen. Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Departement Onderwijs. We geven te veel punten, februari 2003, pp. 34-35
Weyts, S., Evaluatie. Niet gepubliceerd rapport, Brugge, 2004
Ardagh, J., Bailey, R., Fayard, J., Gerard-Sharp, L., Jones, C., Kershaw, A., Lobrano, A., Roberts, A., Tillier, A., & Tisdall, N., Capitool Reisgidsen Frankrijk, van Reemst uitgeverij, 1995
Delpal, J., Frankrijk, Agon Cultuur Reisgidsen, 1990
Nationaal Geografisch Instituut, Topografische Kaartenmap België. Met 1500 toeristische uitstappen, Brussel, Lannoo Tielt, 2005
Van Hecke, E., & Vanderhallen, D., Wereldvisie 1, Eigen leefruimte, België en Europa, Kapellen, Pelckmans, 2003
Van Hecke, E., & Vanderhallen, D., Wereldvisie 2, Leefruimten in België en Europa, Kapellen, Pelckmans, 2001
Van Hecke, E., Vanderhallen, D., & Callemeyn, J., Wolters’ Algemene Wereldatlas, Groningen, Wolters Plantyn, 2004
Van Hecke, E., de aardrijkskunde, Vereniging Leraars Aardrijkskunde, februari 2004
Wildschut, H., van der Schee, J., & Beishuizen, J., Onderwijscentrum Vrije Universiteit, Geografisch leren denken: wat we ermee?, Geografie, januari 2006, pp. 40-43
Schellemans, A., Katholieke Hogeschool Leuven, Heverlee, Geografie van het toerisme, 2de jaar Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, aardrijkskunde,
Geogenie, www.geogenie.be, lesmateriaal (Geraadpleegd in 2006 en 2007)
Dhert, S., Algemene didactiek, www.kuleuven.be/algdid (Geraadpleegd in december 2006)
Wilbrink, B., Toetsvragen ontwerpen, Handreiking bij het maken van toetsvragen over de leerstof, www.benwilbrink.nl/projecten/06toetsvragen1.htm (Geraadpleegd in december 2006)
Orthopedagogiek, www.orthopedagogiek.info (Geraadpleegd in december 2006)
Wijdenes, J., & Haanstra, F., Over actief, receptief en reflectief, Nederlands Instituut voor Kunsteducatie, www.cultuurnetwerk.org/PUBLICATIES/html/kk13.htm#f3,
Utrecht (Geraadpleegd in december 2006)
Sint-Jozefinstituut Handel en Toerisme, Brugge, www.sintjozefbrugge.be/aardrijkskunde (Geraadpleegd in januari 2007)
Norrée, S., Decoodt, G., & Machiels, O., Onze-Lieve-Vrouw-Hemelvaartinstituut, http://aardrijkskunde1olvh.skynetblogs.be/ (Geraadpleegd in januari 2007)
Verhaeghe, H., Delaere, J., & Vanparij, F., Sint-Jozefinstituut Tielt, http://users.telenet.be/aardrijkskunde (Geraadpleegd in januari 2007)
Degroote, Middenschool De Pélichy Izegem, www.msdepelichy.be/lesbestanden/aardrijkskunde.htm (Geraadpleegd in januari 2007)
Tour de France, www.letour.fr (Geraadpleegd in maart, april en mei 2007)
Wikipedia, http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdpagina (Geraadpleegd in 2006 en 2007)